#1 Skrevet Mars 1, 2006 Skal kjøpe meg en golf2 g60.Han jeg skal kjøpe den av var på biltilsynet i går for å fjerne ting å tang på en mangellapp han fikk før hjul. Alt det andre var ok, men eksosen viste for høy DB. kunne ha MAKS 87db, men bilen hadde 89,1db. Har dere noen triks man kan gjøre for å få ned de 2,1usle db`ene?? Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 1, 2006 Skal kjøpe meg en golf2 g60.Han jeg skal kjøpe den av var på biltilsynet i går for å fjerne ting å tang på en mangellapp han fikk før hjul. Alt det andre var ok, men eksosen viste for høy DB. kunne ha MAKS 87db, men bilen hadde 89,1db.Har dere noen triks man kan gjøre for å få ned de 2,1usle db`ene?? Morten Org eksos og org luft filter er vel et par ting du kan begynne med. Sjekk også at eksosen ikke tar i karoseriet noe sted og henger i gummi foringer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 1, 2006 Skal hente bilen i dag, så må vel en tur ut på verkstedet og sjekke opp disse tingene. veit at på eksos siden, så er det bare cat`en og den bakre potta (2,5") og det sitter et stort sportsfilter på den... Hvor mye får man eventuelt dempa ved å bruke steinull eller noe lignende?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 1, 2006 veit at på eksos siden, så er det bare cat`en og den bakre potta (2,5") og det sitter et stort sportsfilter på den...Hvor mye får man eventuelt dempa ved å bruke steinull eller noe lignende?? Eneste som hjelper der da er å få på den midtre potten igjen. Da vil du merke at den blir mindre slitsom å kjøre også. Hadde samme problemet på bruttern sin, selv med orginalluftfilterboks 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 1, 2006 Da er jeg med på hvor mye det bråker. Når jeg kjøpte g60 syncroen jeg hadde satt det 2,5" rør fra grenrøret og rett bak til ei rustfri potte- DET bråkte det ... Satt på kat ene og ei lita universal potte og syntes alikevel det bråkte mye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 1, 2006 Merkelig det der, å gå fra en enkel bil hvor det var morro at det bråka til en nyere bil med "real plumbing" som ikke bråker i det hele tatt.. Støy er ut! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 1, 2006 Hvor stor dim. er det på orginal g60 eksos? er det 2,5"? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 2, 2006 Mener å huske at det er 55mm orginalt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 2, 2006 Kom til å tenke på at bl.a. GReddy leverer med en slags "innsats" som du dytter inn i utblåsen og som demper støyen med 15dB eller noe deromkring på anleggene de leverer... Finner ikke bilde akkurat nå, er en stund siden jeg leste dette.. Men saken ser ut som en "trakt" med en stuss av omtrent original-dim rør i ene enden. Denne dytter man bare inn i enderøret med den tynne enden inn i potta. Veldig dårlig forklart, men kan jo kanskje hende at du kunne berga deg med en sånn løsning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 2, 2006 Skjønte hva du mente Ole ,jeg får undersøke litt rundt.men det er jo bare 2,1DB vi snakker om da,så det skal vel ikke så mye til. må vise den innen 28.mars.så jeg har jo en lite stund på meg da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 2, 2006 Skjønte hva du mente Ole ,jeg får undersøke litt rundt.men det er jo bare 2,1DB vi snakker om da,så det skal vel ikke så mye til. må vise den innen 28.mars.så jeg har jo en lite stund på meg da. Nå er det ikke en vanlig skala for dB da. En økning på 3dB tilsvarer en dobbling i lydnivå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 2, 2006 Nå er det ikke en vanlig skala for dB da. En økning på 3dB tilsvarer en dobbling i lydnivå Er det ikke 10dB som er dobling av lyden da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 2, 2006 nei, er 3dB som er dobling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 2, 2006 + 3 dB er dobbling -3 dB er halvering 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 2, 2006 + 3 dB er dobbling-3 dB er halvering dette er feil hvis en tenker på lydtrykket som vi hørrer... 3 db er dobling av effekten som trenges. dvs fra en forsterker på 50w og en på 100w så er det 3 db som skiller dem i lydtrykk. Og dette er den minste hørbare forandringen i lydtrykk som et menneske kan oppfatte.. 6 db er egentlig en dobling av lydtrykket men pga vår dårlige ører så må en faktisk opp i som en sa 10 db før det hørres ut som dobling av lydtrykket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 3, 2006 er jo noen biler som stenger ene utløpet på eksosen for å dempe lyden på tomgang, og da må det jo kanskje gå å sette inn en skive i en skjøt i eksosen som reduserer tverrsnittet litt der. Kanskje ikke noe å bruke mye penger på, men kan jo gå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 3, 2006 Brukte stålull etter kat'en da jeg drev med G60 trim. Funket bra det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...