Ventiltikking - hvitt under oljepåfyllingslokket

Anbefalte innlegg

Som trådtittelen sier, sliter jeg med at motoren tikker noen ganger. Det er ikke hele tiden, men litt nå og da. Spesielt ista når jeg var ute en tur, og motoren var svært kald.

 

Det jeg har merket meg, er at de gangene den tikker finner jeg et tynt lag med hvitt belegg under oljepåfyllingslokket. Når den ikke tikker er det normale tilstander under der. Kjølevæskenivået er stabilt, jeg kan ihvertfall ikke se at det har sunket på 2.500 km.

 

Kaklingen kommer bare fra høyre side av motoren (som er en V6), oljepåfyllingen er imidlertid også på denne halvdelen.

 

 

En annen snodig sak har muligens sammenheng med dette.

For en måneds tid siden var det også riiimelig kaldt i lufta. Jeg skulle hjelpe en kompis med hans bil, måtte bare kjøre dit først.

Bilen hadde stått over natta, og jeg skulle bare starte den opp og legge noe i baksetet. Men bakdøra gikk ikke i lås igjen, det var naturligvis på grunn av kulden. Jeg gikk i bagasjerommet for å hente noe WD-40 som kanskje kunne gjøre noe med dette, men da skjedde akkurat det samme med bakluka. Jeg bannet og svor lenge med dette, og det endte med at jeg fikk fikset bagasjeluka, men bakdøra måtte jeg knyte igjen. : haha :

 

Bilen sto på tomgang hele tiden mens jeg jobbet med dørene. Plutselig kom det rennende litt vann fra under bilen. Dette vannet kom fra en lekkasje i eksosrøret (har litt frieksos). Det var litt rart, for det var forholdsvis mye og det virket ganske rent for det frøs ganske fort igjen. (Var ca 8-10 minusgrader)

 

 

Men nok om det; Hvor kommer dette vannet fra, og hvorfor blir det hvitt under oljepåfyllingslokket? Regner med det har noe med fukt å gjøre, men hvor kommer det fra?

det ryker også en del hvitt fra eksosen, det har nok også sammenheng med fukt i eksosrør.

Men det minker altså ikke noe kjølevæske!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok mest sansynligvis en stk gåen topppakning desverre....rart om kjøleveskenivået ikke synker!

 

Det med dørlåsene er vel en kjent sak, på stedet fiksing er å holde hånden på den boksen som holder igjen døra og åpner når du dra i håndtaket, ha på olje/fett der for å forhindre at dette skal skje senere!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du kjører mye start og stopp uten at motoren oppnår riktig arbeidstemp kan du få slik gugge under lokket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært inne på tanken med toppakning, men syns det er rart jeg ikke mister kjølevæske.

Det blir en del småkjøring her i byen, dessverre. Det er mest da "gugga" oppstår. Det er ikke mye det er snakk om, men det vises!

 

Når jeg kjører lengre strekninger tikker den ingenting og maler som en katt (bortsett fra litt frieksos). Sort og fin under lokket er den også da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Glenn Ove sier er det "normalt" med emulsjon under påfyllingslokket når man bedriver mye småkjøring. Det trenger ikke være og er sannsynligvis ikke noe galt med motoren eller toppakningen din.

Vannet som kommer ut av eksosen din er bare kondens. Når varm luft (eksos) inneholdende litt fuktighet blir kjølt ned, vil den alltid kondensere, altså gå over til vann.

 

Den tikkingen du har kommer sannsynligvis fra en eller flere ventiløftere som er modne for utskifting. Alternativt bytte til annen olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Glenn Ove sier er det "normalt" med emulsjon under påfyllingslokket når man bedriver mye småkjøring. Det trenger ikke være og er sannsynligvis ikke noe galt med motoren eller toppakningen din.

Vannet som kommer ut av eksosen din er bare kondens. Når varm luft (eksos) inneholdende litt fuktighet blir kjølt ned, vil den alltid kondensere, altså gå over til vann.

 

Den tikkingen du har kommer sannsynligvis fra en eller flere ventiløftere som er modne for utskifting. Alternativt bytte til annen olje?

 

 

Skiftet olje for en stund siden, men det hjalp ikke stort. Mulig jeg prøver igjen med en annen type. Noen som har forslag?

Det beste vil nok være å skifte ventilløfterne. Jeg har et sett liggende, men har ikke funnet tiden til å utføre jobben enda. Men det blir nok gjort etter hvert : smil :

 

 

Godt å høre at det er flere som mener det er normalt med litt gugge under lokket ved småkjøring, jeg ble beroliget nå :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er heldt normalt med hvitt skum under påfyllingslokket, mer skum jo kalder å mer småkjøring en har ingen fare med det.

 

Ang. tikking har jeg god erfaring med castrol feks gtx magnatex 5/40

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.