Anbefalte innlegg

Skal parkere bilen på innlandet i helga, og der har det vært opp i 33 kalde nå i det siste.

Jeg sjekket frostvæska i desember, og mener å huske den sto til 27 minus.

Det går vel an å ta av slangen på returen til beholderen, er det ok å tappe av litt her å fylle på med litt konsentrat? Regner med det vil blande seg bra på et par timers kjøring?

 

Går alt til fandens om væska står til 27 og det blir 35 minus? Eller skal det mer til?

 

Bilen er en S6 AAN.

takknemmelig for svar før kvelden kommer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går nok bra å fylle på mer konsentrat. Fryser ikke om det blir litt kaldere, men det kan sørpe. Hvis du da begynner å kjøre kan det fryse i radiatoren og forårsake dårlig kjøling til motoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville heller tømt det du har på og fylt på 50/50 blanding, da skal det tåle mer minus enn det resten av bilen er i stand til å tåle(Motorolje, girolje osv)..

Frostvæske koster jo ingenting nesten...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være lurt dette ja...flushe systemet helt...greit å bytte innimellom uansett..bare løsne en av slangene nederst så renner alt ut....og 50/50 blanding gir deg -36 beskyttelse...mener å husker du får ferdigblandet 50/50 til 20 kr litern eller no...gjort på 10min ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er sikkert lurt å bytte uansett ja, skal vel tross alt byttes hvert andre år eller noe sånt: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

....og 50/50 blanding gir deg -36 beskyttelse...mener å husker du får ferdigblandet 50/50 til 20 kr litern eller no...gjort på 10min ;)

Er du sikker på det som du sier med gradene der? Har jo ikke bilen min her nå, men mener så bestemt at de satte et sånt flott klistremerke i motorrommet mitt sist service hvor det bl.a. sto at frostvæskens frysepunkt var målt til -42c ... Betyr det at jeg har mer enn 50% glykol i min?

 

Men tilbake til topic:

Som Sindre sier, frostvæska blir ikke plutselig til is om du kommer noen grader under. Er den OK til 30 og det blir 33 på det kaldeste på natta, så er nok bilen good to go litt utpå dagen allikevel.

Men hvorfor setter du ikke bare på motorvarmeren mens du er borte? Eventuelt sette et tidsur på den så den bare står på om natta, eller noe sånt? Det pleier jeg å gjøre hvis jeg ikke skal bruke bilen på noen dager...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på det som du sier med gradene der? Har jo ikke bilen min her nå, men mener så bestemt at de satte et sånt flott klistremerke i motorrommet mitt sist service hvor det bl.a. sto at frostvæskens frysepunkt var målt til -42c ... Betyr det at jeg har mer enn 50% glykol i min?

 

Det har du nok da for dette er jeg 99% sikker på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

Drar bort på Esso da før jeg kjører i natt, bytter det som er i beholderen.

Er det ille om det blir for mye glykolprosent?

 

Ole Gunnar: Motorvarmer hadde jo vært en god løsning, om den eksisterte!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veit ikke...men heller du på kun konsentrat er jo den ganske tjukk og seig så mulig det ikke sirkulerer bra nok....men vet ikke...bare kjøp masse ferdigblandet 50/50 -36 grader og hell på til det er fultl..det du skal være ops på er at når motoren blir orntli varm og termostaten åpner så går det jo en del vann inn på blokka og da må du etterfylle...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg veit oppnår du ikke noe mer "effekt" om du har mer enn 50% konsentrat fordi den i utgangspunktet ikke tåler så mye før den blandes med vann. 50-50 blanding er det optimale og da jeg måler biler på jobben med slik blanding holder den til-45.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er ganske kritisk dersom du bruker etylen-glykol og det blir mer enn 50% frostvæske. Regner med det er snakk om etylen-glykol da dette er svært mye brukt. Det som skjer er at frostbeskyttelsesevnen reduseres dersom det blir mer enn 50% forstvæske. Kan reduseres ganske kraftig også. Dette pleier det å stå en advarsel om på frostvæsken du kjøper.

Dersom man vil ha frostvæske som tåler mer enn -36 grader så regner jeg med du må bruke en annen type frostvæske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg veit oppnår du ikke noe mer "effekt" om du har mer enn 50% konsentrat fordi den i utgangspunktet ikke tåler så mye før den blandes med vann. 50-50 blanding er det optimale og da jeg måler biler på jobben med slik blanding holder den til-45.

 

 

stemmer nok det, blir det for mye vil det få motsatt virkning:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor mye frostvæske går det på AAN-motoren da? Holder det å tappe av alt i beholderen å fylle på med 50/50, eller ligger det en skvett her og en skvett der?

Må visst bare ta det på gefühln....

takker for svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bruker bare å ta av slangen som er lavest. Å fylle på etterpå med 50/50. Om det er litt igjen her å der har jo ikke så mye å si da det blir så lite til sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tømte hele beholderen og fylte opp med ferdigblandet shell (-38)

målte med glykometer etter på og der sto det at den holdt til 37 kalde.

 

så det får holde!..

Toto-konsert neste!

God helg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.