El-koblings problem, relèstyring !

Anbefalte innlegg

Har satt inn plasmaskiver i instrumentene på min bil ( Audi Coupe Quattro20v ) . Men pga. at lyspotmeteret i bilen ikke tåler mer enn 1,5Ampere så var/er planen å legge opp en egen kurs til denne belysningen ( ettersom det trekker 2Ampere! ).

 

Her er problemstillingen når jeg prøvde å legge opp en kurs :

 

Har lagt opp en egen ledning (+) fra batteriet og sikret denne med 5A. Tar ( - ) fra samme sted som cd-spilleren. Brukte styresignalet fra lyshendelen ( grå/blå bak cd-spiller som brukes til "hvilebelysning " i cd-spilleren ) Og til slutt koblet jeg inn ( + ) fra plasmaskivene. Alt dette ble koplet til et vekselrelè (som kan brukes som normalt lukket og normalt åpen). Men saken er at spolen på relè ligger inne hele tiden ( ergo forbruker strøm ( selv om plasmaskivene ikke står på ) dette resulterte i flatt batteri i dag.

 

Hvordan kobler du dette uten å måtte bruke en ekstra bryter for å slå av lyset.. : klø :

Hos meg er værtfall planen og unngå å måtte huske på å bruke en bryter til !

 

Takknemlig hvis noen gidder å ta seg tid til å svare på dette/komme med forslag !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har satt inn plasmaskiver i instrumentene på min bil ( Audi Coupe Quattro20v ) . Men pga. at lyspotmeteret i bilen ikke tåler mer enn 1,5Ampere så var/er planen å legge opp en egen kurs til denne belysningen ( ettersom det trekker 2Ampere! ).

 

Her er problemstillingen når jeg prøvde å legge opp en kurs :

 

Har lagt opp en egen ledning (+) fra batteriet og sikret denne med 5A. Tar ( - ) fra samme sted som cd-spilleren. Brukte styresignalet fra lyshendelen ( grå/blå bak cd-spiller som brukes til "hvilebelysning " i cd-spilleren ) Og til slutt koblet jeg inn ( + ) fra plasmaskivene. Alt dette ble koplet til et vekselrelè (som kan brukes som normalt lukket og normalt åpen). Men saken er at spolen på relè ligger inne hele tiden ( ergo forbruker strøm ( selv om plasmaskivene ikke står på ) dette resulterte i flatt batteri i dag.

 

Hvordan kobler du dette uten å måtte bruke en ekstra bryter for å slå av lyset.. : klø :

Hos meg er værtfall planen og unngå å måtte huske på å bruke en bryter til !

 

Takknemlig hvis noen gidder å ta seg tid til å svare på dette/komme med forslag !

 

 

bruk strømmen fra det originale potmeteret til styrestrøm til releet! da vil det skru seg av/på ettersom du skrur av/på lysbryteren :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det løser ikke problemet tror jeg, da spolen enda har strøm konstant...

Men vet du hvor jeg finner denne i såfall ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gå over med prøve lampe!

 

 

releets funksjon skal vel være av skru av strømmen inn til spolen?

 

 

da skal jo spolen skru seg av den, og ingenting skal trekke strøm, med mindre lysa dine står på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 ting jeg ser for meg kan være galt.

 

 

1 du har koblet til den normalt lukket kontakten på releet.

 

2 du har tatt strøm fra en plass som har konstant strøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dan:

 

Relèts fuksjon er jo egentlig å bryte strømmen når jeg ikke har på lysene mine. Som du sier ja =)

 

Geir:

 

1.Det skal være koblet til normalt åpent nå egentlig.

2.Nei, kommer ikke konstant spenning ut av den jeg har koblet på.. dette har jeg målt.

 

Men det som er så rart, er at så fort jeg satte + og - på relè så slo det inn ( altså relè slo inn uten at styrestrøm var påkoblet ) Når alt vart koblet opp til slutt og jeg skulle prøve det, så fungerte det som det skulle, MEN spolen på relè står fortsatt konstant inne.

 

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har satt inn plasmaskiver i instrumentene på min bil ( Audi Coupe Quattro20v ) . Men pga. at lyspotmeteret i bilen ikke tåler mer enn 1,5Ampere så var/er planen å legge opp en egen kurs til denne belysningen ( ettersom det trekker 2Ampere! ).

 

Her er problemstillingen når jeg prøvde å legge opp en kurs :

 

Har lagt opp en egen ledning (+) fra batteriet og sikret denne med 5A. Tar ( - ) fra samme sted som cd-spilleren. Brukte styresignalet fra lyshendelen ( grå/blå bak cd-spiller som brukes til "hvilebelysning " i cd-spilleren ) Og til slutt koblet jeg inn ( + ) fra plasmaskivene. Alt dette ble koplet til et vekselrelè (som kan brukes som normalt lukket og normalt åpen). Men saken er at spolen på relè ligger inne hele tiden ( ergo forbruker strøm ( selv om plasmaskivene ikke står på ) dette resulterte i flatt batteri i dag.

 

Hvordan kobler du dette uten å måtte bruke en ekstra bryter for å slå av lyset.. : klø :

Hos meg er værtfall planen og unngå å måtte huske på å bruke en bryter til !

 

Takknemlig hvis noen gidder å ta seg tid til å svare på dette/komme med forslag !

Hei.

Hva mener du med "hvilebelysning" ?

Er det konstant strøm for minnet på spilleren, eller er det strøm som som styres av parklysene?

For meg virker det som om det er styrestrømmen som er problemet, hvis du ikke har koplet releet i en "loop"da.... (Har releet først fått strøm, så vil det stå på til du fysisk fjerner +)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke knipse et bilde av tilkoblingene på releet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik ville jeg ha kobla det...

Tallene som jeg skrev på er en standard...

ikke sikkert det stemmer med alle relee`r

Skjema.bmp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, da har jeg ordna det vettu.. Takk for all hjelp, eller det var vel geir olav som fant løsningen..

 

Jeg sier bare : haha : om meg selv ( elektrikker ) og fattern ( som er industri elektrikker/automatiker ) ! =)

 

:fy:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forbanna kabelpanker :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.