HJELP! Høy verkstedregning GARANTI???

Anbefalte innlegg

For en ukes tid siden løsnet bakre styrestag på audi'en når jeg var ute å kjørte. Fikk svingt innom nermeste verksted & fikk bilen på bukken.

Mekanikkern på verkstedet Kunne fortelle meg at bak&forstilling var løs så det måtte strammes til. pga at bilen var på laserkontroll for vel 3 måneder siden så valgte jeg å heller ta kontakt med de fordi jeg regna med at dette måtte da være en garantisak.

Og joda, selgern/mekanikkern kunne fortelle meg at en laserkontroll skulle jeg få kostnadsfritt.

Jeg tok så turen nedover & leverte bilen, sammtidig sa jeg til selgern at ei foring på bakre bærebru måtte byttes. Ja det skulle han ta en titt på & event. utbedre.

Pga at dette verkstedet har åpent til seint på kveld så har de ikke betjening i "kassa" etter 4 så når jeg hentet bilen sist fredag fikk jeg ikke beskjed om at dette skulle koste meg noe.

MEN, det er ett stort MEN. for i dag kom fakturaen. Ikke på mindre enn 5043,- NOK

Spørsmålet mitt er da,

Kan ødelagte foringer/bærekule ha bakgrunn av manglende festing av deler/forstilling?

Bilen var inne på laserkontroll for 3 måneder siden, Skulle ikke dette ha blitt avdekket på noen måte da?

3700 av 5043 er arbeidspenger, skulle nesten tro de har brukt en hel dag på bilen? : gråter :

For mitt vedkommende er det uaktuelt å betale den opgitte sum. Jeg hadde så troa på at dette skulle gå greit etter sammtale med 'selger' men den gang ei.

MED FORBEHOLD om missforståelser så velger jeg å ikke gå ut med firmanavn enda, uten å ha fått snakket med saksbehandler.

Vil gjener ha synspunkter & juridisk hjelp :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du ber de skifte en foring også vil du ikke betale?

(jeg skulle skifte foringene i bakakselen på min passat 35i, møller skulle ha 8400kr, så fikk noen jeg kjente til å gjøre det)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

værd å merke seg at bilen var inne & fikk byttet foringer/styrestag & laserkontroll den 07.11.2005 For 5267,-

At jeg da må bruke 20.000 i året på for/bakstillingsdeler ser jeg på som usannsynlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis dei som tok laserkontroll ikkje har skrudd til det dei har løsna på for å justere og dette har ført til skade på din bil så må jo det firmaet som har utført første kontrollen stå for skadene som denne kan ha påført din bil vel...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis dei som tok laserkontroll ikkje har skrudd til det dei har løsna på for å justere og dette har ført til skade på din bil så må jo det firmaet som har utført første kontrollen stå for skadene som denne kan ha påført din bil vel...

Ja, det er det jeg vil fram til. For enten så er det pga at de ikke har trødd til ordentlig. eller så har de vel rett og slett brukt for dårlige deler hvis det holder i 3 1/2 måned..... ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du ringt og snakka med det første firmaet angående dette? brukte du samme verksted på begge reparasjonene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, ja det skal jo holde mer en 3 måneder så jeg ville ikke ha betalt noe.

dette skal jo sitte og være i orden iallefall 10 år spør du meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du ringt og snakka med det første firmaet angående dette? brukte du samme verksted på begge reparasjonene?

Ble kanskje mye tekst i første post men Bilen er reparert av samme verksted begge gangene.

ok, ja det skal jo holde mer en 3 måneder så jeg ville ikke ha betalt noe.

dette skal jo sitte og være i orden iallefall 10 år spør du meg.

Spørsmålet er da, kan de legge skylda på "du har sikkert kjørt hardt" eller skal dette tåle MYE?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble kanskje mye tekst i første post men Bilen er reparert av samme verksted begge gangene.

Spørsmålet er da, kan de legge skylda på "du har sikkert kjørt hardt" eller skal dette tåle MYE?

Så sant du ikke har fulgt etter Petter Solberg på et par fartsetapper skal du da ikke greie å påføre bilen slike skader ??? Dette er nødt til å være dårlig jobb fra første gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har mest tro på at det er dårlig/mangelfullt utført arbeid første gang. Ved en firehjulskontroll må de jo først sjekke bilen for løse/utslitte dekler i for og bakhjulsoppheng. Liten vits i å ta en kontroll om bilen har slitte komponenter i hjulopphenget. Da blir ikke vinklene i målinga riktige uansett. Dvs. sjekk av foringer, bærekuler, evt. camberstag, endeledd etc.. Syns du har meget god grunn for å nekte å betale den sist utførte jobben.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så sant du ikke har fulgt etter Petter Solberg på et par fartsetapper skal du da ikke greie å påføre bilen slike skader ??? Dette er nødt til å være dårlig jobb fra første gang.

Sant skal sies så har jeg ikke det. :P Jeg håper indelig at de ikke nekter på det.

Har mest tro på at det er dårlig/mangelfullt utført arbeid første gang. Ved en firehjulskontroll må de jo først sjekke bilen for løse/utslitte dekler i for og bakhjulsoppheng. Liten vits i å ta en kontroll om bilen har slitte komponenter i hjulopphenget. Da blir ikke vinklene i målinga riktige uansett. Dvs. sjekk av foringer, bærekuler, evt. camberstag, endeledd etc.. Syns du har meget god grunn for å nekte å betale den sist utførte jobben.

Ja skulle jo tro det. De sa også det på snapdrive når jeg var innom der & fikk stramt til slik at ikke hele bakstillinga skulle dette av : eek :

Gjerne kom med flere synspunkter/erfaringer hvis flere har vært borti noe av det samme.

Skal holde dere oppdatert ang. saken, skal iveg på Mandagen å snakke med saksbehandler som utførte arbeidet både 1ste og 2dre gangen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikke uvanlig å gi ett prisoverslag på reparasjoner, og de kan maks overskrides med 15% eller max 800 kroner.

Har en god sak dersom du ikke fikk prisoverslag utover gratis som du fikk muntlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikke uvanlig å gi ett prisoverslag på reparasjoner, og de kan maks overskrides med 15% eller max 800 kroner.

Har en god sak dersom du ikke fikk prisoverslag utover gratis som du fikk muntlig.

Jeg har ikke fått noe annet prisoverslag enn at dette skulle ordne seg iom. at bilen var inne for 3 måneder siden. Det du sier om max 15% eller 800kr. Står dette i kjøpsloven? event. paragraf/punkt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=182375

Leste om det her, men stod også noe på

http://www.dinside.no/php/art.php?id=293601

Vet om folk som har hatt bilen på service, og fått pris på det. Og så har de under servicen funnet ut at bemseskivene var utslitt, og byttet det og klosser uten å informere kunden. Og det har kunden fått gratis, eller kanskje maks 800 kroner. Riktignok ble det liv på bilforhandleren da da, og det førte også til at kunden byttet verksted etterpå, han hadde vært borte i noe tilsvarende med verkstedet før, bare ikke så graverende.

En annen ting, er detsom verkstedet finner at en del er utslitt, blir de av bilbransjeforbundet oppfordret til å legge delen i bagasjerommet, eller til beskuelse for kunden, for å "bevise" at det var noe galt. Men dette tror jeg ikke er noe krav, bare "god skikk og bruk"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=182375

Leste om det her, men stod også noe på

http://www.dinside.no/php/art.php?id=293601

Vet om folk som har hatt bilen på service, og fått pris på det. Og så har de under servicen funnet ut at bemseskivene var utslitt, og byttet det og klosser uten å informere kunden. Og det har kunden fått gratis, eller kanskje maks 800 kroner. Riktignok ble det liv på bilforhandleren da da, og det førte også til at kunden byttet verksted etterpå, han hadde vært borte i noe tilsvarende med verkstedet før, bare ikke så graverende.

En annen ting, er detsom verkstedet finner at en del er utslitt, blir de av bilbransjeforbundet oppfordret til å legge delen i bagasjerommet, eller til beskuelse for kunden, for å "bevise" at det var noe galt. Men dette tror jeg ikke er noe krav, bare "god skikk og bruk"

Takk takk, meget nyttig informasjon.

Vurderer også å kontakte Naf for å ha de i ryggen.

Men som Glenn Ove S. Nevnte tidligere så er det vel en kjent sak at foringer/bærekule/topplager skal vare lengere enn 3 måneder.

Mulig jeg er naiv,

men jeg Ser det som en selvfølge at de ringer meg og informerer om at det er desværre en håndfull med deler som må byttes. Sett bort ifra at dette er/var en garanti/reklamasjonssak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært å snakket med de. Var tydlighvis andre foringer denne gangen enn sist den var inne hos de. Men som jeg sa til han og står fast på fortsatt er at med en såppas stram regning så forventer jeg at de ringer meg.

Så da etter mye fram & tilbake fikk jeg lagt fra 2 løsninger. eten at de tar av delene eller at jeg skulle få halv pris. Valgte den siste løsningen og satser på at det varer lenge denne gangen.

Ifølge 'selger' er stort sett alle deler i forstilling nye nå.

Ente opp på vel 2500,-

takk for hjelpen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da synes jeg du kom i mål på en grei måte, samt at verkstedet viste velvilje til å "ordne opp" etter seg, BRA! De burde ringt deg først, og reparert sist:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ett greit kompromiss det:) ikke alle som er så heldige i en sånn situasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.