Bensin -> Diesel konvertering

Anbefalte innlegg

Har en Audi 80 Quattro 86modell.

Denne sitter det en 1,8 gasser motor i, er ikke allverden av drag i denne motoren akkurat men er heller ikke veldig avhengig av det.

Men gasser motoren bruker mye bensin.

Så hvorfor ha en motor som går dårlig og bruker mye bensin når en kan ha en diesel motor som ikke behøver gå dårligere og bruker mindre drivstoff.

 

Hadde da tenkt på en 1,6TD

Er det mye jobb å skifte fra bensin til diesel ?

Diesel motoren vil vel helst stamme fra en golf vil jeg tro, der sitter den jo på tvers, mens i audi'n sitter motoren i lengde rettning, har dette noe å si ?

Hadde jo vært moro med en såpass gammel audi med diesel og quattro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er for moro, gi full gass med prosjektet (ingenting er umulig). Men hvis du faktisk tenker fornuft og økonomi (ettersom du nevner drivstofforbruk), selg bilen og kjøp en som har dieselmotor originalt:)

 

Uansett, lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir alt for mye jobb, kjøp heller en 1,9 TDI som er levert til den bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En gammel 1.6TD skulle skli omtrent rett inn om du har forgassermotor. Bør sannsynligvis bytte radiator til den større på 1.6TD, og utvekslingen på girkassen matcher litt dårlig med dieselmotor, men det vil jo funke. Må koble styringen av differensialsperrene til vakuumpumpa også.

 

En 86-modell diesel med quattro er bra! Moro om noen laget det.. Fantes jo ikke originalt før på A4 og A6 på midten av 90-tallet.. :)

 

Forresten, kan nevne at denne bilen da *aldri* har blitt levert med noen 1.9TDI-motor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er forgassermotor i den orginalt er det ikke sikkert den har retur til tanken... dette må du ha på diesel-motoren.

 

Ellers er nok dette plug and play !

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som var litt av poenget her er egentlig å ha en gammel bil fra 80tallet med quattro og diesel motor, ettersom Audi ikke laget dette før A6 og A4 kom ja.

Drivstofforbruket er det egentlig ikke så nøye med, men er litt fan av diesel motorer da.

 

Men da er det dette med retur til tanken da. Er det noe det går å lage til relativt enkelt ?

Vakumpumpa som sitter på gasser motoren vil den passe på en diesel ?

Ellers med motor elektronikk, mye som må endres ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis returen er det største problemet kan du bare kjøre den inn på dieselfilteret, må ikke nødvendigvis tilbake til tanken.

 

Men for all del ikke glem at den 1,6td-motoren ikke akkurat kan sammenlignes m de nyere 1,9 pumpedyse-motorene. Det er jo først i "nyere" tid at diesel har blitt kult.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde være en relativ enkel konvertering ja. og en 1.6TD eller 1.9TD gir med enkle moddinger 100-120hk så den blir ikke å ille lat heller.

 

Diesel er coolt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på dette er lett. sett på en stor intercooler å øk ladetrykket på 1,6 TD motoren til 0,8 kg ( dette gjøres ved å sette på en innsnevring på den lille slangen som styrer vastegate ventilen på turboen) så går den bra. har selv bygget om en golf 2 fra 1,6 bensin til 1,6 TD den ble faktisk mye sprekere med diesel motor. få tak i eksosmaifol ( eller hel motor)fra en transporter så blir det lettere å bygge downpipe til eksosen det eneste eletriske du må endre på er at du må få tak i den svarte plast boksen som gløderelet står i og koble til. men alt dette er plankekjøring.

Styrestrømmen til den svarte boksen tar du fra der som coylen stod før.

Stå på å lykke til med Koseprosjektet ditt gøy Hobby det der. og husk at du får en sprek bil som bruker 0,5 l pr mil så slipper du den kjedelige jobben det er å fylle drivstoff så ofte.

ikke økt turbotrykket mer enn 0,8 kg for da blåser du toppakningen jeg kjørte 4 måneder med 1,4 kg det var gøy så lenge det varte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er relativt stor forskjell i utveksling i girkassa/differensialen på bensin og diesel. Resultatet blir at en dieselmotor i din bensinkasse vil gå med høyt turtall. Det gir både støy og høyere forbruk.

 

I såmåte er det mye morsommere å putte bensinmotor i dieselbil. Jeg hadde en 100 5E orginalt 4 trinnskasse. Kjøpte 5 trinnskasse, trolig fra dieselbil, og 4 giret i den var omtrent som 4,5 gir i den gamle (altså en del høyere giret). 5. giret ble definitivt svært "tungt", og bilen orket ikke å bruke 5 gir under 80 km/t. Ved 2000 omdr hadde bilen 90 km/t. Bensinforbruket gikk bra ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk utvekslingen i kassa di, men i min Golf 2 satte jeg inn en 5 trins GTI kasse det funker fint det, men toppfarten blir ikke mer enn 150, som om det gjør noe med de fartsgrensene som er i dette landet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke utvekslingen på den kassa som sitter i nå er så allerværst.

Ligger sjelden over 3000rpm på 5'te når jeg kjører vanlig, så vil tro det er ganske greit.

 

Men hva av ledningsnett må byttes ? Eller er det bare gløderelee som må monteres i tillegg ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du tenger i tillegg er en ledning fra der hvor +coylen var til stopp bryteren på pumpa og kansje en ledning inn om du gidder å montere glødelampe.

om du demonterer den (svarte) boksen med gløderele i korekt så følger det du trenger med der.

konklusjon: ved ombygging til en 1,6 td motor så er det eletriske ikke noe som burde stå i veien for prosjektet ditt.

jeg har en sperkere Golf nå enn jeg hadde med bensinmotoren i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.

Så alt av ledningsnett med sikringsboks osv. kan bare sitte som det gjorde før, bare at jeg må i tillegg ha en stoppe mekanisme til dieselpumpa og gløde relee...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer men det er ingen mekanisme, bare en styrestrøm til dieselpumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg husker feil, men mener det ligger retur til tanken originalt på 85-86 gassermotorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det. men hvordan ser man at det ligger retur a ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se etter om det går to bensinslanger inn på gasseren. Og om disse to i så fall følger hverandre under bilen, og bakover til tanken. Men mener bestemt det er retur på såpass nye forgassere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I går raserte jeg 1,8 k-jet motoren min.

 

Etter litt (googling) her på forumet så fant jeg denne tråden og det var akkurat dette jeg også hadde tenkt.

 

Jeg henter meg en turbodiesel og da er vi i gang :P Dete er easy!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke en 1.9 TDi motor fra Audi 80 (1Z)? Denne har jo ikke startsperre, er langstillt, har 90hk originalt, noe som burde være rimelig greit å få godkjent. Samt har potensiale for mer trim etterpå (dyser, turbo, custom software+++).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

enig på den siste, en jeg vet om har gjort akkurat dette. 1.9 fra B4 80 på sin B3 quattro.

ikke bruk 1.6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble solgt en B4 Quattro sedan på finn.no tidligere i år som også var konvertert til 1Z tdi. Jeg var for sen med å finne den : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da budsjettet i grunn var brukt til andre ting så må dette gjøres billig!

 

Jeg kan vel alle triksa for å få den 1,6TD motoren til å gi mer enn de orginale 75hk, så spræk blir den nok ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da budsjettet i grunn var brukt til andre ting så må dette gjøres billig!

 

Jeg kan vel alle triksa for å få den 1,6TD motoren til å gi mer enn de orginale 75hk, så spræk blir den nok ;)

 

Jada, frontmontert intercooler, oppskrudd turbotrykk og dieseltrykk samt diverse andre mods på pumpen +++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, frontmontert intercooler, oppskrudd turbotrykk og dieseltrykk samt diverse andre mods på pumpen +++

 

Jepp, er i grunn greit det. Kanskje etterhvert turbobytte også. : smil :

 

Må vel lage en liten prosjekttråd, selv om det ikke er rare greiene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.