Skifte av støtdempere. Bør fjærene også skiftes?

Anbefalte innlegg

Var ute og testa/lekte oss litt med bilen til en kamerat her en kveld. Det har nylig kommet mye fin snø her i Trondheim, så vi bare måtte ut å prøve en tur. Dessverre hadde vi et lite uhell under "testingen". Vi trodde iallefall det. Da vi hadde "testet" ferdig så merket vi at bilen var unormalt lav på høyresiden foran. Den var også veldig butt og hard over humper/ujevnheter. Jeg tenkte kanskje fjæra hadde blitt ødelagt, men hjulet var presset så langt opp at det var veldig vanskelig å se noe som helst der og da. Da vi i går jekket opp bilen for å se hva som var galt, så ante vi raskt at det måtte være demperen som var gåen. Da vi jekket opp bilen så hang hjulet fortsatt igjen, men etter hvert så begynte hjulet å sige sakte ned. Det er rett og slett demperen som er så treg og ødelagt at den ikke vil bevege seg særlig mye. Under "testingen" ble nok hjulet presset ganske kraftig opp i en eller annen hump, og slik ble det da stående.

Antageligvis så har demperen vært gåen en stund. Støvmansjetten har faktisk vært ødelagt i minst et år, slik at skitt og vann/fuktighet har trengt inn i demperen. Det er vel ikke ulogisk at det er dette som er årsaken?

Bilen det er snakk om er en A100 CS Quattro -87 mod.

Vi må nå skifte begge demperne foran, men lurer på om vi også bør skifte fjærene samtidig? Min mening er at det bør gjøres, da de neppe er skiftet på aldri så lenge, slik som demperne.

Og en annen ting; Oljedemper kontra gassdemper?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte Mekonomen. Forventet nesten at de ville råde meg til å skifte fjærer også, men neida. Skal ikke være nødvendig dersom de ikke er skadet/defekte.

Bare å skippe fjærbytte da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg personlig hadde nok tatt på nye fjører også vis det er 2 år siden ca de er blitt bytta. Også hadde jeg nok tatt Gassdempere. Føler det er bedre respons på de:)

Lykke til:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må være minst 3-4 år siden fjærene er skiftet. Sannsynligvis enda lenger.

Planen er gå for gass ja. Gassdempere fungerer vel mye bedre om vinteren også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må være minst 3-4 år siden fjærene er skiftet. Sannsynligvis enda lenger.

Planen er gå for gass ja. Gassdempere fungerer vel mye bedre om vinteren også?

Så lenge de ikke er brekt eller seget for mye ville ikke jeg bytta de. Ingen vits i det. Ikke noe å bytte vis det ikke er noe galt med de. Men vis man ikke vet hva men skal bruke pengene på så...:):) Til ¨normal¨ bruk så kan godt fjærene vare ut livet på bilen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.