#1 Skrevet Mars 6, 2006 Ja ja så var det min tur... Turbobytte står for døren passaten.... Verksted har hatt bilen inne 2 ganger nå, uten å finne spes feil.... Men samma f.. bilen kutter i tide og utide, og går over til: haha : "Traktormodus" som noen her på nettet så finurlig sa det..... Har jo selvsagt byttet LMM, Magnetventil og Vann.temp føler (var det G 62 el nå sånt) Verksted sa at feilen måtte ligge i Magnetventil, ifølge hiddenen... Men denne er blitt byttet 3 ganger nå den siste mnd, uten at det har blitt noen forskjell... Så denne er nesten utelukket nå... Det er nok turbo da, sa verkstedet... Det som er så rart med min turbo, er at den også kutter under vanlig kjøring, uten full gass... Somregel er det vel under full belastning at denne feilen forekommer.... Har opplevd at turbo har kuttet UTEN at jeg merket det... Fin fin kjøring da... Skulle vel ikke være så mye turbotrykk da?? Har lest gjennom alle tråder her på forumet uten å finne noen tilsvarende eks... Greit, turbo kan byttes, det er jeg innstillt på. Men verkstedet er ikke innstillt på å garantere at det er turbo... Litt kjipt det med tanke på at dette er en kostnad på 12500,- for min del.... Noen som har noen tips.....?? Brainstorm: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 6, 2006 Kattalysatoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 6, 2006 Katalysator er jo en mulighet jeg har luftet for verkstedet, men hvordan skal man da teste dette.... Eneste mulighet er vel å bytte da??? Dyrt nok det.... Er jo dette med at ingen er sikker.... Kjedelig å bytte feil del da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 6, 2006 Du skriver ikke hvilken motor du har. Hvis du har 110 hk motoren så har den variabel turbogeometri.Hvis denne funksjonen har "koksa" igjen så får du de symptomene du skriver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 6, 2006 Hvis det er en vanlig tdi du har og ikke PD motor mener jeg det går to tynne vacumslanger ( svarte ) i bakkant av motoren inn mot torpedoveggen. Disse krysser hverandre og kan ligge å gnisse hull i hverandre akkurat i krysningspunktet. Var borti det på en, men husker ikke helt om den kanskje gikk dårlig hele tida. Uansett værdt en sjekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 6, 2006 Motoren er en vanlig 110 HK, AFN motor.... Har lest en god del om denne turboen og disse skovlene som kokser.... Men hvorfor skjer dette når man ikke kjører "for full maskin"?? Lader vel ikke så mye da?? Hvorfor kobler magnetventilen inn og sier stopp ved så lavt ladetrykk.... Er det så at skovlene er koblet opp imot wastegaten, slik at hvis skovlene går tregt, så kan det hende at wastegaten ikke får lukket skikkelig, og dermed slipper ut noe av ladetrykket?? Problemet er værst når bilen er kald, og at det er minusgrader ute..(virker det som) Takker for alle tips, uansett:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 7, 2006 En annen ting jeg kom til å tenke på... Biler som er chipet kan også få problemer med ladetrykket, har jeg hørt... Om min bil er chipet vet jeg ikke.. Ble importert ifra Tyskland... Ser man på VAG-COM om en bil er chipet eller ikke??? Verkstedet nevnte ingen ting om dette... Sa at turbo ladet med nesten 2000 millibar..... Blir vel 0.2 bar det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 7, 2006 Blir vel heller 2 bar. Tror øvre grense før regulering på din ligger på 1.7 1.8. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 7, 2006 Blir vel heller 2 bar. Tror øvre grense før regulering på din ligger på 1.7 1.8. Jasså, så dersom jeg ikke er helt på jordet, kan det da bety at turbo lader litt for mye da?? Kokset med andre ord?? Og da er det vel bare å bytte da kainskje, og være litt sikrere på at det er det som er feilen: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 7, 2006 Tør ikke garantere deg noe, men som mekaniker på VAG verksted skal jeg innrømme at det er blitt byttet turboer på både Passat og Audi a4 pga problemer som ditt. I og med at du har prøvd endel annet føles det ganske sikkert men....En ting du evt. kan prøve først er å smøre stanga som går til wastegate klokka oppe ved klokka og nede på eksoshuset mht. treghet. Det er trangt å komme til her og om det i det hele tatt hjelper kan jeg ikke garantere, men kanskje. Kan jo prøve det også!!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 7, 2006 Er ingen expert på dette, men det virker som om at det å smøre stanga til wastegate bare er å utsette problemet litt... Blir vel neppe noe permanent god løsning.... Men du skal ha takk for gode råd Bent Owe: vinke : Jeg er som sagt innstillt på å bytte turbo, bare det at jeg gjærne vil være sikker på at det er riktige del som byttes... Bent Owe, vwt du om det ble god knall på disse bilene som det ble byttet turbo på, el har du vært borti at problemet fortsatt har vært dær?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 7, 2006 Er ingen expert på dette, men det virker som om at det å smøre stanga til wastegate bare er å utsette problemet litt... Blir vel neppe noe permanent god løsning.... Men du skal ha takk for gode råd Bent Owe: vinke : Jeg er som sagt innstillt på å bytte turbo, bare det at jeg gjærne vil være sikker på at det er riktige del som byttes... Bent Owe, vwt du om det ble god knall på disse bilene som det ble byttet turbo på, el har du vært borti at problemet fortsatt har vært dær?? Som sagt, lover deg ikke gull og grønne skoger og det er synd med tanke på kostnaden for å skifte, men det ble i orden på de jeg bytta på ja. Kanskje du kan høre med noen turboguruer rundt omkring ala Kai Roger hos http://www.krbtrading.no eller http://www.turboteknikk.com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 7, 2006 Kan jo forhøre meg hos disse karene ja.... Skal først inn på et annet verksted på fredag for å se om disse kan finne ut noe mer.... Keep up the good work:klapp: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 10, 2006 Da har jeg vært på et nytt verksted for å få enda en mening om mitt problem... Etter en rask kjøretur med hiddenn i fanget kunne vi se at turbon ladet "litt" for mye.... 2600 millibar / 1,6 bar: eek : I meste laget for en 1,9 tdi...Bare å pøse på med diesel det, slik at det står i stil med trykket: rock : Verksmester sa at det med 99% sikkerhet var turbo: bh : Jaja bare å bytte det, så turbo er bestillt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 10, 2006 Katalysator er jo en mulighet jeg har luftet for verkstedet, men hvordan skal man da teste dette.... Eneste mulighet er vel å bytte da??? Dyrt nok det.... Er jo dette med at ingen er sikker.... Kjedelig å bytte feil del da... for og teste om det er katen så er det bare og løsne denne fra turbon og kjøre en liten tur dette gjorde jeg mange ganger da jeg jobba i møller ikke ukjent at kat kan tette seg etter hvert på vag diesel biler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 10, 2006 for og teste om det er katen så er det bare og løsne denne fra turbon og kjøre en liten tur dette gjorde jeg mange ganger da jeg jobba i møller ikke ukjent at kat kan tette seg etter hvert på vag diesel biler Oki:) Hørte at verksmester nevnte noe om dette, men at han mente at bilen burde dra dårlig hele tiden dersom kat var tett.... Verkstedet skulle ta det på seg, og ordne opp, dersom det skulle vise seg at det ikke var turbo: rock : Service kalles det: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 10, 2006 Ser ut til at jeg tenkte/regnet feil mht trykket da. Skitt samma, ser jo ut for at det ordner seg uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 10, 2006 Skal nok gi lyd ifra meg når turbo er byttet, og at det har blitt SKIKKELIG prøvekjørt.... Har ikke fått time enda, men det blir vel om en ukes tid el noe sånt. Skal bli godt å få bort problemet, men det kommer nok til å svi når jeg må dra minusbankkortet og betale for herligheten: faint : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 12, 2006 hvilket verksted bruker du? fra nesna vettu... og hater perdersen auto på mo... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 12, 2006 hvilket verksted bruker du? fra nesna vettu... og hater perdersen auto på mo... Bruker Sandnessjøen Verkstedsenter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 12, 2006 okey, takk... har vært der et par ganger med lastebiln på jobb, virker greie der. Får prøve de neste gang, for som du sikkert skjønner har jeg pedersen laaangt oppe i halsen... de er sånn "ikke tukle med VW. den er perfekt som den er og du er bare ung, dum å uvitende": bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 23, 2006 Hey Hey Hey: cool : Fått Igjen bilen etter en tur på verksted, hvor det har vært turbobytte.... Å det var ny bil jeg fikk igjen.... Helt KANON: rock : Endelig ferdig med dette problemet.... Motoren drar som f.. hele veien ifra 1100-1200 omdreininger og opp til 4000.... Jamt og herlig drag hele veien:glad: Nå kan jeg fortsette å bygge på anlegget isteden..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 8, 2006 Flott å høre det ordnet seg for deg. Sliter med en kokset turbo jeg og, så lurer hva du måtte ut med for turbobyttet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 8, 2006 Flott å høre det ordnet seg for deg. Sliter med en kokset turbo jeg og, så lurer hva du måtte ut med for turbobyttet? Hei Hå..... Jo det kom på den nette sum av 12 500,- Dette var for ny turbo, luftfilter, olje, oljefilter og arbeid.... Dette er en pris som stort sett går igjen over hele landet... Var ikke på merkeverksted.... Har ikke angret en dag på at jeg fikk ordnet dette selv om det kostet noen kr.... Du får ha lykke til..... En annen ting jeg har begynt å lure på, er om eksosanlegget kan ha en medvirkende årsak til at disse turboene kokser.... Midtre potte hos meg ha sansynligvis løs innmat, noe som kan hindre "eksos flow`en"..... Dette må da kunne være en medvirkende årsak til dette problemet... Har bestillt ny potte, og denne kommer iløpet av uka.... Koster 1800,- til opplysning... Ska sprette gamle potta når jeg bytter for å eventuellt bekrefte mine mistanker om løs innmat.... Ska gi beskjed.... Er da også kjent med katalysator, og at disse kan gå tett..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 8, 2006 Ja ja så var det min tur... Turbobytte står for døren passaten.... Verksted har hatt bilen inne 2 ganger nå, uten å finne spes feil.... Men samma f.. bilen kutter i tide og utide, og går over til: haha : "Traktormodus" som noen her på nettet så finurlig sa det..... Har jo selvsagt byttet LMM, Magnetventil og Vann.temp føler (var det G 62 el nå sånt)Verksted sa at feilen måtte ligge i Magnetventil, ifølge hiddenen... Men denne er blitt byttet 3 ganger nå den siste mnd, uten at det har blitt noen forskjell... Så denne er nesten utelukket nå... Det er nok turbo da, sa verkstedet... Det som er så rart med min turbo, er at den også kutter under vanlig kjøring, uten full gass... Somregel er det vel under full belastning at denne feilen forekommer.... Har opplevd at turbo har kuttet UTEN at jeg merket det... Fin fin kjøring da... Skulle vel ikke være så mye turbotrykk da?? Har lest gjennom alle tråder her på forumet uten å finne noen tilsvarende eks... Greit, turbo kan byttes, det er jeg innstillt på. Men verkstedet er ikke innstillt på å garantere at det er turbo... Litt kjipt det med tanke på at dette er en kostnad på 12500,- for min del.... Noen som har noen tips.....?? Brainstorm: klø : Skjønner ikke meg helt på denne bilbransjen og hva kunder finner seg i Jeg mener, hvis verksted har hatt bil inne X antall ganger og skiftet deler som har vært helt iorden, så må det da være mulig å reklamere på reperasjon. Og da skal ikke kunde betale mere, om de så må skifte hele bilen. Og komme å si at det KAN være turboen og den koster bare 11000,- Hva i all verden er det slags kundebehandling? Akkurat som det kunden som må avgjøre om det er turboen som er gåen. Men har sett flere tråder her som indikerer at kunde betaler og betaler helt til verkstedet tilfeldigvis skifter delen som er feil. I min bransje, radio og tv, så er det 5 års rekalamsjonsrett som gjelder. Og finner jeg ikke feilen første gang på for.eks. en forsterker så er det JEG som skal dekke neste reperasjon. Og før 5 år er gått betaler ikke kunden noen verdens ting uansett. Det er Kjøpsloven, gjelder ikke den på biler? Burde jo gjelde på biler også da det er mye høyere priser både på deler og arbeid enn i min bransje. Forresten, dere som kjører Audi. Er det normalt at bremseskiver og klosser foran er utslitt etter 3 år og 2 måneder? Trur jeg skal kjøpe meg Honda igjen. Da skifta jeg kun olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...