Demontering av tenningsfordeler

Anbefalte innlegg

Like etter at jeg kjøpte bilen, ga den 3-delte kontakten seg pga tretthet i plasten. Derfor måtte jeg "tjuvkoble" kabelsko på ledningene ( i stedet for å bytte hele fordeleren). Dette funka fint i 9 mnd, helt til i dag. Den ene ledningen har visstnok glidd litt opp og blitt slitt av. Dermed er ledningen for kort til å sette på nye kabelsko.....

 

Jeg tenkte derfor, om det ikke er altfor mye stress, å ordne en ny ledning for denne. Jeg må få av det "lokket" som sitter under rotoren for å få opp registratoren. Noen som vet hvordan man løsner dette lokket?

 

Hva kan et huggeri forlange for en brukt tenningsfordeler? om jeg finner ut at dette tar for mye tid før jeg drar på påskeferie (bilen må være klar i morra kveld).

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den som sitter i G60 må det "tannhjulet" i enden av fordeler av, (sitter med en liten låsesplint) og da kan du dra ut akselen av "huset".....med det "lokket"......:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har prøvd å få ut denne splinten, men det lar seg ikke gjøre. Satte en dor på og forsøkte å slå med hammer, men ingenting løsnet. Har noen et godt tips å komme med? :)

 

Løsningen blir nok å bruke noen kroner hos høggern i morra. Vet de har en NG 2,3 inne, og den skal passe på min NF 2,3.

 

Men takk for svar!

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Løsningen blir nok å bruke noen kroner hos høggern i morra. Vet de har en NG 2,3 inne, og den skal passe på min NF 2,3.

 

hvis du skal demontere selv blir det gøy. På NG'en som jeg hadde var fordeleren skrudd fast med en bolt uten hode (av den typen som knekker av hodet ved riktig Nm)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm...det høres jo litt merkelig ut. Det er jo en slags måneformet sak som holder på plass fordeleren, og den er skrudd fast med en mutter. Om mutteren knekker av, vil det ikke være mye vits i den holderen? :)

 

På min er det i hvertfall bare å løsne dette og trekke rotoren rett ut.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den splinten satt noe jæ*** på min også men den måtte gi tapt etterhvert....kan hjelpe litt om du varmer den litt først....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så i hvertfall sånn ut på Cabben min, men så prøvde jeg aldri å skru den av heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nikolai: Jeg tror jeg driter i den mekkinga, begynner å bli lei av "å så har me no juksa litt" :D

 

Per: På den måneformede holderen ser det ut som om det er en som er knekt av, men like under sitter en mutter som bare skrues av. I hvertfall slik det ser ut på min. Men jeg kan sjekke etka, så lærer vi kanskje noe i dag begge to :)

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

hvis du skal demontere selv blir det gøy. På NG'en som jeg hadde var fordeleren skrudd fast med en bolt uten hode (av den typen som knekker av hodet ved riktig Nm)

Dette dekselet er en "plombering" fra fabrikk.. Under sitter mutteren som holder bøylen på fordeleren, og denne skal normalt ikke justeres på, men må selvsagt av dersom man skal skifte fordeler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk tak i ny fordeler i dag. Ga 400 for den, billig det :) Plomben satt på der, så den måtte av, dvs jeg tok en hammer og meisel og fikk vridd den bort fra mutteren. Så det gikk da greit etterhvert :)

 

Nå skal jeg ut å montere inn, ser for meg et lite prosjekt, da jeg har mistet merkinga... (dvs monterte et hakk feil, og fikk ikke start) :( Men det ordner seg vel. Om 5'erne ikke tenner på plugg nummer 1, rop ut!!!

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var ny tenningsfordeler på plass. Har vært ute å testet litt nå, grovjusterte tenninga. Den går helt fint på tomgang, ca 800 o/min. Men lurer på at den ikke har samme draget som før. Hadde i hvertfall et lite kick ved akselerasjon fra ca 3500 o/min på 4. før, virker litt latere nå. Kanskje jeg bare har fått det for meg at det er ca 230hk i bilen, noe det jo desverre ikke er.... :(

 

Fordelerlokket er slitt, så skal bytte det i morra før jeg finjusterer den.

 

:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.