EPC og antispinn/antiskrens lampa lyser konstant 2002 mod A3

Anbefalte innlegg

Oppsto en liten krise i dag.

 

Etter en liten kjøretur begynte lampa for antispinn/antiskrens å lyse konstant. Samtidig tentes også lampa for EPC.

 

Har sjekket litt, og det ser ikke ut til at hverken antispinn eller antiskrens fungerer. (Har også prøvd å trykke på ESP knappen uten hell). ABS-bremsene fungerer fortsatt. Jeg trodde igrunn ABS/ESP hadde samme hjerne, og at alt eller ingenting virket. Virker ikke som om bilen drar noe dårligere en tidligere.

 

Hvor burde jeg begynne å feilsøke? Sikringer? Følere? Hadde en telefonsamtale med Møller, men de hadde 1000 muligheter, og hverken jeg eller de hadde mulighet til å lese ut feilmeldinger i dag. De mente det kanskje bare var kulda. Men da burde vel ESP fungert selv om lampa lyste? Er ikke helt sikker på hvordan dette systemet er skrudd sammen jeg..

 

Neste nærliggende spørsmål, hvilken vag-com kabel fungerer på denne bilen? Virker som jeg må investere i en slik. Fordel om den virker på en 98mod caddy også.

 

Mvh

 

Bjørn Nørve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppsto en liten krise i dag.

 

Etter en liten kjøretur begynte lampa for antispinn/antiskrens å lyse konstant. Samtidig tentes også lampa for EPC.

 

Har sjekket litt, og det ser ikke ut til at hverken antispinn eller antiskrens fungerer. (Har også prøvd å trykke på ESP knappen uten hell). ABS-bremsene fungerer fortsatt. Jeg trodde igrunn ABS/ESP hadde samme hjerne, og at alt eller ingenting virket. Virker ikke som om bilen drar noe dårligere en tidligere.

 

Hvor burde jeg begynne å feilsøke? Sikringer? Følere? Hadde en telefonsamtale med Møller, men de hadde 1000 muligheter, og hverken jeg eller de hadde mulighet til å lese ut feilmeldinger i dag. De mente det kanskje bare var kulda. Men da burde vel ESP fungert selv om lampa lyste? Er ikke helt sikker på hvordan dette systemet er skrudd sammen jeg..

 

Neste nærliggende spørsmål, hvilken vag-com kabel fungerer på denne bilen? Virker som jeg må investere i en slik. Fordel om den virker på en 98mod caddy også.

 

Mvh

 

Bjørn Nørve

 

 

HAdde nettop det samme problemet på min A3 2001 mod. I vag-com viste det feil med en ABS sensor. Denne ble byttet, men til liten nytte. Viste seg at det også var feil avstand mellom sensoren og der den skulle måle og etter at det ble rettet så har alt vært helt topp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å koble i fra batteriet i min 15 minutter. Hvis ikke det hjelper, gå over alle sikringene som kan ha med ABS ol å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og takk for gode innspill.

 

Etter at bilen hadde stått siden i går ettermiddag tok jeg den ut på en liten kjøretur nå i kveld. EPC lyste fortsatt, men antispinn lampa hadde slukket. ESP/antispinn virket, men etter en kort kjøretur på 5-6km tente antispinn lampa igjen. Og antispinn sluttet å virke. ABS virker fortsatt. Har gått over alle sikringer og finner ingen feil.

 

Koblet fra batteriet i 2-3 timer, men både EPC og antispinn lampa lyste med en gang jeg koblet batteriet på igjen.

 

Har ikke sjekket noen ABS-sensorer enda, i grunn fordi jeg ikke aner hvor de sitter eller hvordan jeg skal sjekke de annet en med vagcom som jeg ikke har..

 

Henger EPC sammen med ESP? Eller er det 2 ulike feil jeg har? Kan det være at bilen ikke har tålt kulda? Har vært mer en -16 her de siste nettene.

 

Noen flere gode tips? Eller er det bare å levere bilen til Møller romerike å få de til å finne ut av det? Hadde jeg hatt en vagcom hadde jeg kanskje kommet litt lenger?

 

Litt frustrert her nå, har hatt bilen i nøyaktig 14. dager. Har heldigvis ikke solgt gamlebilen enda..

 

Mvh

 

Bjørn Nørve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og takk for gode innspill.

 

Etter at bilen hadde stått siden i går ettermiddag tok jeg den ut på en liten kjøretur nå i kveld. EPC lyste fortsatt, men antispinn lampa hadde slukket. ESP/antispinn virket, men etter en kort kjøretur på 5-6km tente antispinn lampa igjen. Og antispinn sluttet å virke. ABS virker fortsatt. Har gått over alle sikringer og finner ingen feil.

 

 

Mvh

 

Bjørn Nørve

 

Samme måten min oppførte seg på, feilen kom og gikk. Kunne kjøre 1 uke med ESP og ABS lampene tent for så å plutselig slukke i 1 time før de begynnte å lyse igjen. Hadde bilen inne hos Møller, de bare slettet feilene i minnet og prøvekjørte bilen 10 minutter sa så at nå er feilene borte. Kjørte nøyaktig 300meter så var det igang igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som gjør at ESP-lampa lyser er at EPC-lampa lyser. Du har en feil i minnet på bilen, det kan for eksempel være en sporadisk feil på en føler i motoren, eller en lambdasonde. Dette gjør at bilen kobler ut ESP også.

 

ESP og antispinn vil aldri virke så lenge lampa lyser, det er derfor lampa er der, for å varsle deg om at det ikke virker.

 

Hvis du kjenner noen med VAG-COM, så kan du jo få dem til å slette feilkodene dine i første omgang. Hvis lampen da begynner å lyse igjen etterpå, så er det nok en mere varig feil, slik at det må feilsøkes litt mere.

 

Men det er en tommelfingerregel at det ikke er farlig å kjøre litt med så lenge det er gule lamper som lyser. Er det røde lamper bør ikke bilen brukes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikje bilen gå på nødprogram når EPC lyser i dersjen.?.

Fikk EPC feil på min bil etter at jeg hadde hadt den inne hos et bilsteriofirma å trekt kabler til annlegge. Men de få gangene EPC lyse så er det bare å starte biln igjen, så går dn helt fint igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen

 

Kjenner desverre ingen med VAG-COM, så det blir vel til at jeg bestiller meg en VAG-COM kabel fra Ross-Tech tenker jeg.

 

Er det noen i Oslo/Akershus Nord som har kabel og kunne ofre 10 minutter med meg? Send gjerne en PM. Regner med at det går litt tid før kabelen kommer fra USA. Og vil gjerne ha bilen igang igjen så fort som mulig.

 

 

Mvh

 

Bjørn Nørve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er faktisk mye som kan få EPC-lampa til å lyse. Det kan være helt ned til så enkle ting som at bremselysbryteren din har hatt et lite illebefinnende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle innspill.

 

Har skaffet meg VagCom og det viste seg at det lå lagret feil på både bremselysbryter og abs-føler. Slettet disse feilene, og etter en uke har de ikke gjennoppstått.

 

Mvh

Bjørn Nørve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.