Anbefalte innlegg

hei.. jeg har nylig hentet meg en Audi 90 Coupe Quattro:) dette er kun en 10v men artig bil;)

 

Hva burde jeg bytte på bilen sånn service messig? og hva burde jeg sjekke... kan da svært lite om quattro..:confused:

 

takk for alle tips;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sikkert være greitt å komme med litt mer info; om det er gamletypen coupe eller typ89, årsmodell, antall kilometer, når den sist var på service osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten ting som alltid blir glemt og som gjelder alle gamle quattro-biler:

 

På krysset på mellomakselen (ved opplagringen midt på) er det en smørenippel for vanlig fettpresse inni krysset. Denne skal det klemmes fett inn i slik at krysset blir smurt. Dette blir "aldri" gjort, har gjort det på minst 15 biler hvor de fleste var rimelig tørre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten ting som alltid blir glemt og som gjelder alle gamle quattro-biler:

 

På krysset på mellomakselen (ved opplagringen midt på) er det en smørenippel for vanlig fettpresse inni krysset. Denne skal det klemmes fett inn i slik at krysset blir smurt. Dette blir "aldri" gjort, har gjort det på minst 15 biler hvor de fleste var rimelig tørre..

Gjelder det 200'en min også??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det gjør det, 200 har smørenippel der. Det gjelder vel egentlig omtrent alle biler til og med B4/C4 ihvertfall. Det kan være en og annen bil uten smørenippel, men alle jeg har vært under har hatt nippelen der. Ikke alltid like lett å komme til, men det går på et eller annet vis hver gang.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten ting som alltid blir glemt og som gjelder alle gamle quattro-biler:

 

På krysset på mellomakselen (ved opplagringen midt på) er det en smørenippel for vanlig fettpresse inni krysset. Denne skal det klemmes fett inn i slik at krysset blir smurt. Dette blir "aldri" gjort, har gjort det på minst 15 biler hvor de fleste var rimelig tørre..

dette viste ikke jeg:o skulle gjort det for lenge siden, men har aldri hørt at det var noen nippel. Trodde det var bare amcars som hadde sånt..he he

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en spesiell type fett man skal bruke, eller er fett fett...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en spesiell type fett man skal bruke, eller er fett fett...?

vil tro universalfett funker. Fett er fett, men ikke alle typer som skal brukes i lager

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen er en 89 mod! typ89... jeg vet ikke når bilen var på service sist...

den har rullet 250..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

beste må vel være CV fett... ettersom det konstant er i bevegelse akkurat som drivknuter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er egentlig det samme hva man bruker, universalfett er bra. Det er ikke på langt nær samme påkjenning på dette krysset som på CV-leddene.

 

Og ja, det er litt "amcar" over det der, men kjekt å ha muligheten til å smøre, for å bytte kryss koster noen kroner. Ytterst sjelden det blir utslitt allikevel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er egentlig det samme hva man bruker, universalfett er bra. Det er ikke på langt nær samme påkjenning på dette krysset som på CV-leddene.

 

Og ja, det er litt "amcar" over det der, men kjekt å ha muligheten til å smøre, for å bytte kryss koster noen kroner. Ytterst sjelden det blir utslitt allikevel..

Det er helt klart, det skal også amcar ha, hvis man smører så holder det lenge også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er bare å smøre til det tyter ut da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen er en 89 mod! typ89... jeg vet ikke når bilen var på service sist...

den har rullet 250..

 

Var jeg deg ville jeg byttet alt av olje og filter. Luftfilter, plugger kanskje bensinfilter. Sjekk eller skift tannreima også, den har vel intervall på 120k og om bilen nå er gått 250k skulle den vært skiftet på 240k. Er jo ikke sikkert dette er gjort. Frostvæske kan man jo også skifte da den skal være i anlegget også for å smøre og rustbeskytte. Den evnen mister væska etterhvert. Bremsevæske skal ifølge service skiftes annet hvert år da den er såkalt hygroskopisk og trekker til seg fukt etterhvert. Det medfører igjen at kokepunktet på væska blir lavere.

 

Quattrosystemet er temmelig skuddsikkert, men olje på girkasse og diffrensial kan jo skiftes. Lekasjer i simringene for drivflenser forekommer også iblant.

 

Gjør du alt dette bør du være på den sikre siden servicemessig. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for tipset;)

da skal jeg nok ta en slik service i løpet av neste uke:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.