Hva skiller V8 4,2 AEC og AHK\AHC

Anbefalte innlegg

Av ren nysjerrighet lurer jeg litt på hva som egentlig gjør effektforskjellen mellom en "vanlig" s6 4,2 290hk og en ahk 326hk fra en s6+ eller en Ahc motor på 340hk fra en S8 ?

Alle disse motorene er så vidt jeg kan skjønne levert i samme tidsrom...

Jeg går ut fra at det er mer enn elektronikk som skiller dem, men hva ?

 

Lurer også på litt smg tenning på disse... har de 8 coiler å¨samme måte som adu\aby har 5 ? altså ingen fordeler ?

 

Mange rare ting jeg går å lurer på om dagen ;) Håper noen kan svare meg på noe av det !

 

mvh.

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AEC er den siste av den "gamle" generasjonen, samme greiene som PT (3.6) og ABH (S4 4.2 og V8 4.2).

 

Motorene i S6+, A8 og S8 er den "nye" generasjonene med bl.a. en coil pr. sylinder og mindre trøbbel med oljeforbruk..

 

Kan etter min mening knapt sammenlignes engang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AEC er den siste av den "gamle" generasjonen, samme greiene som PT (3.6) og ABH (S4 4.2 og V8 4.2).

 

Motorene i S6+, A8 og S8 er den "nye" generasjonene med bl.a. en coil pr. sylinder og mindre trøbbel med oljeforbruk..

 

Kan etter min mening knapt sammenlignes engang..

 

Takk for raskt og godt svar.

 

Da er det altså slik å forstå at en 290hk motor fra S6 har 2 stk fordelere ? Sitter disse bak på toppene på samme måte som på 3,6 literen ?

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg antar denne tråden kan være av interesse.

Utdrag fra linken over

 

Die ersten A8 und S8 waren nur 4-Ventiler, der Wechsel war irgendwann 1998 oder 1999 erst ab da waren es 5-Ventiler. Irgendwo hatte ich hier mal eine Aufstellung gepostet, welcher 4,2er V8 mit welchem Kennbuchstaben und wieviel Leistung von wann bis wann gebaut wurde, ich finde es nur leider selbst nicht mehr...

 

Doch noch gefunden, war ein anderes Forum...

 

Da brauch ich außer dem Fazit ja nichts mehr zu schreiben...

 

"Das Aufrüsten eines ABH- oder ACE-Motors auf AHK-Techink ist fast ausgeschlossen. Der AHK stammt technisch gesehen - wie bereits gesagt - aus dem erheblich neueren und jüngeren AKH ( S8 ). Daher ist eine Kombination aus ABH/ACE-Teilen mit AHK-Teilen fast ausgeschlossen.

 

ABH = 4,2er 8-Zylinder im Audi V8 und Audi 100 S4 4,2 (C4) -> 280PS

ACE = 4,2er 8-Zylinder im Audi S6 4,2 (C4) -> 289 PS

AHK = 4,2er 8-Zylinder im Audi S6PLUS -> 326 PS

ABZ = 4,2er 8-Zylinder im Audi A8 -> 300 PS

ARS = 4,2er 8-Zylinder im Audi S6 (C5) -> 340 PS

AKH = 4,2er 8-Zylinder im Audi S8 -> 340 PS

AQF = 4,2er 8-Zylinder im Audi A8 ab 1998 -> 310 PS (5V)

AQJ = 4,2er 8-Zylinder im Audi S6 ab 1998 -> 360 PS (5V)

AQH = 4,2er 8-Zylinder im Audi S8 ab 1999 -> 360 PS (5V)

 

Alle Audi 8-Zylinder bis zum 360PS-S8 hatten nie mehr als 400NM, wenn sie mit Handschaltung ausgeliefert wurden! Der 360 PS-S8 mit Automatik hat 440NM...

Schlußfolgerung: die handgeschalteten 4,2er sind alle auf 400NM gedrosselt, weil das handgeschaltete Getriebe nicht mehr verträgt. Unter anderem ein Grund, warum es den RS6 nur mit Automatik gibt (und die ist ja sogar am Ende)..."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raskt og godt svar.

 

Da er det altså slik å forstå at en 290hk motor fra S6 har 2 stk fordelere ? Sitter disse bak på toppene på samme måte som på 3,6 literen ?

 

Jan Brede

 

Stemmer det, den gamle 3.6-literen, 4.2 med 280 hk og 4.2 med 290 hk er helt like når det gjelder tenning/innsprøytningssystem.

 

La meg gjette - du skal ha motoren inn i en bil som sannsynligvis ikke har plass til fordelerne? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det, den gamle 3.6-literen, 4.2 med 280 hk og 4.2 med 290 hk er helt like når det gjelder tenning/innsprøytningssystem.

 

La meg gjette - du skal ha motoren inn i en bil som sannsynligvis ikke har plass til fordelerne? ;)

 

Hehe... du er nok inne på noe unge mann ;) Går det ikke med makt... så går det med mer makt !

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte på noe lignende i en Passat 32B Syncro jeg hadde, men ga opp tanken fordi jeg ikke fant noen god måte å løse problemet med plass ved fordeler/bremsekraftforsterker på, og en motor med 8 coiler er aaaaalt for dyr.. Men alt er vel mulig, hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

, og en motor med 8 coiler er aaaaalt for dyr.. Men alt er vel mulig, hehe..

 

Pytt sann... Coiler koster 189 pr/stk på Biltema :) (og de duger faktisk : smil : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en v8 4,2 som bruk olje. på en sylinder. ser meg om etter en ny motor.

har 6 trinn kasse. lurer på hvor ny motor som passe til kassa.

abh.gikk visst ut i 94. passe en s8 motor? tenke på svinghjul mot veiva og

girkassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passer nok, men da må du skifte absolutt alt av ledningsnett til motoren. PT, ABH og AEC bruker samme ledningsnett, men de andre (nyere) motorene er helt annerledes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lednings nett og elektronikk ser æ ikke på som et problem

så lenge motor passe på girkassa. en short motor hos audi koste

89000.- toppan e overhalt men e uaktuelt å bruk så mye på

en motor som ikke e komplett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.