#1 Skrevet Mars 10, 2006 Girkassa på bilen min er treg når bilen er iskald. For det første, den er fryktelig vanskelig å få i første gir, man er nødt til å stå helt stille for dette. Selv ved forsiktig rulling i gangfart så er det umulig å få den i første.Andre gir er noe hard, men ikke umulig. For det andre, det føles som at bilen er treg, at bremsene henger på, når bilen er iskald. Etter en kilometer eller to er problemene borte, da dette sannsynligvis er nok for at oljen blir en anelse lunken. Derfor tror jeg at jeg bør bytte girolje. Jeg byttet girolje for ca 3.5 år siden, og ca 50t km siden. Jeg husker ikke hva slags olje jeg hadde på kassa den gangen, men jeg tror det var Comma olje fra BilXtra. Jeg tror denne har gjort jobben allerede pga symptomene som beskrevet ovenfor. Jeg tenker på å ha på syntetisk olje pga den beholder viskositeten i kulda. Jeg vet at jeg må holde meg til DOT4, for DOT5-spec olje bør man ikke bruke på VAG's girkasser. Er det noen som har anbefalinger ang girolje, evt. noen synspunkter om hvorfor jeg ikke bør ha på syntetisk olje? Jeg kommer selvfølgelig til å skifte på bakdiffen også, når jeg først er i gang med jobben. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 11, 2006 Kaster meg på her, dette er jeg også litt nysgjerrig på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 11, 2006 Jeg har brukt Castrol TAF-X 75W/90 og er veldig fornyd med denne. Se http://www.castrol.com/castrol/multipleproductsection.do?categoryId=8040010&contentId=6007948 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 11, 2006 Jeg har lignende erfaringer med min girkasse i kulda: Giring fra 1. til 2. er mye hardere når bilen er (is)kald enn etter litt kjøring. Har ikke merket noe mellom andre gir, og nedgiring fra 3. til 2. virker ikke så hardt. Når er det vanlig å bytte olje på girkassa? Min har gått 123k på 5 år. Og siden jeg er totalt udugelig på skruing: Er det en enkel/billig sak å få gjort dette, eller snakker vi tusenlapper? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 11, 2006 Er det noen som har anbefalinger ang girolje, evt. noen synspunkter om hvorfor jeg ikke bør ha på syntetisk olje? Jeg kommer selvfølgelig til å skifte på bakdiffen også, når jeg først er i gang med jobben. Bruk Shell getribeoel. Det er 2 typer, en for girkassa og en for bakdiff. fikk denne anbefalingen av BO racing for 2,5 år siden og 40tkm siden, kassen ble merkbart mye finere, samt at i minus grader er den ikke treg lenger. selv nå med bortimot -20 på morgenkvisten her på høvik er den fin Sjekk link http://www3.shell.no/op/smidler/prodhbok/Getriebo.htm Jeg fant ikke den for bakdiffen, men det er vel GL 5 fra shell mener jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 11, 2006 GL4 er det det heter ja, ikke DOT4, det er bremsevæske den betegnelsen brukes på... Da får jeg ta meg en tur til Mekonomen til mandag og se om de har TAF-X i hylla, evt bestille den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 11, 2006 Min er oxo sykt vanskelig å få i gir de første meterene når det er kaldt ute,men når jeg har kjørt i 5min er den fin igjen. Ser litt på den Castrol TAF-X 75W/90,er jo til VAG biler så må jo være super da!Må testes! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 11, 2006 Shell Getriebeöl EP eller Castrol TAF-X til girkasse. Shell Transaxle Oil eller Castrol SAF-X/XJ til differensial. Syntetiske alle sammen, og funker fint selv skikkelig kulde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 11, 2006 Shell Transaxle Oil eller Castrol SAF-X/XJ til differensial. Castrolen (SAF-XO som den heter ifølge linken lenger oppe i tråden) er en GL5, og det er ikke anbefalt å bruke i VW/Audi's girkasser og differensialer? Jeg har nemlig hørt om en del tilfeller hvor det har forekommet korrosjon på bronselegeringer ved bruk av GL5, som har medført til havari. Det vil jeg helst unngå... Bentley-manualen til min bil har følgende specs: Girkasse: Type: hypoid Mil L-2105, API/GL4, viskositet SAE 80 eller 80W90 Bakaksel: Type Hypoid Mil L-2015B, API/GL4, viskositet SAE 90. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 11, 2006 fikk opplyst at vag skulle ha (gl5) olje jeg av møller...... de bruker det på alle girkasser og bakaksler..... gammel 90`n var også tung til jeg bytta olje(gl4)....da ble den som "ny"... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 11, 2006 I mine tre Bentley-bøker til Audi 5000, 100/200 og 100/S4/A6/S6 står det i alle tre spesifisert olje etter GL4-spesifikasjon på girkasse og GL5-spesifikasjon på differensial bak. GL5 skal ikke brukes i girkasser dersom det ikke er spesifisert (veldig sjelden), men stort sett alle differensialer bruker GL5-olje. Ikke meningen å kverulere, men jeg vil våge å påstå at det er trykkfeil i de bøkene du har, siden alle mine tre bøker samt både Shells og Castrols smøremiddelguide oppgir GL5 til differensialen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 11, 2006 Shell Getriebeöl EP eller Castrol TAF-X til girkasse.Shell Transaxle Oil eller Castrol SAF-X/XJ til differensial. Syntetiske alle sammen, og funker fint selv skikkelig kulde. Der har du begge ja... det er perfekt for våre biler... EOD:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 11, 2006 Ja, det er tydeligvis litt motstridende informasjon ute og går. Jeg fant frem instruksjonsboken (til en 86 80q - samme gir og diff) og der står det at girkassen skal ha GL4 SAE 80 mens bakakselen skal ha GL5 SAE 90. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 11, 2006 dere har kanskje mengde også da:) kunne nok trengt et oljeskift min og..er konklusjon GL4 på kassa og GL5 bak, eller..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 11, 2006 I min bentley manual til Audien står det at man skal bruke En passende GL-4 olje på Girkassa og en GL-5 olje på diffen bak.. Det samme sier de på http://www.20v.org Det samme er det på mx5'en min og Landrover som jeg skrur til daglig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 11, 2006 Sitat fra 20v.org : Transmission/Front Differential Synthetic GL-4 75W/90 oil is shared by the transmission, front diff., and the TORSEN center diff. Redline MT90 is the replacement of choice. The system has a three quart capacity. DO NOT use GL-5 oil in the tranny!!! This includes products from Mobil-1 and Castrol (Syntec), since as far as I can tell, they don't offer a GL-4 variety. Rear Differential The rear differential takes 0.8 quart of synthetic GL-5 hypoid oil, which corresponds to Redline's 75W90. Low fluid and oil presence on the side of the differential case can be a sign of bad seals. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 11, 2006 Det stemmer med det som står i instruksjonsboken, så da må informasjonen på baksiden av Bentley'en min være feil. Da blir det innkjøp av passende Castrol-produkter til uka. Men, da stemmer kanskje ikke det som står om mengder olje som skal til heller da? Det Bentley sa var at tidlige girkasser skulle ha 3.2 liter, senere girkasser 2.2 liter, og bakaksel 2.2 liter. Jeg syns det virket mye for bakakselen, med 2.2 liter? Ja, jeg vet at det er fullt når det er på nivået med fyllepluggen, men det er greit å vite hvor mye jeg skal kjøpe inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 11, 2006 det samme gjelder passat syncro..... GL4 på girkasse og GL5 på bakaksel`n. står jo gl 4 på gir og gl 5 på bak.diff i inst.boka på s2`n å....så jeg forholder meg til det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 12, 2006 hadde samme problemet på min passat 89mod.. fikk byttet olje å ble (nesten) helt fin.. men lurte bare på hva skaper dette problemet, min ble helt umulig å få i gir når det var under 5minusgrader ute. oljen skal jo ikke bli så seig i sånne temperaturer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 12, 2006 Jeg sliter også med dette, men på min så virker det som at BARE høyre bakhjul henger seg opp når jeg slipper gassen. Dette skjer KUN når tempen tipper under minus 10 grader. Jeg satt og lurte på om det kunne være olja på diffen bak som lekte sirup 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 13, 2006 er det samme olje til en girkasse UTEN quattro?? -90 100turbo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 13, 2006 Ja, samme oljen til forhjulsdrevne biler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 16, 2006 tar opp denne igjen da jeg var i dag å kjøpte castrol til en liten formue:rolleye: Jeg kjøpte TAF-X til kassa, det skal vel være riktig... Står riktig nok GL 4/5 bakpå men: klø : men så kjøpte jeg SAF-XO til diffen(ikke X/XJ som anbefalt over) er den "godkjent" eller bør jeg bytte den? edit: jeg har en Audi 100Q -86(gamletypen uten torsjen) hva er mengder og er det 2 påfyllinger på kassa? (kasse og fordeling/midtdiff...) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 16, 2006 Skal ikke uttale meg om oljetypen, men det er to tappeplugger på kassa, bare en fylleplugg. Det er åpninger internt i kassa som gjør at olja kommer til overalt hvor det trengs. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 19, 2006 ok, men så lenge det er GL5 så skal det vel være trygt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...