quattro-girkassa er treg i kulda

Anbefalte innlegg

Girkassa på bilen min er treg når bilen er iskald. For det første, den er fryktelig vanskelig å få i første gir, man er nødt til å stå helt stille for dette. Selv ved forsiktig rulling i gangfart så er det umulig å få den i første.Andre gir er noe hard, men ikke umulig. For det andre, det føles som at bilen er treg, at bremsene henger på, når bilen er iskald. Etter en kilometer eller to er problemene borte, da dette sannsynligvis er nok for at oljen blir en anelse lunken. Derfor tror jeg at jeg bør bytte girolje.

 

Jeg byttet girolje for ca 3.5 år siden, og ca 50t km siden. Jeg husker ikke hva slags olje jeg hadde på kassa den gangen, men jeg tror det var Comma olje fra BilXtra. Jeg tror denne har gjort jobben allerede pga symptomene som beskrevet ovenfor. Jeg tenker på å ha på syntetisk olje pga den beholder viskositeten i kulda. Jeg vet at jeg må holde meg til DOT4, for DOT5-spec olje bør man ikke bruke på VAG's girkasser.

 

Er det noen som har anbefalinger ang girolje, evt. noen synspunkter om hvorfor jeg ikke bør ha på syntetisk olje? Jeg kommer selvfølgelig til å skifte på bakdiffen også, når jeg først er i gang med jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kaster meg på her, dette er jeg også litt nysgjerrig på :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lignende erfaringer med min girkasse i kulda: Giring fra 1. til 2. er mye hardere når bilen er (is)kald enn etter litt kjøring. Har ikke merket noe mellom andre gir, og nedgiring fra 3. til 2. virker ikke så hardt.

 

Når er det vanlig å bytte olje på girkassa? Min har gått 123k på 5 år.

 

Og siden jeg er totalt udugelig på skruing: Er det en enkel/billig sak å få gjort dette, eller snakker vi tusenlapper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har anbefalinger ang girolje, evt. noen synspunkter om hvorfor jeg ikke bør ha på syntetisk olje? Jeg kommer selvfølgelig til å skifte på bakdiffen også, når jeg først er i gang med jobben.

 

 

Bruk Shell getribeoel. Det er 2 typer, en for girkassa og en for bakdiff. fikk denne anbefalingen av BO racing for 2,5 år siden og 40tkm siden, kassen ble merkbart mye finere, samt at i minus grader er den ikke treg lenger. selv nå med bortimot -20 på morgenkvisten her på høvik er den fin

 

Sjekk link http://www3.shell.no/op/smidler/prodhbok/Getriebo.htm

 

Jeg fant ikke den for bakdiffen, men det er vel GL 5 fra shell mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

GL4 er det det heter ja, ikke DOT4, det er bremsevæske den betegnelsen brukes på... :o

 

Da får jeg ta meg en tur til Mekonomen til mandag og se om de har TAF-X i hylla, evt bestille den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er oxo sykt vanskelig å få i gir de første meterene når det er kaldt ute,men når jeg har kjørt i 5min er den fin igjen.

Ser litt på den Castrol TAF-X 75W/90,er jo til VAG biler så må jo være super da!Må testes! :tilber:;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shell Getriebeöl EP eller Castrol TAF-X til girkasse.

Shell Transaxle Oil eller Castrol SAF-X/XJ til differensial.

 

Syntetiske alle sammen, og funker fint selv skikkelig kulde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shell Transaxle Oil eller Castrol SAF-X/XJ til differensial.

 

Castrolen (SAF-XO som den heter ifølge linken lenger oppe i tråden) er en GL5, og det er ikke anbefalt å bruke i VW/Audi's girkasser og differensialer? Jeg har nemlig hørt om en del tilfeller hvor det har forekommet korrosjon på bronselegeringer ved bruk av GL5, som har medført til havari. Det vil jeg helst unngå...

 

Bentley-manualen til min bil har følgende specs:

 

Girkasse: Type: hypoid Mil L-2105, API/GL4, viskositet SAE 80 eller 80W90

Bakaksel: Type Hypoid Mil L-2015B, API/GL4, viskositet SAE 90.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk opplyst at vag skulle ha (gl5) olje jeg av møller......: rolleyes

de bruker det på alle girkasser og bakaksler.....: smil :

 

gammel 90`n var også tung til jeg bytta olje(gl4)....da ble den som "ny"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mine tre Bentley-bøker til Audi 5000, 100/200 og 100/S4/A6/S6 står det i alle tre spesifisert olje etter GL4-spesifikasjon på girkasse og GL5-spesifikasjon på differensial bak. GL5 skal ikke brukes i girkasser dersom det ikke er spesifisert (veldig sjelden), men stort sett alle differensialer bruker GL5-olje.

 

Ikke meningen å kverulere, men jeg vil våge å påstå at det er trykkfeil i de bøkene du har, siden alle mine tre bøker samt både Shells og Castrols smøremiddelguide oppgir GL5 til differensialen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shell Getriebeöl EP eller Castrol TAF-X til girkasse.

Shell Transaxle Oil eller Castrol SAF-X/XJ til differensial.

 

Syntetiske alle sammen, og funker fint selv skikkelig kulde.

 

 

Der har du begge ja... det er perfekt for våre biler... EOD:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er tydeligvis litt motstridende informasjon ute og går. Jeg fant frem instruksjonsboken (til en 86 80q - samme gir og diff) og der står det at girkassen skal ha GL4 SAE 80 mens bakakselen skal ha GL5 SAE 90.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dere har kanskje mengde også da:) kunne nok trengt et oljeskift min og..er konklusjon GL4 på kassa og GL5 bak, eller..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I min bentley manual til Audien står det at man skal bruke En passende GL-4 olje på Girkassa og en GL-5 olje på diffen bak..

 

Det samme sier de på http://www.20v.org

 

Det samme er det på mx5'en min og Landrover som jeg skrur til daglig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat fra 20v.org :

 

Transmission/Front Differential

 

Synthetic GL-4 75W/90 oil is shared by the transmission, front diff., and the TORSEN center diff. Redline MT90 is the replacement of choice. The system has a three quart capacity. DO NOT use GL-5 oil in the tranny!!! This includes products from Mobil-1 and Castrol (Syntec), since as far as I can tell, they don't offer a GL-4 variety.

 

Rear Differential

 

The rear differential takes 0.8 quart of synthetic GL-5 hypoid oil, which corresponds to Redline's 75W90. Low fluid and oil presence on the side of the differential case can be a sign of bad seals.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer med det som står i instruksjonsboken, så da må informasjonen på baksiden av Bentley'en min være feil. Da blir det innkjøp av passende Castrol-produkter til uka.

 

Men, da stemmer kanskje ikke det som står om mengder olje som skal til heller da? Det Bentley sa var at tidlige girkasser skulle ha 3.2 liter, senere girkasser 2.2 liter, og bakaksel 2.2 liter. Jeg syns det virket mye for bakakselen, med 2.2 liter? Ja, jeg vet at det er fullt når det er på nivået med fyllepluggen, men det er greit å vite hvor mye jeg skal kjøpe inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det samme gjelder passat syncro.....

GL4 på girkasse og GL5 på bakaksel`n.

 

står jo gl 4 på gir og gl 5 på bak.diff i inst.boka på s2`n å....så jeg forholder meg til det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde samme problemet på min passat 89mod.. fikk byttet olje å ble (nesten) helt fin.. men lurte bare på hva skaper dette problemet, min ble helt umulig å få i gir når det var under 5minusgrader ute. oljen skal jo ikke bli så seig i sånne temperaturer.:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter også med dette, men på min så virker det som at BARE høyre bakhjul henger seg opp når jeg slipper gassen. Dette skjer KUN når tempen tipper under minus 10 grader. Jeg satt og lurte på om det kunne være olja på diffen bak som lekte sirup

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det samme olje til en girkasse UTEN quattro??

-90 100turbo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, samme oljen til forhjulsdrevne biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar opp denne igjen da jeg var i dag å kjøpte castrol til en liten formue:rolleye:

Jeg kjøpte TAF-X til kassa, det skal vel være riktig... Står riktig nok GL 4/5 bakpå men: klø :

 

men så kjøpte jeg SAF-XO til diffen(ikke X/XJ som anbefalt over) er den "godkjent" eller bør jeg bytte den?

 

edit: jeg har en Audi 100Q -86(gamletypen uten torsjen) hva er mengder og er det 2 påfyllinger på kassa? (kasse og fordeling/midtdiff...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om oljetypen, men det er to tappeplugger på kassa, bare en fylleplugg. Det er åpninger internt i kassa som gjør at olja kommer til overalt hvor det trengs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, men så lenge det er GL5 så skal det vel være trygt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.