Anbefalte innlegg

Har en voldsom tikkelyd i min mors Octavia. Er en 2002 modell med 1,6 liter, motorkode BFQ om det har noe å si. Når jeg legger øret inntil høres det ut som om det kommer fra innringet område.

HPIM0671.jpg

 

Vet ikke hva denne boksen er til, men kanskje noen andre som vet det? Lurte på om det var ventiltikking i begynnelsen men motoren har jo ikke gått mer enn 40k og tikkelyden øker heller ikke frekvensen ved pådrag, tror jeg.

Som oftest er lyden tilstede men noen ganger er det stille.

Hjelp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ventilen for aktiv kullfilter. En innretning som tar seg av tankutluftning og bensindamp fra motor da den ikke belastes. ( stengt gasspjeld ) f.eks kjøring på motorbrems i utforbakke. Bensindamp/gasser lagres da i aktiv kullfilteret og sendes inn i motoren igjen for å forbrennes ved gasspådrag. Dette pga miljøhensyn da denne dampen ellers slippes i friluft.

 

Tikkingen du hører kommer fra ventilen som styrer gassene/dampen inn i motoren/aktiv kullfilteret og er derfor helt normal da dette er en taktventil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.