bensinlekkasje audi S6 2,2 1996 modell?

Anbefalte innlegg

Kjøpte bilen for 3 måneder siden og har fulgt med på bensinforbruket. Dette har gått en vei: opp

 

Første måling: 1,1 liter per mil

idag: 1,6 liter per mil.

 

Kjørekomputeren viste et gjennomsnitt på 1,45 og denne ble nullstilt når jeg fylte tanken.

 

Når bilen står i ro og sviver på tomgang synes jeg det lukter bensin rundt den.

 

Kan det være en bensinlekkasje et sted eller er det bare kulde kombinert med quattroføre og stor glede i å ligge sidelengs i rundkjøringer som gjør dette? Er ikke spesielt hard på gassen, selv om bilen brukes litt innimellom. Tror ikke jeg kjører veldig annerledes nå enn når jeg kjøpte bilen, heller tvert imot...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte bilen for 3 måneder siden og har fulgt med på bensinforbruket. Dette har gått en vei: opp

 

Første måling: 1,1 liter per mil

idag: 1,6 liter per mil.

 

Kjørekomputeren viste et gjennomsnitt på 1,45 og denne ble nullstilt når jeg fylte tanken.

 

Når bilen står i ro og sviver på tomgang synes jeg det lukter bensin rundt den.

 

Kan det være en bensinlekkasje et sted eller er det bare kulde kombinert med quattroføre og stor glede i å ligge sidelengs i rundkjøringer som gjør dette? Er ikke spesielt hard på gassen, selv om bilen brukes litt innimellom. Tror ikke jeg kjører veldig annerledes nå enn når jeg kjøpte bilen, heller tvert imot...

 

Mye kaldstart har utrolig mye å si på bensinforbruket.

At du synes det lukter bensin rundt bilen er jo litt mer bekymringsverdig.

Tidlige modeller av S4 hadde jo problemer med at bensinledningene gikk i oppløsning etter en stund (tror det var pga. at de ikke var varmebestandig nok) -dette resulterte i en del merkelige bilbranner.

Men jeg er 99% sikker på at dette ikke i det hele tatt har vært et problem på S6.

En annen ting:

Det er jo en kjensgjerning at folk plages med at bakbremser henger på c4. -Dette er jo ofte mer problem på vinteren enn ellers. Kald motor og litt motstand de første km av turen vises godt på bensinforbruket...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt likt forbruksmønster på min...

 

Kjørte dòg hjem fra isbanekjøring forrige helg på 0.9 på måleren(med endel forbikjøringer og litt gode farter), så det kommer seg ved varmere temp. ute og mindre leken fot skal du se ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok kaldstarter som gjør det ja. Ser det samme med bilen min, ikke noe problem å få snittforbruk under literen til vanlig, men med mye kaldstart og småkjøring er det laaaangt høyere. At det lukter bensin rundt bilen like etter man starter den kald er ganske normalt, da blandingen er så fet ved kaldstart at det lukter ganske kraftig bensin av eksosen til tider. Det er også et tips å ikke la bilen gå seg varm på tomgang, det sliter motoren og sluker bensin. Start, la motoren bare gå noen sekunder og kjør avgårde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting:

Det er jo en kjensgjerning at folk plages med at bakbremser henger på c4. -Dette er jo ofte mer problem på vinteren enn ellers. Kald motor og litt motstand de første km av turen vises godt på bensinforbruket...

 

Det kan jeg skrive under på: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller så kan du sjekke bensinrøret som kommer inn på filteret , den stålomspunnende slangen . den har en tendens til og lekke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller så kan du sjekke bensinrøret som kommer inn på filteret , den stålomspunnende slangen . den har en tendens til og lekke..

 

åhå? mulig jeg tok feil da jeg sa dette var ordnet.

Høres jo skummelt ut. Må sjekke dette på neste "service"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Synes oppgitte forbruk virker helt normalt på vinteren og tildels på sommeren også. S4/S6 er ikke akkurat noen bensingjerrig Audi utgave. Er den chippet så er det i allefall ikke unormalt bensinforbruk.

 

Gjør som meg: Glem å måle bensinforbruket og sett kjørekomputeren på turbotrykket i stedet.

 

....men lukter det fortsatt bensin, da er det bare å få sjekket det snarest!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for svar.

 

skal sjekke denne stålomspunnede bensinslangen, men det er vel kanskje ikke noe unormalt med bilen min likevel. Pleier å starte den imens jeg skraper rutene og det er da jeg kjenner bensinlukta. Denne kommer også inne i kupé'en. Men synes likevel at dette utgjør mye på totalt bensinforbruk... har ikke hatt noe problem med dette på andre biler (volvo 760turbo med chip brukte 1 liter per mil uansett), og dieselen bruker 0,68 per mil uansett kjøring om det er kaldt eller varmt eller om den sviver imens jeg skraper ruter...

 

Bilen (s6) er automat og skal derfor ikke chippes for høyere effekt, men finnes det en form for "økonomichip" til denne bilen? Vet bsr har økonomichip til volvos 2,3 turbo i 940. Leser jo også om biler med hiddensprut med "økonomiprogram" som har mer effekt enn orginalt men får bensinforbruk ned mot 0,6 per mil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for svar.

 

skal sjekke denne stålomspunnede bensinslangen, men det er vel kanskje ikke noe unormalt med bilen min likevel. Pleier å starte den imens jeg skraper rutene og det er da jeg kjenner bensinlukta. Denne kommer også inne i kupé'en. Men synes likevel at dette utgjør mye på totalt bensinforbruk... har ikke hatt noe problem med dette på andre biler (volvo 760turbo med chip brukte 1 liter per mil uansett), og dieselen bruker 0,68 per mil uansett kjøring om det er kaldt eller varmt eller om den sviver imens jeg skraper ruter...

 

Bilen (s6) er automat og skal derfor ikke chippes for høyere effekt, men finnes det en form for "økonomichip" til denne bilen? Vet bsr har økonomichip til volvos 2,3 turbo i 940. Leser jo også om biler med hiddensprut med "økonomiprogram" som har mer effekt enn orginalt men får bensinforbruk ned mot 0,6 per mil...

 

Du får mappet chips til automat ja, den senker effektuttaket på nm siden, og har likt antall hk som manuelt tror jeg... Sparer kassa di ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvem mapper chip for automat? pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å la motoren gå et par minutter mens man skraper ruter er ikke noe problem, det jeg tenkte på er sånne som starter bilen og går inn og spiser frokost i 20-25 minutter.. :D

 

Ellers begynte den stålomspunnede slangen å lekke på min S4 også, kuttet røret og byttet med en slange. Alt fint, og kostet nesten ingenting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor ligger denne? Hvordan ser man at den lekker? trodde kanskje at siden den var stålomspunnet ville bensinen som lekker bare spre seg i denne og fordampe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke den som kommer opp fra bakkant av motor og går til bensinfilteret da tro? Det i stål som bruker å lekke er ivertfall i distriktet luftfilterboksen...

 

De nye, og forbedrede utgavene er ikke stålomspunne mer, de er i gummi :) men det var ett kjekt tips fra Spangen her da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De nye, og forbedrede utgavene er ikke stålomspunne mer, de er i gummi :)

 

De nye som går fra filteret til innsuget går heller ikke ned i bakkant av motor først. Bare rett bort........

 

Tumla noe jææævli før jeg forsto dette. Var jo umulig trangt syntes jeg. : haha :

 

Ellers så lakk min stålomspunnede slange ved bensinfilteret ja. Men bare i de første minuttene etter at jeg hadde startet bilen. : klø : Uansett, sjekk det fort som f¤#n, ikke noe særlig med bensin som drypper ned på en glødende turbo. :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt ærlig så har jeg aldri funnet ut hvor den tar turen hen den ledningen der:) du sier den går til innsuget ja, hvor entres den på den andre siden da?

 

hehe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åpne panseret og sniff på slangen, min slange hadde et 'hint' av bensinlukt til jeg byttet filter, nå er den helt luktfri.. Men har hørt at noen har problem med at bensinrørene ruster i stykker i festene under bilen, kan jo lukte under der også ved oppstart. Men vanligst at det lekker i slangne der fremme når det er kaldt, ja.

Tørst bil, dette her ja, ligger på 1.3 for tiden, med blandet 'inspirert' kjøring.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt forklart:

1: Slange fra filter til fuelrail. Kommer fra fremsida av filter.

 

2: Originalt går 1 ned her bak motor og så opp igjen til fuelrailen. Ny slange er erstattet med en slange som går der 4 nå er (dvs rett bort til railen istedet for ned og opp igjen)

 

3: Slange fra tank inn til filter (bakside). Går også ned bak motor ca rundt 2.

 

5: her ender 1 (sammen med en lik bensinslange som også går til fuelrailen.)

MotorAAN.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har nettopp byttet den stumpen på min, husk å skjære løs stålendene på den omspundene slangen da beholder du de fine endene på røret, ikke kapp røret.

Ja, det er knotete:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller så kan du sjekke bensinrøret som kommer inn på filteret , den stålomspunnende slangen . den har en tendens til og lekke..

 

 

Denne lakk på min for 2 år siden og ettersom den nye originale ikke så det spøtt bedre ut enn den som stod på så ble det ny stålomspunne slange fra Tess og det til den nette sum av 35 kroner... bedre det enn 1100(minus rab) hos the stealership.:)

 

Ang bakbremser ja.. syntes klossene mine bak ble litt fort slitt ettersom det var metalliske lyder ved bremsing forrige uke... Så da ble det oppsmøring av calippere samt spell nye skiver og klosser bak: rock : verdt hver krone! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt forklart:

1: Slange fra filter til fuelrail. Kommer fra fremsida av filter.

 

2: Originalt går 1 ned her bak motor og så opp igjen til fuelrailen. Ny slange er erstattet med en slange som går der 4 nå er (dvs rett bort til railen istedet for ned og opp igjen)

 

3: Slange fra tank inn til filter (bakside). Går også ned bak motor ca rundt 2.

 

5: her ender 1 (sammen med en lik bensinslange som også går til fuelrailen.)

 

Her mener du med andre ord at nr. 1 er trøbbelslangen, den som alltid lekker, og at den ender opp på fuelrail? Min slange er gått lekk, og jeg har den slangen liggende ny fra VAG... Vil gjerne bytte kan man si ja!

 

Denne lakk på min for 2 år siden og ettersom den nye originale ikke så det spøtt bedre ut enn den som stod på så ble det ny stålomspunne slange fra Tess og det til den nette sum av 35 kroner... bedre det enn 1100(minus rab) hos the stealership.

 

Byttet du denne til ny original, som igjen lakk etter kun kort tid eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.