Anbefalte innlegg

Har problemer med bremsene på A6 stv min. De fungerer, men ikke skikkelig.

Pedalen er ganske så hard (hardere enn normalt sier de som vet litt), så man må bruke litt krefter for å få bremset ned. Merker det spes godt når jeg bremser ned fra stor fart. Bilen er skikkelig hard å stoppe. Skulle nesten tro at det ligger et belegg av en type, olje eller lignende på bremsene. Det virker nemlig som om de tar,men ikke får skikkelig tak... Veldig rart. Har hatt alt av og rengjort de, og de ser tipp topp ut. : klø :

 

Har hatt en mekanikker til å se på de, men han finner ingenting galt.

Jeg har både klosser og skiver, så det er ikke problemet. Bremseveske er skiftet rett før jul, har luftet bremsene igjen for å være sikker på at det ikke var luft i systemet som laget problemene, men ingen forskjell.

 

Jeg har også et bremselys i dashbordet som stadig kommer tilbake. Første gangen det dukket opp var før service. Skiftet da de utslitte klossene, og regnet med at problemet skulle være løst, men neida. Lyset kommer i tide og utide. Noen ganger kommer det når jeg starter, andre ganger når jeg kjører. Har ingen synlig sammenheng med om jeg bremser eller ikke i det det kommer på. Vet ikke om dette lyset kanskje kan ha noe med bremseproblemet, eller om det bare er en sensor som tuller seg?

 

Vet ikke om det gav noe mening for noen, men jeg tenker at det kanskje kan være bremsekraftforsterkeren. Noen har også sagt at jeg burde sjekke vakumpumpen/tilhørende slanger. Hva er deres tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har problemer med bremsene på A6 stv min. De fungerer, men ikke skikkelig.

Pedalen er ganske så hard (hardere enn normalt sier de som vet litt), så man må bruke litt krefter for å få bremset ned. Merker det spes godt når jeg bremser ned fra stor fart. Bilen er skikkelig hard å stoppe. Skulle nesten tro at det ligger et belegg av en type, olje eller lignende på bremsene. Det virker nemlig som om de tar,men ikke får skikkelig tak... Veldig rart. Har hatt alt av og rengjort de, og de ser tipp topp ut. : klø :

 

Har hatt en mekanikker til å se på de, men han finner ingenting galt.

Jeg har både klosser og skiver, så det er ikke problemet. Bremseveske er skiftet rett før jul, har luftet bremsene igjen for å være sikker på at det ikke var luft i systemet som laget problemene, men ingen forskjell.

 

Jeg har også et bremselys i dashbordet som stadig kommer tilbake. Første gangen det dukket opp var før service. Skiftet da de utslitte klossene, og regnet med at problemet skulle være løst, men neida. Lyset kommer i tide og utide. Noen ganger kommer det når jeg starter, andre ganger når jeg kjører. Har ingen synlig sammenheng med om jeg bremser eller ikke i det det kommer på. Vet ikke om dette lyset kanskje kan ha noe med bremseproblemet, eller om det bare er en sensor som tuller seg?

 

Vet ikke om det gav noe mening for noen, men jeg tenker at det kanskje kan være bremsekraftforsterkeren. Noen har også sagt at jeg burde sjekke vakumpumpen/tilhørende slanger. Hva er deres tips?

 

Sjekk den vakumslangen som går fra bremsekraftforsterkeren.. Var borti en golf 4 i sommer som hadde veldig dårlig bremser.. Pedalen var hard, men nesten ikke bremsekraft.. Da var det sprekk i den vakumslangen dvs at bremsekraftforsterkeren ikke hadde noe funksjon.. Skifta slangen (plastikk) og bremsene ble som nye! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei du

hvis du har en 96 modell A6 TDI 140 hester uten automatisk nivåregulering på bakfjærene, så har den bilen en helt egen vakuumpumpe som leverer undertrykket til bremseservoen. Den står på siden av motoren like ved strømgeneratoren, og blir drevet av veiv-eller kamakslingen.

Varsellampa som blinker (den med utropstegn i ?)varsler bremsebelegg, nivå av bremsevæske, og.......vakuum i bremseservo (når ikke nivåregulering bak). Det siste står ikke i instr.boka, såvidt jeg vet. Det kan også være ABS-systemet det er feil på, men det må du på verksted for å få sjekket.

Du bør helt riktig få sjekket vakuum-suget. Kan være defekt pumpe eller slange eller ventiler tilknyttet dette. Sjekk først ved å ta av slangen som går inn på den store bremseservoskiva bak bremsevæskebeholderen. Forsiktig så du ikke ødelegger muffa. Inni slangen sitter en strupeventil. Sett en fuktet finger over slangeåpningen når bilen går for grunnsjekk før du går videre. Så må pumpa evt sjekkes. Pumpa bør gi ca 500mm Hg vakuum. Det merkes ! Kjøp deg en svenskspråklig Haynesbok for Audi A6 opptil 97-modeller, og se bla i kap 9-19 punktene 24 og 25. Den får du på Biltema (også pr post) eller Torshov, eller bestilt direkte fra Haynes web-shop http://www.haynes.co.uk. Lykke til, det er en morsom bil å forske på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk den vakumslangen som går fra bremsekraftforsterkeren.. Var borti en golf 4 i sommer som hadde veldig dårlig bremser.. Pedalen var hard, men nesten ikke bremsekraft.. Da var det sprekk i den vakumslangen dvs at bremsekraftforsterkeren ikke hadde noe funksjon.. Skifta slangen (plastikk) og bremsene ble som nye! :)

 

Har sjekket den slangen nå, og den var hel.

Sjekket også vakumet i pumpen slik som Reidar sa, og konklusjonen ble at også den fungerer. Så da er jeg egentlig like langt. Hadde håpet at det var dette som var problemet slik at jeg kunne få skiftet de nødvendige delene, men men... : gråter :

Vi snakker om samme varsellampe ja, og som sagt; klosser er ok og bremseveske ok. Da ma det være vakumsystemet eller en føler da. : klø :

 

Skal ta meg en tur på biltema og se om ikke den boken kan hjelpe meg litt. Men tar mer enn gjerne i mot flere gode råd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har det vært likedan helt siden du skiftet klossene eller er det kommet nå i det siste? hvordan var bremsene før du skiftet klosser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vært sånn hele tiden. Trodde først at det var pga dårlige klosser, men selv etter bytte av de så var bremsene rare. Bilen er ikke alltid i daglig bruk, så tenkte kanskje at det kunne ha noe med at bilen stod lenge, at det la seg rust på bremsene, men bremsene oppfører seg på samme måte også etter lange turer/bruk i flere dager. Og de ser jo helt fin ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vært sånn hele tiden. Trodde først at det var pga dårlige klosser, men selv etter bytte av de så var bremsene rare. Bilen er ikke alltid i daglig bruk, så tenkte kanskje at det kunne ha noe med at bilen stod lenge, at det la seg rust på bremsene, men bremsene oppfører seg på samme måte også etter lange turer/bruk i flere dager. Og de ser jo helt fin ut.

Hei

 

du må sjekke at du har sug i enden av slangen selv om den er hel og fin, i og med at det sitter en strupeventil for returluft inni den som kan være blokkert.

 

Er det sug der, så du at jeg skrev ABS ? Har du ABS-virkning (pulsering) på pedalen ?

 

Hvis du har tohjulstrekk, må du også få sjekket bremsevirkning bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket slangen, og det var sug i den også.

Har kanskje fått løst broblemet i dag. Bilen har i en tid nå tikket voldsomt, og jeg fikk beskjed om å bytte et stempel i vakumpumpen. Jeg trodde ikke at det skulle ha noe bremsene å gjøre, ettersom pedalen var så hard. Tenkte at det var bremsekraftforsterkeren som laget kaos.

Men etter å skiftet stempelet i dag fungerte pedalen som ny. Fikk ikke kjørt bilen selv, har høyre foten full i bandasjer, men fører av bilen sa at pedalen virket helt normal i fra han startet og hele veien hjem. Altså er kanskje hele problemet løst, selv om jeg er litt usikker på hvordan det stempelet var årsaken til alt sammen ? : klø :

 

Lurer også på hvilket nivå servo oljen skal ligge på normalt. Min ligger midt i mellom min og maks. Er det normalt eller skal den ligge på maks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket slangen, og det var sug i den også.

Har kanskje fått løst broblemet i dag. Bilen har i en tid nå tikket voldsomt, og jeg fikk beskjed om å bytte et stempel i vakumpumpen. Jeg trodde ikke at det skulle ha noe bremsene å gjøre, ettersom pedalen var så hard. Tenkte at det var bremsekraftforsterkeren som laget kaos.

Men etter å skiftet stempelet i dag fungerte pedalen som ny. Fikk ikke kjørt bilen selv, har høyre foten full i bandasjer, men fører av bilen sa at pedalen virket helt normal i fra han startet og hele veien hjem. Altså er kanskje hele problemet løst, selv om jeg er litt usikker på hvordan det stempelet var årsaken til alt sammen ? : klø :

 

Lurer også på hvilket nivå servo oljen skal ligge på normalt. Min ligger midt i mellom min og maks. Er det normalt eller skal den ligge på maks?

Vi snakker altså ikke om bremser og bremsevæskebeholderen? Men om servooljen for styreservoen. Vanligvis ligger oljenivået høyest når bilen står i ro med avslått motor og varm olje (kjørt en stund). Da bør det være mot max. Hvis du har følelsen av at du mister olje, så sjekk på undersiden av gummimansjetten til tannstanga. Litt trang, men du rekker frem med handa. Er det noe særlig olje der, er det fare for at du har lekkasje på tannstanga. Veeeeldig dyr originalt. Ellers kan det være lekkasje i/på servopumpa (altså ikke vakuumpumpa). Den er billigere (du får den overhalt på NBS på Liertoppen for ca 3000).

Har du ingen lekkasjer- bytt servoolje snarest, hvis du ikke vet at det er skifta siste 2 år. Gjelder også all bremsevæske inkl clutch.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge tråden eller noe, men jeg har en gammel audi coupe 20V quattro med servoforsterkede bremser, altså ikke vakumklokke som forsterkerdel, men via servopumpa.

Problemet mitt er at jeg har ikke luft i systemet, og igår da jeg og en kompis konstaterte at det ikke er luft i systemet, så ville ikke bremsepedalen helt tilbake, mangler knappe 1,2-2 cm for at den skal være helt tilbake, jeg skjønner ikke helt hva dette kommer av, har sjekket servopumpa og den fungerer fint.

Er det noen som kan svare meg på dette, har hatt lignende problemer ?

Clutch, bremser og tannstanga er hjulpet av servopumpa btw.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt uklart hva du har gjort og hva som egentlig har skjedd....

Har mistanke om at du her har en defekt hovedbremsesylinder- eller bremseservo. Vanskelig å vite hva. Begge deler sitter etter hverandre under bremsevæskebeholderen og inn gjennom torpedoveggen.

Her ville jeg fått tak i en hovedsylinder fra et huggeri og fått honet og skiftet pakninger.

 

Alternativt må du se på bremsetrykksfordelerne bak . Tror du har to, en på veien mot bakakslingen, og en oppe på bakakslingen. Hvis du lufter bremser uten å ha bilen på tomgang kan du få trykklås her. Da går ikke pedalen tilbake. Prøv å starte bilen og prøv pedalen- evt luft på nytt Har du ABS, kan det være ennå flere årsaker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt uklart hva du har gjort og hva som egentlig har skjedd....

Har mistanke om at du her har en defekt hovedbremsesylinder- eller bremseservo. Vanskelig å vite hva. Begge deler sitter etter hverandre under bremsevæskebeholderen og inn gjennom torpedoveggen.

Her ville jeg fått tak i en hovedsylinder fra et huggeri og fått honet og skiftet pakninger.

 

Alternativt må du se på bremsetrykksfordelerne bak . Tror du har to, en på veien mot bakakslingen, og en oppe på bakakslingen. Hvis du lufter bremser uten å ha bilen på tomgang kan du få trykklås her. Da går ikke pedalen tilbake. Prøv å starte bilen og prøv pedalen- evt luft på nytt Har du ABS, kan det være ennå flere årsaker.

 

Jeg fant ut etter å ha lest litt i den kloke bok at ettersom at jeg har abs så må jeg starte med hovedsylinderen, deretter ta bak, og til sist lufte forran.

Det eneste jeg ikke har luftet er hovedsylinderen, så tok jeg selvfølgelig luftingen forran først så bak : rolleyes

 

Skal se nærmere på dette imorgen og oppdatere litt når jeg finner problemet :)

 

P.S. bremsepedalen synker ikke dersom jeg trykker den alt jeg klarer med spenntak i rattet, ergo 99% sikkert at det ikke er luft i bremsesystemet, med mindre at det er luft i hovedsylinderen. skal skylle servosystemet først, må bare ha servoveske :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut at servopumpa var litt sliten (skal overhales) og at det er fint å ha litt rusk og rask i dysene i servosystemet, samt at bremseakkumulatoren (bomba) ikke er helt god, den skal byttes så snart jeg får tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.