Utropstegn blinker på min Audi 100 86' 2,2 - hva kan det være ?

Anbefalte innlegg

Hei ..

 

Utropstegnet blinker når motoren går, alt virker OK, men den fortsetter å blinke ... Har sett etter om at det er olje på motoren og bremser funker som det skal og alle kabler til følere skal sitte på. Det som skjedde var at etter en liten "dump" i veien så begynnte den å blinke. Er dette noen som er farlig å kjøre med og hva kan jeg sjekke etter selv. Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg regner med at jeg må på verksted men tenkte at det er noen her som kan hjelpe.

 

Takker for alle svar.

 

Hilsen

Rune Sørensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

smame sjedde med med og etter at bilen dunka borti autoværnet med eine hjørnet framme... men hos meg begynte det å pipe i tillegg. jeg måtte koble av kjørecomputern for å få det til å slutte..... : klø :

-90 100turbo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er et, (!) utropstegn med parantes rundt. Er det noe feil med bremseanlegget. Kan være lite bremsevæske eller slitasjevarsler eller noe annet. Jeg har sett symbolet. Hos meg var det for lite bremsevæske, hadde en slange med lekkasje på. Så det er greit å sjekke litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar så langt, gutter ...

 

Glemte å skrive inn det men jeg sjekket både bremser med bremseveske og den er sånn det skal være. Beholderen er på akkurat midten av min-max. Nye bremser (klosser og skiver) rundt om ble byttet ifjor og servopumpa er av nyere mod. Men kan det være bremseveske måleren på toppen av bremseveske-beholderen som er defekt?? det skal jeg se etter ikveld. Er det ikke samme system både for servoen og bremse-systemet? servoen virker som den skal så servopumpa bør vel da være i orden.

 

Det er ikke noe med Olje-pumpa eller noe med det?

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på at det er "bomba" som er gåen, trykkakkumulatoren i til bremsekraftforsterkeren. Dette skjer som regel på disse bilene. Det er stort sett ikke noe problem å kjøre med, eneste er at du mister all bremsekraft i det motoren stanses. Dersom bomba er i orden, så vil du kunne bremse noen ganger med full bremsekraft etter å ha stoppet motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på min måtte jeg ta ut lyspæra før kontroll. Men det kan ikke være noe med slitasjevarslerne, hvis ledningene til de jorder vil vel dette blinke: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på at det er "bomba" som er gåen, trykkakkumulatoren i til bremsekraftforsterkeren. Dette skjer som regel på disse bilene. Det er stort sett ikke noe problem å kjøre med, eneste er at du mister all bremsekraft i det motoren stanses. Dersom bomba er i orden, så vil du kunne bremse noen ganger med full bremsekraft etter å ha stoppet motoren.

det kan nok sikkert stemme ja. Det er vel en ganske vanlig feil på disse bilene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke slitasjevarsleren nei, den er oransje omtrent som dette (O)

Her er en autocheck, riktig nok fra en bil etter facelift, men symbolene er omtrent de samme: Autocheck '88 Audi 100. Hhv. 1. og 7. symbol er feil med bremsesystem og slitasjevarsler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på min måtte jeg ta ut lyspæra før kontroll. Men det kan ikke være noe med slitasjevarslerne, hvis ledningene til de jorder vil vel dette blinke: klø :

Jo det kan være sannsynlig.

Jeg har en maken -85 mod. På den var servotrykkbomba gåen. Da blinket det et rødt lys øverst i panelet en god stund etter oppstart, og når jeg bremset litt hardt.

Hvis det blinker av og til ved små humper i veien tror jeg på jordfeil eller dårlig kontakt. Man må jo da gå over kablene helt ut til forhjula på nytt, og sjekke nivåmåler ved å koble den fra.

 

Ellers er et viktig tema: når begynte dette ? Hva hadde du gjort rett før ?

Håper du finner ut av dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei. jeg har samme feilmld på min s2. vist jeg pumper på pedalen kommer signalet opp.(!).er ingen feil med bremsene.men synest at pedalen blir litt lav. .men skal på diagnose test å håper da å finne feilen..VIST det er noen feil da..Er nok bremsevæske på systemet

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo det kan være sannsynlig.

Jeg har en maken -85 mod. På den var servotrykkbomba gåen. Da blinket det et rødt lys øverst i panelet en god stund etter oppstart, og når jeg bremset litt hardt.

Hvis det blinker av og til ved små humper i veien tror jeg på jordfeil eller dårlig kontakt. Man må jo da gå over kablene helt ut til forhjula på nytt, og sjekke nivåmåler ved å koble den fra.

 

Ellers er et viktig tema: når begynte dette ? Hva hadde du gjort rett før ?

Håper du finner ut av dette.

 

 

Den har alltid blinket noen få sekunder rett etter at bilen har startet, men forsvinner etterpå. Det er vel sånn det skal være, men etter en liten "homp" iveien og med en fart på ca. 30 km/t så begynnte den å lyse. Jeg stoppet bilen 30 m. etter og skrudde den av. Ventet i 10 min. og startet den opp igjen. Alt virker OK! men det fortsatte å blinke. Jeg kjørte hjem da som var ca. 3 km uten at noen virket feil. Å står den i graragen og jeg sjekket bremseveskea igår kveld og det er nå på max. Fylte litt mere på den... Sjekket også om måleren til bremseveska er koblet og det er den. Kan kanskje være noe med kabler men det syns jeg er litt rart.

 

Dere nevner "servotrykkbomba" hva er det og er det noe som jeg kan bytte selv?

 

Hilsen

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å bytte denne selv, men beware, prisen er ikke spesielt kul. husker ikke på krona, men tror det er over 8 lapper ny hos Møller.

Mange tar bare ut kontakta til giveren og kjører med gåen bombe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK! da skal jeg jeg prøve å fjerne koblingen til bomba først for å se om det er den som er årsaken til problemet. Og jeg tror nok at jeg kommer til å enten kjøpe meg en fra høggern eller bare la den være frakoblet, for noen ny blir det ikke.

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min var også slik. Forska litt rundt og fant ut at det var lite servo olje, Hadde på det og lampa slutta å blinke. Kan jo prøve det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bomba tester dere enkelt etter at dere har kjørt en tur, og skrur av tenninga... trykk da inn bremsepedalen, og slipp opp igjen. Gjenta dette til pedalen blir hard/dø..

 

Etter husken:

0-10 pump - bomba er død/døendes, bør skiftes snarest

10-30 pump - bomba er ikke helt frisk, men kan brukes

over 30 pump - frisk bombe :)

 

Febi leverer en som er mye hyggeligere priset enn Møller, sjekk denne. Samme delen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har alltid blinket noen få sekunder rett etter at bilen har startet, men forsvinner etterpå. Det er vel sånn det skal være, men etter en liten "homp" iveien og med en fart på ca. 30 km/t så begynnte den å lyse. Jeg stoppet bilen 30 m. etter og skrudde den av. Ventet i 10 min. og startet den opp igjen. Alt virker OK! men det fortsatte å blinke. Jeg kjørte hjem da som var ca. 3 km uten at noen virket feil. Å står den i graragen og jeg sjekket bremseveskea igår kveld og det er nå på max. Fylte litt mere på den... Sjekket også om måleren til bremseveska er koblet og det er den. Kan kanskje være noe med kabler men det syns jeg er litt rart.

 

Dere nevner "servotrykkbomba" hva er det og er det noe som jeg kan bytte selv?

 

Hilsen

Rune

Gjetter på trøbbel med servotrykk. Bilen har vel hydraulisk bremseservo. Altså ikke noe med selve bremsesystemet. For å unngå utgifter i dyre dommer, kan du jo først prøve å bytte ut servooljen. Det er en ventil i enden av bomba som har det med å gå tett hvis du har gammel servoolje med dritt i. Servoolje får du kjøpt som G002 etellerannet hos Møller. Du trenger ca 1-2 liter.

Husk bare på å ikke starte bilen når oljen er av, da ryker pumpa. Når du har skifta og fylt opp, så starter du bilen og lar den gå på tomgang et par minutter. Sjekk så oljenivå på nytt. Så kommer det spesielle: sett deg i bilen, gi litt gass (ca 2-3000 rpm) og pump bremsepedalen skikkelig en tre-fire ganger. Vent 30 sek og gjenta hele runden 3-4 ganger. Hvis du er heldig, kan dette blåse reint i trykkventilen, slik at den lukker og pumpa bygger opp trykk. Bomba er der forøvrig for at du skal ha resevelager av bremsetrykk ved krisebrems, og for å stoppe hvis drivreima til servopumpa ryker. Det er en gummimembran inni som skal holde på et nitrogenlager i ca 2/3 av bombevolumet. Står under opptil ca 11 kilos trykk originalt. Servooljen trykker da denne tilbake slik at nitrogengassen kommer under høytrykk. Med årene lekker membranen og gassen blir borte. Da blir det blinking på dahbordet. Har hørt om folk som har borra hull (på rett sted- motsatt oljeutløpet !) og satt inn luftfylleventil fra en slange med epoxy og erstattet gasstrykket med luft. Men det holder ikke. Brukte bomber finner du på høggerier, de varer et år eller to- er min erfaring. Du kan koble bort trykkgiveren ved EU-kontroll, men det er ikke lurt å kjøre med dette frakoblet over tid...... servotrykket kan forsvinne helt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjetter på trøbbel med servotrykk. Bilen har vel hydraulisk bremseservo. Altså ikke noe med selve bremsesystemet. For å unngå utgifter i dyre dommer, kan du jo først prøve å bytte ut servooljen. Det er en ventil i enden av bomba som har det med å gå tett hvis du har gammel servoolje med dritt i. Servoolje får du kjøpt som G002 etellerannet hos Møller. Du trenger ca 1-2 liter.

Husk bare på å ikke starte bilen når oljen er av, da ryker pumpa. Når du har skifta og fylt opp, så starter du bilen og lar den gå på tomgang et par minutter. Sjekk så oljenivå på nytt. Så kommer det spesielle: sett deg i bilen, gi litt gass (ca 2-3000 rpm) og pump bremsepedalen skikkelig en tre-fire ganger. Vent 30 sek og gjenta hele runden 3-4 ganger. Hvis du er heldig, kan dette blåse reint i trykkventilen, slik at den lukker og pumpa bygger opp trykk. Bomba er der forøvrig for at du skal ha resevelager av bremsetrykk ved krisebrems, og for å stoppe hvis drivreima til servopumpa ryker. Det er en gummimembran inni som skal holde på et nitrogenlager i ca 2/3 av bombevolumet. Står under opptil ca 11 kilos trykk originalt. Servooljen trykker da denne tilbake slik at nitrogengassen kommer under høytrykk. Med årene lekker membranen og gassen blir borte. Da blir det blinking på dahbordet. Har hørt om folk som har borra hull (på rett sted- motsatt oljeutløpet !) og satt inn luftfylleventil fra en slange med epoxy og erstattet gasstrykket med luft. Men det holder ikke. Brukte bomber finner du på høggerier, de varer et år eller to- er min erfaring. Du kan koble bort trykkgiveren ved EU-kontroll, men det er ikke lurt å kjøre med dette frakoblet over tid...... servotrykket kan forsvinne helt

 

 

Tusen takk for meget godt svar Reidar ...

 

Men jeg har noen spørsmål da ...

 

Jeg har sett at bomba har lekasje fordi det er en del møkk som ligger rundt bombe og det ser ut som at det lekker fra en av de slangene som kommer inn mot bomba. Det er ikke mye lekkasje da jeg ikke trenger å fylle på så mye olje, gjør det kanskje vært 3 mnd. Det røret som kommer fra servopumpa og litt fra beholderen som lekker. Men jeg fant ingen kabler/ledninger som gikk mot en føler inne i bomba, betyr det da at det ikke er noen føler som sjekker selve bomba?? Hva med føleren på toppen av beholderen, kan den være defekt ?? jeg har byttet den engang fra en annen bil. Men uansett så høres det veldig smart å bytte servo-olje. Du sier at det er en ventil som jeg kan åpne på bomba, da regner jeg med at all olje vil komme ut der så jeg bør vel ha en bøtte under...

 

Du nevner trykkgiveren kan frakobles ved EU-kontroll, hvor er denne ?

 

På forhånd takk...

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for meget godt svar Reidar ...

 

Men jeg har noen spørsmål da ...

 

Jeg har sett at bomba har lekasje fordi det er en del møkk som ligger rundt bombe og det ser ut som at det lekker fra en av de slangene som kommer inn mot bomba. Det er ikke mye lekkasje da jeg ikke trenger å fylle på så mye olje, gjør det kanskje vært 3 mnd. Det røret som kommer fra servopumpa og litt fra beholderen som lekker. Men jeg fant ingen kabler/ledninger som gikk mot en føler inne i bomba, betyr det da at det ikke er noen føler som sjekker selve bomba?? Hva med føleren på toppen av beholderen, kan den være defekt ?? jeg har byttet den engang fra en annen bil. Men uansett så høres det veldig smart å bytte servo-olje. Du sier at det er en ventil som jeg kan åpne på bomba, da regner jeg med at all olje vil komme ut der så jeg bør vel ha en bøtte under...

 

Du nevner trykkgiveren kan frakobles ved EU-kontroll, hvor er denne ?

 

På forhånd takk...

 

Rune

Til bomba går det bare inn et trykkrør fra servopumpa. Det står under trykk når motoren går. sjekk for lekkasjer her !

Det går inn en slange fra reservoaret på bomba. Den kobler du fra ved bomba når du skal skifte servoolje.

Det går ut ett trykkrør fra bomba opp til servobremseforsterkeren innenfor hovedbremsesylinderen. Sjekk også for lekkasjer hele veien her. Ved servoen sitter trykkføleren med el.kabel. (Det kan være feil på denne, hvis pæra alltid blinker når tenninga står på. Skift derfor først den, hvis du ikke har lekkasjer.) Jeg sa feil sist. Kobler du bort trykkføleren blinker det absolutt hele tida. Du må ta av kontakten ja, men du må koble sammen kablene i selve kontakten. Da lyser aldri det røde blinkende lyset. Men hvis kontrollørene kicker på at lyset ikke blinker når tenninga står på kan du få trøbbel.

I prinsippet bør du få skifta bomba, hvis det blinker hele tida, eller når du bremser. Du kan fort sitte med 10% bremser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan fortelle meg hvor bremseakkumulatoren (bomba) ligger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei ..

 

Det er lettere å se bomba ifra undersiden. Den sitter rett under motorfeste venstre foran. En liten kule lingnende digns på ca 10cm i diameter. Bremsene funker for meg nå etter at jeg har byttet den. Fikk kjøpt en fra høggern. Betalt 450,- inkl. frakt.

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Febi leverer en som er mye hyggeligere priset enn Møller, sjekk denne. Samme delen.
Hvem hva hvor ?? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg kansje trenger ny, siden utropstegnet blinker etter start, går ei stund før det slukker.

Ny koster ca 1000.- plus frakt ol. hos Custom Auto Crafts

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg kansje trenger ny, siden utropstegnet blinker etter start, går ei stund før det slukker.

Ny koster ca 1000.- plus frakt ol. hos Custom Auto Crafts

Hørtes forlokkende ut. Du mener dollar, ikke sant (;-)? Må vi ikke betale toll og moms oppå prisen ? Hvor finner jeg Custom Auto Crafts? Finner det ikke ved søk på nettet. vh Reidar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisen er 125.- Euro.

 

Custom Auto Crafts er her: http://homepage.internet.lu/customautocraft/type44_100_200_v8.htm

Ja det er jo billig ;)

Men har du erfaring med å måtte betale moms, toll osv i tillegg ? Hvordan slapp du evt unna ? Jeg har nylig dårlige erfaringer med web-bestilling av deler fra Tyskland. De nekta å selge uten tysk mva, og jeg måtte betale norsk fortollingsgebyr, avgift og moms i Norge før jeg fikk pakken min. Gøy...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.