#1 Skrevet Mars 13, 2006 den ladet helt fint etter jeg fikk kjøpt ny dynamo for en mnd siden. men på lørdag slutta den plutselig.jeg målte litt å fant ut at det kom strøm fra dynamoen. å at batteriet var dødt. kjøpte nytt batteri i dag. men det var ikke d som var feilen! noen med erfaringer rundt dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 13, 2006 Hvor høy ladespenning har du da? Den bør være iallefall 13.5 volt med div. forbrukere på. ( Lys, vifte, varmetråder etc...) Hva måler du direkte på dynamoen og hva er det på batteriet mht. spenningsfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 13, 2006 jeg har ikke fått målt helt ordentlig enda. ladespenninga..hmm.. voltmeteret viser litt over 12 når jeg starter. å detter nedover til litt over 8 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 13, 2006 har også fått erfart at instrumentbordet må være i for at den skal lade riktig.. å jeg så i stad at speedometernåla mi oppførte seg rart..kan det ha noen sammenheng? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 13, 2006 Høres ut som defekt batteri synes jeg. Sjekk om det er i orden selv om det er nytt. Ble det syrefylt før du fikk det overlevert eller var det allerede fylt? Sjekk hvilespenningen på batteriet, den forteller en del og etter 1-2 timer uten lading eller utladning. Hva skjer med ladelampe når du skrur på tenningen og hva skjer når motoren starter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 13, 2006 de vanlige lampene tennes når jeg slår på tenninga. å ingen ting anna..skjer heller ikke noe når jeg har startet den. kjøpte nytt ferdig oppladet varta vedlikeholdsfritt batteri i stad. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 13, 2006 Instrumentet må være i for at magnetiseringsstrømmen til dynamoen skal virke. Den gjør slik at dynamoen begynner å lade og er koblet via ladelampa. Hvilespenning på batteriet bør ligge rundt 12 Volt. Ladespenning som sagt rundt 13,5 Volt. All ladespenning mindre enn 12 Volt er det samme som ingen lading i det hele tatt. Mål på både dynamoen og batteriet mens bilen ruses litt, samtidig som elektriske forbrukere er aktivert. Den bør da kunne klare ca 13.0-13.5 Volt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 13, 2006 Hvilespenningen på et fulladet batteri skal være 12,78 volt. Er det mindre er ikke batteriet fulladet. Korrekt ladespenning er 14,4 volt ved 20 grader og litt forbruk, intet mindre. Prøv å søk litt på forumet, det har vært mange tråder om dette tildligere og det er skrevet mye om batterier, dynamoer og ladespenning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 13, 2006 Hvilespenningen på et fulladet batteri skal være 12,78 volt. Er det mindre er ikke batteriet fulladet. Korrekt ladespenning er 14,4 volt ved 20 grader og litt forbruk, intet mindre. Prøv å søk litt på forumet, det har vært mange tråder om dette tildligere og det er skrevet mye om batterier, dynamoer og ladespenning. Ser man det!! :tilber: Men...vis meg en bil som klarer det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 14, 2006 Ser man det!! :tilber: Men...vis meg en bil som klarer det. Se det er en helt annen sak... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 14, 2006 har målt litt rundt omkring på ladesystemet i dag. å fant ut..hmm..så å si nesten ingen ting..hehe læreren min som er bilelektriker hadde ikke no konkret svar på hva det kunne være..men han foreslo at jeg bytta reim.. for den var sliten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 14, 2006 Hva betyr nesten ingen ting? Følgende skal skje: 1. Du skrur på tenningen og ladelampen tenner 2. Motoren starter og ladelampen slukker 3. Du skal ha en spenning ut fra dynamoen, spørsmålet er hvilken spenning - Mål på B+ på dynamoen og minus for å så hvilken spenning du har - Mål på batteriets pluss- og minuspol og se hvilken spenning du har der Hvis ovenstående IKKE skjer: 2a. Ladelampen slukker ikke - Stram drivreimen til dynamoen eller bytt den (reimen skal kunne vris 90 grader midt mellom 2 av drivhjulene) 3a. Hvis du mot formodning ikke har spenning ut fra dynamoen...bytt den ...og hvis en bileketriker ikke kan finne ut av ovenstående så ville jeg ikke gitt mye for han for å si det slik... ...og mens jeg er i gang...GLEM voltmeteret inne i bilen, det er totalt ubrukelig til dette formålet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 14, 2006 dynamoen er ny..kjøpte helt ny dynamo for en mnd siden..husker ikke helt hvor mye vi målte at den ladet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 14, 2006 Ser man det!! :tilber: Men...vis meg en bil som klarer det. Hva er så fantastisk med det Det er vel bare snakk om å ha riktig regulator. Beste jeg har hatt(og fortsatt har ) er en LADAC-regulator(ekstern boks montert ved batteriet) som regulerer ut fra batteritemperatur. Lader 15.2 ved -20 og så synker det med stigende temperatur. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 14, 2006 Hva er så fantastisk med det Det er vel bare snakk om å ha riktig regulator. Beste jeg har hatt(og fortsatt har ) er en LADAC-regulator(ekstern boks montert ved batteriet) som regulerer ut fra batteritemperatur. Lader 15.2 ved -20 og så synker det med stigende temperatur. Det er ikke vanlig for å si det slik...i hvert fall ikke på biler det ikke er gjort noe med. Tror nesten ikke det finnes en eneste bil som fra fabrikk gir korrekt ladespenning...jeg har målt en del og har aldri sett det i hvert fall. Med ekstern eller internt uorigina regulator er saken en helt annen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 14, 2006 dynamoen er ny..kjøpte helt ny dynamo for en mnd siden..husker ikke helt hvor mye vi målte at den ladet.. Da kan jeg desverre ikke hjelpe noe særlig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...