Feilvisning på turteller S2 med 3B motor

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skjer litt underlige ting når jeg kjører, turtelleren viser forskjellig turtall, f.eks. kjører i 50 på 3. gir, den viser rundt 2000-2200 o/min, så plutselig kan den gå opp til 2700-2800 o/min uten at denne endringen er reel.

Skjer bare på turtelleren.

 

Har vært hos merkeverksted, og leste av feilminne, der fikk jeg opp gåen lamda, maksgrense for turbotrykk oversteget, styreenhet defekt.

 

Har målt på lambda'n, og den veksler mellom 0,2 og 1 volt som den skal, turbotrykket er justert opp tror jeg, da justeringsskruen på Wastegateventilen er skrudd ganske langt inn.

 

Kan "styreenhet defekt" komme av noen av de andre tingene?

Bilen virker som den går normalt, men litt vanskelig å si da jeg ikke har noen annen å sammenligne med.

 

Noen som vet?

 

På forhånd takk..

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Geir

 

Makstrykk oversteget kan komme av at du har chippet den eller justert turbotrykket på andre måter eller har en lekasje på slangene dine.

 

 

Justeringsskruen på wastegaten skal ikkje øke trykket da det er den 3 veis magnet ventilen som ligger rett bak høgre lykt som sier til vastegaten når den skal åpne.Denne ventilen er styrt av ECU.( Tror det er sånn det virker)

Hvilet trykk kjører du?

3B motoren har vel en 2 bar Map sensor mens ABY har 2.5 bar Map sensor.

Regner med du får denne feilmeldingen rundt 1 bar overtrykk som er grensen før ECU kutter tenninga pga overskredet makstrykk.På min kutter den ved 1.5 bar overtrykk.

 

Styreenhet defekt kommer hvis du ikke har en ordentlig chip.Noen chiptyper sånn som superchip (som jeg desverre har) får du sånn feilkode av.

MTM og andre velkjente chiptyper får du ikke denne feilmeldingen på (har jeg hørt).

Kan jo selfølgelig vere andre årsaker,men chippen er det første jeg hadde sjekket.

 

Mvh

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om den er chippet, forrige eier sa den var orginal.

Noen enkel måte jeg kan sjekke dette på?

 

Grunnen til at jeg trodde trykket var justert opp er at plomberinga på Wastegaten er borte..

 

Noen måte å sjekke den magnetventilen på?

Hvordan ser den ut?

 

Må vel kansje gå over alt av slanger og..men trodde ikke lekkasje skulle gi den feilmeldingen?!?

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Geir

 

For å sjekke om den er chippet så er jeg redd for at du må ut med hjernen og sjekke det fysisk.Pleier å stå på chippene hvem som har laget de men ikke på alle.Dette er litt jobb å gjør.

 

For å sjekke magnetventilen så kan du koble bilen opp til en VAG tester og kjøre en actuator test for å høre om den klikker.Dette utstyret har de fleste merkeverksted.Du kan også gjøre dette selv med Ross Tec`s VAG COM pc baserte diagnose system.

Hvis det er en feil med denne ventilen,så skal det komme opp en feil kode også.

Dette er den anbefalte men dyre måten å gjør det på.

 

Du kan også koble fra kontakten på ventilen for da er wastegaten helt mekanisk styrt med fjørtrykket.

Det beste er å koble opp eit manometer enten på innsuget ditt eller der hvor trykk slangen går inn på ECU en din.Lag deg til en T kobling på en av de 2 plassene.

Skru skruen på wastegaten helt ut og ta deg ein kjøretur og sjekk trykket.

Koble så til kontakten på magnetventilen og sjekk trykket igjen.

Hvis du får et høyere trykk med ventilen tilkoblet så virker den.

Det er sikkert andre måter å sjekke dette på ,men var dette jeg kom på iforbifarten.

Hvis du kobler fra kontakten så vil du også feilkode i minnet forresten, er ikke sikker på om denne feilkoden forsvinner når du kobler den på igjen eller om du må slette den med VAG.

Her er foresten en link til masse nyttig info på våre biler

http://www.sjmautotechnik.com/TROUBLE_SHOOTING/20vboost.html#level

Her forklares det også andre ting som kan forårsake overtrykk.

 

 

Når det gjelder senkesettet så ta og hør med wvcarconsult.no.Dei har masse til våre biler,både FK og H&R og de skal vere TUV godkjente tror jeg.

 

 

Mvh

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve å sjekke litt rundt det. Skal vel få montert en turbotrykksmåler snart, men ting tar tid (og penger).

 

"Skal du ha justerbart senkesett, må FK eller KW ha dine front struts eller

fjærbein tilsendt. Gjøres dette i etterhånd, må du betale en "pant på 610

Euro tilsvarende ca. 5500,- ved bestilling og levering uten dine front

fjærbein. Dette får du derimot tilbake når du har FK eller KW har mottatt

disse.

 

Du kan da velge mellom følgende modeller til din bil; Disse senker 50/85mm

med TUV. FK er blitt poplært i Europa p.g.a meget bra performance/pris.

 

FK Highsport Kr. 7.990,-

FK Kønigssport Kr. 8.990,- (Justerbart trykk). Bestselger i Tyskland blant

FK's modeller i stål/alu

FK Silverline Kr. 8.990,- (Rustfritt)

FK Silverline X Kr. 9.990,- (Rustfritt og justerbart trykk) . Bestselger i

Tyskland bland FK's modeller i rustfritt"

 

Dette er det jeg har fått fra vwcarconsult.

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er det jeg fikk fra vwcarconsult:

 

 

"Hei vi kan kun tilby KW til S2. Vi leverer i disse dager til en kunde i Bergen. Dette er KW Inoxline2 med justerbart trykk. Det er en kombinasjon av rustfritt og stål. Vår kampanjepris er 11990, Her tilkommer det en pant pa front fjærbeina, ca 4000 som du får tilbake når disse er mottatt av KW."

 

Ble litt dyrt ja.....

 

Som du ser så nevner dei bare KW til meg.Sa dei at FK sine passer til deg?.......bare lurer på hva som er rett.

 

 

mvh

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm.

 

Det var rart..

Blir litt redd for å bestille sånt jeg, når de ikke klarer å finne eksakt ut hva som passer disse bilene..

 

Gidder ikke legge ut 12 laken for noe som kansje ikke passer..

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.