Anbefalte innlegg

Jeg lurer veldigt på en ting?

på min rs2 (quattro så klart) har jeg 205-55/16" på vinter hjul men reserve dekket er 245-40/17.Kan quattroen/diff bli ødelagt hvis jeg kjører med reserve hjul på når de 3 andre hjula er vinter hjul?(16")

Noen erfaringer her?

 

 

Fant ut at 245-45/17 er 0,65% minde i dia enn 205-55/16

Ved 100 km/t roterer 205-55/16 839,5rpm og 245-40/17 845rpm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan aldri tenke meg at det blir noe problem. Har vært nevnt de på forumet som kjører med 8,5 og 10x19 med 235/35-19 og 265/30-19 uten problem på quattro. Og dette er en forskjell i 0.85% i rulleomkrets. Så sett igang å punkter! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prata med de på møller Haugesund de sa at de anbefaler alle med

quattro og bytte alle 4 dekk når de kjøpte nye.Hårfint: eek :

Dette er et tema jeg har intrykk at mange verksted har lite peiling på eller

ikke vil si noe sikkert om har ringt rundt til en del verksted i dag for og få noen meninger.Alle sier det er skadelig men ingenting om at det er helt galt og kjøre noen mil eller ikke. Bilen er hvertfall parkert nå (måtte jo kjøre hjem,føltes ikke godt.med uvisshet om jeg knuste quattroen)

 

Noen her som vet hva Audi selv sier om dette??????

 

Trenger en ny 6"x16" rs2 vinter felg.Anyone:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reservehjul på quattro bør vel brukes sånn som det egentlig er ment, altså for å komme seg hjem eller til nærmeste plass for å få det ordna:) Skal vel heller ikke kjøre så fort.

 

Vet om en som har kjørt en del på reservehjul på en S4 i vinter. Den spinner da kun på det ene hjulet....jeg kan værtfall ikke se for meg at det er bra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er problemet? differensialen er jo der for å utligne hastighetsforskjell mellom hjulene.. Utligne er kanskje ikke helt det riktige ordet. Blir vel bedre å si at differensialene er der slik at hjulene nettopp kan rulle med ulik hastighet eller ulikt omdreiningstall. Så lenge du ikke bruker sperrene går det jo greit. Om det er så ideelt i lengden er ikke helt sikkert. Du skal vel uansett få satt på riktig hjul snart?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal legge på sommerdekk nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er problemet? differensialen er jo der for å utligne hastighetsforskjell mellom hjulene.. Utligne er kanskje ikke helt det riktige ordet. Blir vel bedre å si at differensialene er der slik at hjulene nettopp kan rulle med ulik hastighet eller ulikt omdreiningstall. Så lenge du ikke bruker sperrene går det jo greit. Om det er så ideelt i lengden er ikke helt sikkert. Du skal vel uansett få satt på riktig hjul snart?

 

Problemet dukker opp på grunn av de selvregulerende TorSen-diffene som brukes i Quattro. Dersom disse ikke har tilnærmet lik rulleomkrets på begge sider, vil de aldri få "slappet av" eller noe i den dur, og resultatet er at de går i stykker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye diffene tåler, men jeg kjørte en gang fra Skjold til Rena gjennom Sverige. Hadde da 245/40-17 rundt hele. Det gikk jo som det måtte på langtur, og jeg punkterte ene bakhjulet. Satte på reservehjul 225/50-16... hmm.. går dette bra?? Kjørte et godt stykke, og klarte å punktere det andre bakhjulet også. auda... da ble det å låne et 195/65-15 reservehjul av en forbipasserende svenske. (takk) og kjøre videre. Kjørte ganske mange mil med tre forskjellige dimensjoner, men som om ikke det var nok var det noe kødd med diffsperra mi, for den slo seg bare på sånn helt uten videre. Dette var før jeg hadde lært noe særlig om dette opplegget og visste ikke hvordan jeg skulle koble den ut. Det var jo bare å holde litt imot på rattet når sperra var på, og slippe opp fort når den gikk av igjen i fart. Smalt godt i hundre det.... Dette er tre år siden nå, og bilen har rullet ca60000km etter dette. Har ikke merket noe til at det er noe galt baki der etter dette. Vet heller ikke hva som var galt med sperra, nå er den som den skal.

 

Uansett.. tror det skal en del til for å kverke diffen, men heldig er det neppe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet dukker opp på grunn av de selvregulerende TorSen-diffene som brukes i Quattro. Dersom disse ikke har tilnærmet lik rulleomkrets på begge sider, vil de aldri få "slappet av" eller noe i den dur, og resultatet er at de går i stykker.

 

Du mener foran og bak i så fall? Torsen er vel midt-differensial.

Men for å få en slags pekepinn på om det er ok med et lite reservehjul eller ikke, så lurer jeg på hva slags reservehjul som følger med på 100/200 Quattro som har Torsen-diff. På min gamle 100 Quattro Avant -86 følger det med et lite og veldig plassbesparende hjul som sitter bak bagasjeromskledningen på venstre side. Denne bilen har jo ingen Torsen-diff, men to manuelle sperrer. Et slikt lite hjul er også orginalt reservehjul på 100 CS Quattro'n til en kamerat av meg. Men på 200'n jeg har med Torsen-diff så følger det med et skikkelig hjul med orginal Audi alu-felg. Dette er kanskje fordi Torsen-diffene ikke har så godt av å bli kjørt med hastighetsforskjell over tid? Det er jo foresten Torsen på S4'n jeg nylig kjøpte, men der har jeg ikke sjekka hva slags reservehjul som følger med.

 

Men iallefall, dersom alle Quattro med Torsen-diff har vanlig hjul som reservehjul så kan vel dette tyde på at det har betydning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.