Anbefalte innlegg

Jeg må skifte olje på girkassa i min 200 TQ -88. Har ikke instruksjonsbok hvor det står type olje, men i Haynes-boka står det 75W90. Det går vel greit med 80W-90?

eller gjør det ikke det ? : klø :

 

De selger 2 liter på Biltema til kr 59,90. Noen som vet pris hos Torshov eller Mekonomen?

 

Jeg bruker vel samme olje på bakdiff?

 

Og så var det dette med selve oljeskiftet da. Jeg kikket under bilen i går, og fant to store plugger i framkant av girkassa, egentlig på den fremre differensialen. Regner med oljen flyter fritt mellom differensialen og selve girkassa. Å tappe ut er vel en ganske grei operasjon, men hva med påfyllingen. Hva er beste metode for å fylle opp med olje?

Den øverste pluggen sitter i høyde med sentrum av drivaksel/indre drivknute for venstre framhjul. Skal det bare fylles opp med olje til dette nivået? Blir jo bare halvfull da, men det er kanskje slik det skal være?

 

Til sist, hva med Torsen-differensialen. Henger denne også sammen med girkassa, eller må det gjøre separat oljeskift på denne? Den har jo egen bunnplugg, men fant ingen påfyllingsplugg.

 

Takker for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljen til girkasse MÅ være en GL4-olje, IKKE GL-5 sånn som den Biltema har om jeg ikke husker feil. GL-5 er bare til bakdifferensialen.

 

Til girkassen skal det være Shell Getriebeöl EP eller Castrol TAF-X.

 

Girkassen har to tappeplugger og en påfyllingsplugg. Det skal fylles til det renner ut av påfyllingshullet, men man må ofte etterfylle en eller to ganger et par timer etter første påfylling fordi oljen renner sakte inn til torsen-differensialen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey. Jo det stemmer at giroljen hos Biltema er GL-5. Men må det absolutt være Shell eller Castrol? Hos Torshov har de Valvoline GL-4 olje, faktisk to typer. En GL-4 80W-90 og en GL-4 75W-90. Den siste er ganske dyr, kr 140 for 1 liter.

Kanskje Mekonomen har noe billigere. Men gjør det noe om man bruker 80W-90 i stede for 75W-90 ?

 

Og så var det dette med påfyllinga da. Hvordan få oljen opp i girkassa, helst uten søl osv. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste er at oljen MÅ være av GL-4-kvalitet, GL-5 er ikke kompatibel. Har erfaring med at Shell og Castrol er de oljene som fungerer best, mange andre fungerer dårlig med bl.a. synkroniseringene i den kassa. Skal man være gnien får man kjøpe seg en riskoker eller noe som ikke trenger vedlikehold.. ;)

 

Girolje er dyrt, og som sagt må det være GL-4, da materialet i synkroniseringsringene på Audi-kassene ikke tåler GL-5. Påfylling er enklest gjennom en "tut" på flasken eller en sånn sak som ser ut som en stor sprøyte som har plass til ca. en halvliter i hvert "trekk".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe. Joda, ville bare høre litt. Ringte å sjekka på Mekonomen, men de hadde bare Valvoline GL-4 80W-90. Ikke helt riktig viskositet altså. Men om jeg kjøper Valvoline GL-4 75W-90 så burde vel den også holde. De har jo de samme kravene de skal oppfylle. Men uansett, bra du sa at det skal være GL-4 og ikke GL-5, sto ingenting om dette i Haynes-boka.

 

Men olje av type GL-5 går altså greit på bakdifferensialen? :)

 

Vet du forresten hvor mye olje som går på quattro-kassa med Torsen-diff på A200 ? 2 l, 3 l, 4 l ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktigste er at oljen er GL-4. GL-5 er for bakdifferensialen ja. Det er såvidt jeg husker mellom 2 og 3 liter på girkassen og mellom 1.5 og 2 på bakdifferensial..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.