#1 Skrevet Mars 14, 2006 Jeg leste noen innlegg i en tråd her for litt siden hvor det ble tipset om at det faktisk finnes en smørenippel i krysset på mellomakslingen på eldre quattro-modeller. Da jeg først var under bilen i går så tenkte jeg at dette måtte jeg jo sjekke. Jeg fant smørenippelen tvert. Det så ut som at det ikke var smurt der på aldri så lenge, så jeg henta fettpressa. Problemet er bare at man ikke kommer til slik at man får klemt munnstykket på pressa rett på nippelen, det blir en passe vinkel. Jeg fikk jo klemt den på uansett, bare litt på skrå. Da jeg prøvde å presse inn fett så tøyt det bare ut i alle retninger rundt smørenippelen. Både jeg og en kamerat prøvde flere ganger, og med flere forskjellige fettpresser, men det ble ikke bedre. Jeg tror ikke det kom et eneste gram fett der det skulle. Noen som har erfaring med dette? Jeg ble, og er, utrolig sur pga dette. Hvorfor i svarte h....... skal det gjøres så vanskelig? Må man liksom kjøpe seg ei spesialpresse for å få gjort dette? Denne konstruksjonen/løsningen må ha skjedd i løpet av noen sene nattetimer hos Audi på midten av 80-tallet. Sikkert med hjelp av ei hore eller to. argh... Det finnes vel vinklede smørenipler som går an å montere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 14, 2006 Ja, det finnes smørenipler med 45 og 90 graders knekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 14, 2006 Jeg leste noen innlegg i en tråd her for litt siden hvor det ble tipset om at det faktisk finnes en smørenippel i krysset på mellomakslingen på eldre quattro-modeller. Da jeg først var under bilen i går så tenkte jeg at dette måtte jeg jo sjekke. Jeg fant smørenippelen tvert. Det så ut som at det ikke var smurt der på aldri så lenge, så jeg henta fettpressa. Problemet er bare at man ikke kommer til slik at man får klemt munnstykket på pressa rett på nippelen, det blir en passe vinkel. Jeg fikk jo klemt den på uansett, bare litt på skrå. Da jeg prøvde å presse inn fett så tøyt det bare ut i alle retninger rundt smørenippelen. Både jeg og en kamerat prøvde flere ganger, og med flere forskjellige fettpresser, men det ble ikke bedre. Jeg tror ikke det kom et eneste gram fett der det skulle. Noen som har erfaring med dette? Jeg ble, og er, utrolig sur pga dette. Hvorfor i svarte h....... skal det gjøres så vanskelig? Må man liksom kjøpe seg ei spesialpresse for å få gjort dette? Denne konstruksjonen/løsningen må ha skjedd i løpet av noen sene nattetimer hos Audi på midten av 80-tallet. Sikkert med hjelp av ei hore eller to. argh... Det finnes vel vinklede smørenipler som går an å montere? Hei jeg har bil med slik nippel. Var litt vond å entre den også. Jeg kjøpte en fettpresse med løs slange frem til munnstykket på Biltema. Når jeg jobber litt med vinkelen og trøkker mens andre holder akslingen, så går munnstykket på. Å bytte nippel på krysset går sikkert. Men den kan sitte noe jæ%&¤%. Særlig hvis den ikke har vært brukt på lenge. Biltema har en boks med masse ulike nipler til salgs for en lapp eller to. Kommer du til, så varer krysset evig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 14, 2006 Dette må jeg huske å sjekke når jeg skal bytte girolje ganske snart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 14, 2006 Heijeg har bil med slik nippel. Var litt vond å entre den også. Jeg kjøpte en fettpresse med løs slange frem til munnstykket på Biltema. Når jeg jobber litt med vinkelen og trøkker mens andre holder akslingen, så går munnstykket på. Å bytte nippel på krysset går sikkert. Men den kan sitte noe jæ%&¤%. Særlig hvis den ikke har vært brukt på lenge. Biltema har en boks med masse ulike nipler til salgs for en lapp eller to. Kommer du til, så varer krysset evig Okey. Jeg har en slik fettpresse med slange, men munnstykket er helt likt slik at problemet blir det samme. Kanskje pressene til Biltema har mindre munnstykke, hvem vet. Men må man ha en egen mann til å holde akslingen, "..mens andre holder akslingen.." ? Høres jo nesten ut som du presser med et par tonns kraft... hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 14, 2006 Okey. Jeg har en slik fettpresse med slange, men munnstykket er helt likt slik at problemet blir det samme. Kanskje pressene til Biltema har mindre munnstykke, hvem vet. Men må man ha en egen mann til å holde akslingen, "..mens andre holder akslingen.." ? Høres jo nesten ut som du presser med et par tonns kraft... hehe Går vel mest på vinkelen...Du skal holde pressa, munnstykket og så ta i, mens akslingen er helt i ro. Synes det var vanskelig alene, men det kommer vel an på bukken. Jeg må trille bilen litt att og frem.. Men det er litt vrikking for å få munnstykket på nippelen. Husk å bruke molybdenfett (svart metallisk) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...