#1 Skrevet Mars 15, 2006 Heisann! Siden i august i fjor har jeg mangla litt på turbotrykket og effekten i motoren. Da jeg kjøpte bilen fungerte dette helt fint, mens tomgangen og varmkjøringsregulatoren ikke var ok. Tomgang og varmkjøringsreg. ble reparert, mens ca 1 mnd senere mistet jeg en del av turbotrykket sånn ganske plutselig. Det var liksom ikke gradvis. Problemet har heller ikke blitt værre. Den digitale trykkmåleren viser maksimalt 1.3 Bar (Absolutt trykk), og lader altså da ca 0.3 bar. Da jeg kjøpte bilen ladet den 0.6 bar og gav vesentlig mer effekt. Bensinforbruket er også høyere enn hva det var da det var i orden. Vi (jeg og min medhjelper) har forsøkt å finne ut av hva som er galt, men ikke blitt særlig klokere. For å sjekke for eventuelle lekkasjer så har vi brukt startgass litt rundt omkring. Sprayet god rundt dysene osv. Vi brukte så mye startgass rundt omkring på slanger osv at vi begynte å bli litt nervøse. Det dampet iallefall godt. Lettantennelige saker Uansett, vi fikk ingen reaksjon. Motoren går like fint og jevnt på tomgang som ellers. Bilen det er snakk om er en A200 TQ 10V -88, med motorkode MC. Det er den oppgraderte MC motoren med 2 (?) bankesensorer. En annen snodig ting er at det bygger seg opp undertrykk/overtrykk i bensintanken. Jeg tror det er undertrykk, ikke helt lett å avgjøre, men det høres iallefall veldig godt når bensinlokket åpnes. Vi er litt i villrede angående hva vi skal gjøre for å finne feilen. Men siden jeg nå har gått til anskaffelse av kompressor så har vi tenkt å prøve oss på en trykktest av systemet. Men hvordan gjør vi dette på beste måte? Jeg antar det er mange kloke hoder med erfaring på dette området her inne på forumet Det vi tenkte var å koble oss inn på metallrøret som går fra toppen av bensinfordeler/luftmåler og ned til turboen. Altså å koble fra dette røret og plugge enden på en eller annen slags måte. Diameteren på metallrøret er 60 mm. Skal straks ta meg en tur ned til TESS for å prøve å få tak i en slangebit som vi kan tre utenpå dette metallrøret. Videre er tanken å bruke bunnen av ei lita brusflaske (64 mm) for å plugge den andre enden av slangen. Tenkte også å borre hull i denne brusflaske-bunnen og montere inn en dekkventil. Da kan vi vel bare bruke luftpåfylleren og blåse luft inn i systemet? Har jo manometer på luftpåfylleren slik at vi kan lese av trykket. Søkte litt på forumet og fant bilde av en som hadde en veldig proff plugg med både dekkventil og egen tilkobling for separat manometer. Noen som vet hva annet enn en brusflaske-bunn som kan brukes? Noe proffere og bedre, gjerne i metall og med flat ende ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 15, 2006 Vil bare si at det trykket i tanken skal du være forsiktig med. Prøv å åpne tanklokket ofte sånn at du slipper luft inn der. Det er undertrykk og jeg hadde det på bilen min da jeg hadde 10v. fant aldri ut av hva det var, eller dvs, jeg kom så langt som til å skulle skifte eksosmanifold fordi den var sprekt, før bilen brant. Imidlertid sprakk tanken som følge av undertrykket og hvis du har quattro bør du unngå dette da du må ned med hele bakstillinga for å bytte den: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 15, 2006 Jeg trykktesta min 100TQ (MC) på samme måte som du beskriver, og det så ut til å funke. Tok ei 0.5 Colaflaske og tok et hull i bunnen på den. Tapet den inn mot det metallrøret du beskriver med Ducttape fra Biltema. Ble tett og fint. Tok hull i flaskekorken og satte på trykkluft. Brukte reduskjonsventilen på kompressoren til å begrense trykket til litt over 2 bar. Ang bensintank. Jeg har også under/overtrykk der som jeg ikke har blitt klok på. Jeg har satt på et slags billigbensinlokk som ikke tetter helt, slik at tanken ikke skal få trykkbelasting inntil jeg finner ut av det. Har du prøvd å lese av feilkoder? Har du sjekket om gasspjeldsensoren fungerer? Om den er død så kan det lede til de symptomene du beskriver, du får kun fullt ladetrykk når den er i "Wide Open Throttle" posisjon. Hvis jeg husker det, skal jeg lete opp noen bilder og legge ut når jeg kommer hjem fra jobb 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 15, 2006 Okey. Nå har jeg vært å handla slange på 62 mm hos TESS. Jævelsk pris, nesten kr 600,- pr meter! Kjøpte jo bare 0,2 m da, men likevel! jaja Slangeklemmer på Biltema. Men spurte han karen på TESS om de hadde noe fint som jeg kunne plugge enden av slangen med, men det hadde de ikke nei. Ikke hadde de dekkventil heller. Det hadde de på Shell sa han, men det hadde de ikke. Og da hadde klokka akkurat passert 16.00 slik at alle dekkforhandlerne var stengt Men jeg har jo en del felger uten dekk osv her hjemme. Må prøve å nappe ut en ventil med gummi-tetning fra en av felgene. Håper det lar seg gjøre med litt silikon-spray til hjelp. Så blir det vel å dele ei 0,5 l solo-flaske i to, og borre hull for å montere ventilen. Det skal vel la seg gjøre på et vis? Så er det vel bare å sprenge hele dritten med 10 bar da? neida, men 1,5 bar bør vel gå greit? Leste en annen tråd der det ble nevnt noe med veivhusventilasjonen, tåler ikke den trykket? må den plugges? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 16, 2006 Du trenger ikke gjøre det mer avansert enn dette: Veivhusventilasjonen på min tok ikke skade av at jeg satte på trykk, men kanskje jeg hadde flaks? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 16, 2006 I går kveld fikk vi trykktesta. Brukte slangen fra TESS og bunnen på ei 0,5 l Solo-flaske med bilventil i. Som jeg skrev på en annen tråd her i går kveld så fant vi en lekkasje, men har nå også funnet ut at det skal stå en slange der. Har funnet slangen og montert denne igjen. Takker for beskrivelse av hva som skal være på nippelen på undersiden av gass-sjeldhuset. Var nettopp ut og prøvde, men bilen var fortsatt som før. Altså 0,3 bar ladetrykk og ikke 0,5 - 0,6 bar slik det skal være. Er det forresten noen som vet hva den slangen er til? den som går fra undersiden av gass-spjeldhuset og til den "klokka" som sitter på siden av luftbelgen på toppen av luftmengdemåleren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 16, 2006 Har du prøvd å lese av feilkoder? Har du sjekket om gasspjeldsensoren fungerer? Om den er død så kan det lede til de symptomene du beskriver, du får kun fullt ladetrykk når den er i "Wide Open Throttle" posisjon. Gass-spjeldsensoren er vel den doble bryteren som sitter på venstre side av gass-spjeldet? Det var denne bryteren som hadde skyld i tomgangsproblemene tidligere. Den har jo to brytere, en for lukket spjeld, og en for "Wide Open Throttle". Vi åpnet og reparerte bryteren for "lukket spjeld", og da ble tomgangen fin igjen Mener vi sjekket den andre bryteren også, men denne var i orden. Noen mnd'er siden nå, men skal ut og sjekke den etterpå. Hvordan leser vi av feil-koder på disse MC-motorene da? Er vel ikke all verdens muligheter på disse gamle hjernene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 17, 2006 Da er bryteren for "Wide Open Throttle" sjekket. Den fungerer helt fint. Men det kan jo tenkes at det er ledningsbrudd mellom bryter og ECU ? Kanskje ikke noe som forekommer så veldig ofte, men man vet jo aldri. Satser på at ledningen er ok. Har også trykktestet litt mer. Når systemet fylles opp til 1,5 bar så tar det ca 9 sekunder før trykket har falt til 0,5 bar. Er dette normalt? Ser jo på trykkmåleren at trykket faller, men det faller på langt nær så raskt som da slangen på undersiden av gass-spjeldhuset var av. Når vi trykktester og trykket er over 0,5 bar så hører vi at det siver ut luft. Fant ikke helt ut hvor lyden/lekkasjen er, men det høres ut som at det er i motoren en plass, altså ikke i en eller annen slange. Sjekket godt rundt dysene, men der virker det å være tett. Etter å ha hørt litt på lyden så begynte jeg å skjønne at den kom fra innsiden av motoren. Lyden høres altså ut som at den er indirekte og lukket. Jeg åpnet oljepåfyllingslokket og brukte stetoskopet. Da ble jeg temmelig sikker på at lekkasjelyden kommer fra innsiden av motoren. Kan dette tyde på dårlige ventiltetninger? Eller er det bare at det lekker luft gjennom noen ventiler, inn i sylindrene og videre ut gjennom avgassventilene? Det vil vel alltids lekke noe luft mellom ventil og topplokk, men er det i så fall normalt at det høres? Veldig usikker på dette. Noen som vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 17, 2006 Du kan lese av feilkoder ved å sette en sikring ned i bensinpumpereleet, og se hvor mange ganger "Engine Check" lampa blinker. Dersom du ikke har denne lampa, så ligger det høyst sannsyling en tom pæresokkel løst bak instrumentpanelet. Gjodre det på min '88 100TQ. Jeg går ikke i detalj på det her, men viser til SJM Autotechnik som har en fyldig feilsøkinsveiledning for 10VT. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...