Byttet olje på gir og diff i dag, alltid noe å bekymre seg over

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, så fikk jeg byttet olje på gir og diff i dag. Det gikk greit med girkassen, oljen som var der var mørkebrun av farge og luktet forjæ**** som vanlig.

Bakakselen derimot, der fikk jeg en anelse hodebry. Oljen som var der var ikke mye å skryte av. Mørkebrun akkurat som i girkassen, men her bak så var den tykk som sirup! Jeg lot den stå og dryppe i 2.5 time mens jeg spiste middag og kikket over en kamerats nyinnkjøpte Bimmer (en 96 740i hvis noen lurte - fin bil)

Så var det hodebryet. I Bentley-manualen står det at bakakselen skal fylles med 2.2 liter. Diffen fikk dryppet ordentlig ifra seg, men jeg fikk ikke fylt mere enn ca 0.9 liter på diffen, da var det proppfullt og gjentatte forsøk var bare overflod. Kan dette stemme? Jeg kan ikke forestille meg at det var 1.2 liter igjen i diffen, selv om bilen var bare jekket opp bak. Noen synspunkter på dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,2 liter olje på bakdiffen ??? Hørtes MYE ut..........enkleste å forholde seg til er nivåskruer!!! Husk på at bilen bør stå mest mulig vannrett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg syns og det hørtes mye ut, det var like mye som i grikassen faktisk. BIlen sto ikke helt vannrett, da forhjulene sto på bakken. Fyllehullet er like bak drivakselen, så dermed er det kanskje 1 dl for mye i diffen. Den svetter uansett, så det justerer seg automatisk :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

0,9 liter hørest nok normalt ut ja, er ca det jeg fikk på coupeen min da jeg skifta på den, tror også det var dette som sto i smørekartet til Castrol..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok det stemmer ja. Bruker å gå på såvidt under literen på min.Riktig nok typ 89 men diffen er lik.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står faktisk 2,2 liter i Autohidden...

Jan Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det skrivefeil, for 2.2 liter er for girkasse etter en viss produksjonsdato. Differensialen har rundt 1-1.5 liter avhengig av om det er en 80/90 eller 100/200, da sistnevnte har større hus, men samme innmat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker folkens, jeg har slått meg til ro med at Bentley har skrevet feil også her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

0,9 liter hørest nok normalt ut ja, er ca det jeg fikk på coupeen min da jeg skifta på den, tror også det var dette som sto i smørekartet til Castrol..

Har planlagt oljeskift på diff og girkasse på gamlebilen din, og har fått oppgitt 0,9l på bakaksel jeg også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

0,9 liter it is!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra http://www.20v.org :

Rear Differential

The rear differential takes 0.8 quart of synthetic GL-5 hypoid oil, which corresponds to Redline's 75W90.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.