#1 Skrevet Mars 17, 2006 Heisann. Ikke nok med at jeg har lavt ladetrykk på motoren, så har jeg også en liten lekkasje fra girkassa. Har kikket grundig under bilen og funnet ut at det lekker fra drivakselgjennomføringen til høyre framhjul. Det virker som at oljenivået har sunket en del pga dette, men samtidig synes jeg dette er litt snodig siden oljenivået skal ligge i høyde med akselgjennomføringen. Det betyr jo at når olje-nivået har blitt lavere så står oljen lavere enn akselgjennomføringen? Vil det alikevel lekke olje ut her? Ifølge ETKA heter tettingen mellom girkassa og utgående aksel for "Tetningsring". Er dette det samma som simring? eller pakkboks? Viser her til vedlagt bilde, posisjon 24. Og så det store spørsmålet; Hvordan skifter man denne tetningsringen? - Må jeg ut med girkassa? - Holder det å demontere drivakselen med drivknuter slik at jeg kommer til? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 17, 2006 Må ikke ut med girkassa. Tapp av olje av girkassen, skru av drivakselen fra flensen, tørk ut fettet. Da ser du en unbrako-bolt i midten av flensen, ganske liten. Skru ut denne og dra hele flensen ut. Pirk ut den gamle tetningsringen, sett inn den nye i samme posisjon, smør med litt fett/olje og sett sammen i motsatt rekkefølge som du tok det fra hverandre. Ferdig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 17, 2006 Må ikke ut med girkassa. Tapp av olje av girkassen, skru av drivakselen fra flensen, tørk ut fettet. Da ser du en unbrako-bolt i midten av flensen, ganske liten. Skru ut denne og dra hele flensen ut. Pirk ut den gamle tetningsringen, sett inn den nye i samme posisjon, smør med litt fett/olje og sett sammen i motsatt rekkefølge som du tok det fra hverandre. Ferdig.. Høres rimelig enkelt ut da Men er det trolig at defekt tetningsring kan lekke ut så mye olje at girkassen er vanskelig/treg å bruke? Tetningsringen/drivakselen ligger jo i omtrent samme høyde som oljenivået skal være. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 17, 2006 Høres rimelig enkelt ut da Men er det trolig at defekt tetningsring kan lekke ut så mye olje at girkassen er vanskelig/treg å bruke? Tetningsringen/drivakselen ligger jo i omtrent samme høyde som oljenivået skal være. Det er ikke umulig. Det plasker og skummer en god del når man kjører. På min forrige 100Q så gikk simringen på inngående aksling på kassa. Den ligger jo enda høyere, men selv der kom det ut bra mengder olje til å begynne med. Avtok etter hvert som nivået sank. Selvsagt skjedde i Sverige, langt hjemmefra. Ironisk nok oppdaget jeg den første oljepølen under bilen på parkeringsplassen til Audisjappa i Karlstad. Men det var jo like greit at den simringen røk da. Bare koselig å ta ut kassa. Fint å få rengjort kassa skikkelig på oversida 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...