#1 Skrevet Mars 17, 2006 Jeg har endel motordeler som jeg har tenkt til å rengjøre grundig. Jeg har hørt om en prosess som kalles "koking" av deler. Dette gjøres hos mange mekaniske verksteder, men jeg har aldri sett selve prosessen. Er det noen her som har insikt i om dette er koking i rent vann, i kjemikalier, hvor varmt, etc etc. Jeg vurderer eventuellt å lage en koker å ha i verkstedet for fremtidig bruk også. Tips og løsninger på vask av deler mottas. OBS: Ingen "jeg tror du skal bruke syre" utsagn dersom du ikke vet dette for ett faktum, jeg har IKKE lyst på mindre stempler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 17, 2006 Der jeg jobbet en gang i tiden hadde vi to stykker av ulik størrelse. Den minste hadde en egen dunk med avfetting som ble spylt utover delene ved hjelp av trykkluft. Ble veldig bra resultat av dette faktisk. Den store vi hadde var beregnet for blant annet girkasser, asklinger og lignende (lastebilverksted) og denne var tilkoblet vann i tillegg til avfetting. Denne maskinen vasket rent ved hjelp av avfetting og glohett vann (steam heter det vel...). Vet ikke temperaturen men det var mye, det var ikke særlig lurt å ta på delene rett etter at de kom ut av maskinen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 17, 2006 Slike delevaskere er jo egentlig som en svær oppvaskmaskin som bruker "vanlig" avfetting og kokende varmt vann for å vaske delene. Hva med å "bygge" om en gammel oppvaskmaskin ??? Istedenfor å bruke oppvaskpulver så bruker du avfetting ???? Bare en liten ide........... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 17, 2006 Slike delevaskere er jo egentlig som en svær oppvaskmaskin som bruker "vanlig" avfetting og kokende varmt vann for å vaske delene. Hva med å "bygge" om en gammel oppvaskmaskin ??? Istedenfor å bruke oppvaskpulver så bruker du avfetting ???? Bare en liten ide........... Jeg har tenkt tanken...men har ikke tenkt på å bruke oppvaskmaskin...*S* Det som er "problemet" er å få en pumpe som er kraftig nok til å gi skikkelig trykk til en billig penge. Det lar seg kanskje gjøre med en oppvaskmaskin...det er jo bare snakk om å samle opp og filtrere avfettingen slik at den kan brukes om igjen. Det går jo noen liter i minuttet der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 17, 2006 Jeg har tenkt tanken...men har ikke tenkt på å bruke oppvaskmaskin...*S* Det som er "problemet" er å få en pumpe som er kraftig nok til å gi skikkelig trykk til en billig penge. Det lar seg kanskje gjøre med en oppvaskmaskin...det er jo bare snakk om å samle opp og filtrere avfettingen slik at den kan brukes om igjen. Det går jo noen liter i minuttet der... Er ikke noe problem det,bare lage en liten tank oppå selve maskina med innøp,uløp og et slags filtersystem. Gjenbruk av avfettingen er da et faktum 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 17, 2006 Da har vi et nytt prosjekt på gang... Beklager å ødelegge tråden din Paul, men det er kanskje noen tips her for deg også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 17, 2006 Det finnes ett lurium vaskemiddel som man kan koke deler i , da spesielt aluminium. Var en tråd om det på illforumet for noen år siden, brukte ett avkappa oljefat og propanvarmer, så var det bare å varme vann og ha litt lurium oppi og la det stå noen timer, så var aluen god som ny. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 17, 2006 Vanlig oppvaskmaskin fungere bemerkelsesverdig bra ! Er vel ikke å anbefale o maskinen på kjøkkenet... men det funker. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 17, 2006 Jeg har selv tenkt tanken på oppvaskmaskin og har også vært inne på ideen til Pål om å bruke vannet omigjen via en oppsamlingstank. Men egentlig så er det Ole sitt inspill som frister mest. Altså noe så enkelt som oppvarmet tank med vann, feks på propan varmer eller hybelkomfyr, og div tilsetningmiddler. Jeg har tilgang på div 200 liters tønner og tenkte eventuellt å kappe til en slik i passe størrelse for å så fyre oppunder med feks hybelkomfyr. Men blir dette eventuellt rent nok eller er jeg avhengig av trykk/fysisk gnikking ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 17, 2006 Ingen fysisk gnikking er nødvendig nei, møkka kokes vekk fra aluen, så ut som nytt.. etses nok litt i overflaten. Stempler er vel ikke akkurat å anbefale å vaske på denne måten, der er det zalo og oppvaskbørste som gjelder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 17, 2006 pm sendt Paul 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 17, 2006 Husker jeg prata med Marius på Bilforumet om akkurat dette. Han hadde kjøpt noe pulver spesiellt for dette som han blanda med vann og kokte opp i ett halvt 200 l fat. Bare slengte dela oppi og lot det koke i en time....dela ble gullende rene. Skulle ha finne frem hvor du får kjøpt det også, men Bilforumet er visst nede for øyeblikket. Mener å huske det var fra Kolberg Caspary Lautom han kjøpte det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 17, 2006 Slike delevaskere er jo egentlig som en svær oppvaskmaskin som bruker "vanlig" avfetting og kokende varmt vann for å vaske delene. Hva med å "bygge" om en gammel oppvaskmaskin ??? Istedenfor å bruke oppvaskpulver så bruker du avfetting ???? Bare en liten ide........... Må si jeg har tenkt det samme etter å ha sett på Discovery de siste dagene =) Avfetting + varmt vann ser ut til å gjøre susen.... Edit : Anngående gjennbruk. Hva med å bare bade delene i en stor balje en god stund før kokvaskinga tiltar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 17, 2006 Husker jeg prata med Marius på Bilforumet om akkurat dette.Han hadde kjøpt noe pulver spesiellt for dette som han blanda med vann og kokte opp i ett halvt 200 l fat. Bare slengte dela oppi og lot det koke i en time....dela ble gullende rene. Skulle ha finne frem hvor du får kjøpt det også, men Bilforumet er visst nede for øyeblikket. Mener å huske det var fra Kolberg Caspary Lautom han kjøpte det Jeg har smurfet litt rundt inne på KLC sine sider og de har div avfettings produkter. Jeg må inrømme at jeg ikke vet helt hvilket av de produktene som brukes til koking da det ikke står noe om dette som jeg kan finne. Enkleste måten å finne ut av dette på snart må jo være å koke ett stempel på komfyren hjemme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 17, 2006 Jeg kjøper en god del kjemi fra KCL så jeg kan ringe selgeren å høre på mandag. Kommer da til å bestille opp litt for testing.....trenger heeeelt sikkert dette på jobben 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 18, 2006 Skaff deg en gammel oppvaskmaskin. Med 75 grader på vannet trenger du lite eller intet avfettingsmiddel. Det er tempen som trenges for å fjærne fett og skit. Ville vel ikke akkurat brukt den senere til porselenet nei! Har fixa oppvaskmaskinene vi har hatt i de siste 15-20 åra. Vanlig problem er at flatkabel i døra opp til bryterpanel har brudd i ledere etter tusenvis av åpne/lukke-operasjoner. Det står garantert flere maskiner på søppla som har dette som feil. Enkelt å fixe! Får sikkert kjøpt for billig penge! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 18, 2006 Jeg er klar for et oppvaskemaskinsprosjekt på verkstedet vårt Paul, helt klart en god idè, vi har jo kjøkken der:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 19, 2006 Jeg har selv tenkt tanken på oppvaskmaskin og har også vært inne på ideen til Pål om å bruke vannet omigjen via en oppsamlingstank. Men egentlig så er det Ole sitt inspill som frister mest. Altså noe så enkelt som oppvarmet tank med vann, feks på propan varmer eller hybelkomfyr, og div tilsetningmiddler. Jeg har tilgang på div 200 liters tønner og tenkte eventuellt å kappe til en slik i passe størrelse for å så fyre oppunder med feks hybelkomfyr. Men blir dette eventuellt rent nok eller er jeg avhengig av trykk/fysisk gnikking ? Hvis du har tilgang på trykkluft kan det være en idè å lage noen hull i en luftslange (lavt trykk) og putte oppi oljefatet. Da lager du litt bobler som skaper "koking"/ sirkulasjon i væsken. Det pleier å hjelpe. Skal du få best mulig resultat, er du avhengig av sirkulasjon i væsken. ( Jobber med dette til dagen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 19, 2006 Sorry gutta, kunne ikke dy meg! (Bildet er arrangert) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 19, 2006 Lurium og lurium.. men finnes masse bra vaskemidler i markedet for dette formålet. på jobb, til å vaske flydeler og slikt, både aluminium og stål, brukte vi en delevasker. Den dusjet vann og avfetting på 80 grader over delene, trykket var ikke så enormt. Det som vi var nøye med var å få tak i ett vaskemiddel som innehold korrosjonshindrende stoffer, ellers så ruster delene "instant" når de kommer ut i luft. Det vi også hadde, var en kaldtvasker, som i grunn er en beholder med valgfritt innhold. Kan bruke både vannbasert avfetting og petroleumsbaserte stoffer. Det var i grunn bare ei pumpe, og en kost som fikk tilførsel av væske hele tiden, ikke ulikt en vaskebørste til bruk på bil. Den brukte vi gjerne på veldig tilsmussede deler. Se på http://www.tools.no under Produkter/rengjøring/Smådelevaskere. Starter på rett under 4000 slike. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 19, 2006 Oppvaskmaskin som delevasker er velkjent i Am-car miljøet, og fungerer aldeles utmerket. Vanlig vaskepulver (som er godkjent for alu) gjør jobben meget bra også på motor-deler! Og fordelen (som nevnt tidl), er at man kan lage et lukket system. Slik at en ikke er avhengig av tilførsel av vann og evt avløp. En lett modifisert 25 liters dunk, med ut-tak i bunn og inn-løp på toppen. Legg ut-taket 5cm over bunn, slik at det værste smusset blir liggende igjen! Stort rimeligere tror jeg nok ikke det kan bli! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 19, 2006 Hehe.. Mange gode idéer her!! Jeg vasket forøvrig modell-motorer ved å bruke en gammel kjele og koke de forsiktig i etpar timer med 'nok' vanlig oppvaskmiddel! Ble gullede rene, de! Skal du bare rense etpar mindre deler er nok det en ok måte. Fiskekjele fra Ikea til kamaksler? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 21, 2006 Da har Thomas og jeg vært på svipptur i Sarpsborg og hentet ett stk oppvaskmaskin for industri bruk. Nå er vi bare en elektriker unna så er vi i gang med å vaske deler på 80 grader med over og underspyling. Mine målinger viser at jeg bør til og med få tredd en femmer motorblokk inn i den Håper den vasker like bra som den veier .... for ett beist 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 21, 2006 Tenkte litt på det med 200 liters oljefat og hybelkomfyr. Trengs nok mer enn hybelkomfyr for å varme opp 100-200 liter med vann til oppunder kokepunktet. Oppvaskmaskin må vel fungere bra. Skal teste litt en dag kjerringa er ute en tur. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 15, 2006 Ja da er "oppvaskmaskinen" i drift. Etter litt testing er jeg ikke umiddelbart imponert. Det er varmt som fy og vaskes som pokker, men så veldig rent synes jeg ikke det ble. Noen som har konkrete erfaringer med egnet "oppvaskmiddel" med tilnærmet mirakel effekt ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...