#1 Skrevet Mars 17, 2006 Nå har vi vært ute å kjørt bilen og deretter lest av feilkoder. Men ECU'n gir bare kode "4444" som betyr ingen feilkoder lagret. Prøvde flere ganger, men med samme resultat. Har også kjørt output-testen der bensinpumpe, frekvensventil, styringsventil til WG samt kullfilterventil ble testet. Alt laget lyd og klikket slik det skulle. Men motoren lader fortsatt ikke slik den skal. Kun 0,3 bar og ikke 0,6. Vi er litt i villrede over hva vi skal gjøre nå. Virker jo helt håpløst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 17, 2006 orginalt så lader vel ikke MC mer enn 0.3-0.4bar. Er vel bare å stramme fjæra:) men den kutter på 0.6 uten chip 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 17, 2006 Du har helt rett! Vi leste oss fram til dette selv rett etter at jeg skrev innlegget. På MC-motoren med én bankesensor er høyeste ladetrykk 0,42 bar (1,42 bar absolutt). Det rare var at den ladet 0,6 bar da jeg kjøpte bilen for 8 mnd'er siden. Vi har feilsøka og lett etter lekkasjer i lang tid, men alt har jo vært i orden hele tiden. Det var da bilen ble kjøpt i fjor sommer og den ladet 0,6 bar at det var noe galt. Den over-boosta altså. Men den gikk jo mye bedre da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 18, 2006 Som et lite tips, så er det enkelt og montere chip og fjær på denne bilen og da får du 0,9 i ladetrykk... Fungerer bra for meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 19, 2006 Som et lite tips, så er det enkelt og montere chip og fjær på denne bilen og da får du 0,9 i ladetrykk... Fungerer bra for meg I know Men så lurer jeg litt på hva disse MC-motorene er bygd for å tåle, eventuelt forskjellen på MC-motoren og 1B/2B-motorene som ble levert med 26kW/19kW høyere effekt? Stor forskjell på disse motorene og MC-motoren? Eller er MC-motoren lik bortsett fra lavere ladetrykk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 19, 2006 Motoren er i praksis lik. Eneste forskjell er litt annen styringselektronikk (ikke avgassrensing) og noe høyere ladetrykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 19, 2006 Men hva tåler MC motoren om den får nok bensin og luft? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 19, 2006 Men hva tåler MC motoren om den får nok bensin og luft? sjekk http://www.vigenracing.com de tok ut ganske mye, lenge siden jeg har sett på den siden, men mener det var nokså orginal bunndel. Er vel rådene som gir seg først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 19, 2006 Den siden fungerte dessverre dårlig på min linux-maskin. Hva er ladetrykket på 1B og 2B motorene da? eventuelt KG-motoren? Som et lite tips, så er det enkelt og montere chip og fjær på denne bilen og da får du 0,9 i ladetrykk... Fungerer bra for meg Vet du hvilken effekt MC-motoren gir med dette ladetrykket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 19, 2006 Den siden fungerte dessverre dårlig på min linux-maskin. Hva er ladetrykket på 1B og 2B motorene da? eventuelt KG-motoren? Vet du hvilken effekt MC-motoren gir med dette ladetrykket? har KG i min, den lader vertfall 0.5 nå men har ikke noe styring på den, kun fjæra som bestemmer trykket da jeg ikke har noen orginal hjerne på. KG er jo også 2.1(2144) men har ikke hørt om 1B/2B før:confused: hvilken effekt og bil sto de i? MC motor med chip gir 200+ vil jeg si. er vel folk som fantaserer med 240hk....200-220 er vel kanskje mer realistisk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 21, 2006 KG-motoren var vel den største motoren (målt i effekt) man fikk levert på A100/200 fram til -87 (usikker på nøyaktig årstall). Fra og med -87 (tror jeg) kom MC-motoren. 1B og 2B motorene kom vel i omtrent samme tidsperiode, men er usikker på om disse motorene ble levert i Norge eller ikke. 3B-motoren kom vel først i -90? Uansett, KG motoren har slagvolum på 2144ccm, mens MC, 1B og 2B har slagvolum på 2226ccm, altså det samme som KU-motoren. Effektene på disse motorene er som følger: KU 101 kW KG 134 kW MC 121 kW NF 100 kW (2309ccm) 1B 147 kW 2B 140 kW Forøvrig kan jeg jo også nevne at KU- og KG-motorene ikke hadde katalysator. NF-motoren ble vel en erstatning for KU-motoren da det ble krav om katalysator. Ut i fra det jeg vet så ble aldri KG-motoren levert med katalysator, og derfor regner jeg med 1B/2B ble erstatningen for denne, uten at jeg er helt sikker på dette. MC-motoren ble vel bare et billigere alternativ da den har en del lavere effekt enn de andre turbo-motorene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 21, 2006 Jeg regner med bunndelen (blokk, veiv, stempel osv) er lik på MC-motoren og 1B/2B-motorene. Vurderer å chippe motoren, men er litt engstelig for hva motoren tåler. Noen som vet hva turboen på MC tåler? er det lik turbo som på 1B/2B ? Hva med kjøling; Er vannpumpa lik? Har 1B/2B kraftigere vifte på radiator? Må jeg bytte plugger til platina-plugger? Annet å tenke på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 21, 2006 er nok ingen fare å chippe den:) får vel 0.9 i ladetrykk og den tåler nok mye mer, men den orginale k-jet innsprøytninga holder ikke særlig lenger. Kan godt hende at MC og 1B,2B er samme motoren. Bare at ladetrykket er skrudd ned for å spare hk-avgift. Samme som volvo kaller for lavtrykksturbo:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 1, 2006 er nok ingen fare å chippe den:) får vel 0.9 i ladetrykk og den tåler nok mye mer, men den orginale k-jet innsprøytninga holder ikke særlig lenger. Kan godt hende at MC og 1B,2B er samme motoren. Bare at ladetrykket er skrudd ned for å spare hk-avgift. Samme som volvo kaller for lavtrykksturbo:) Det var da ikke HK-avgift den gang MC motoren var ny. Trykket er nok ikke skrudd ned på MC, men opp på de nyere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 9, 2008 Går visst ikke ann å chippe KG motoren var det noen som sa. kun mc motoren som gikk ann. Sperrer kg hjernen på 0,65 i trykk som MC 1 og mc2? isåfall har jeg en hjerne liggende som denne er fjernet på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...