Edit: Aktivt kullfilter for bensindamp

Anbefalte innlegg

Noen som vet ka dette er?

Er koblet opp mot veivhusventilasjonen.

mvh kenneth

Bilde(150).jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aktivt kullfilter for bensindamp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aktivt kullfilter for bensindamp.

Er d nødvendigt og ha?

Eller kan eg fjerne den?

mvh kenneth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig så er det den som samler opp overskuddsbensin/bensindamp, og dette blir sprøytet inn i motoren når den går litt magert for å få en feter blanding. Jeg har prøvd å kople vekk "pumpa" på min bare for å se om det var noe forskjell, og jeg merket ingenting.

Er litt usikker på om den bør være der eller ikke.

Har du plassmangel? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig så er det den som samler opp overskuddsbensin/bensindamp, og dette blir sprøytet inn i motoren når den går litt magert for å få en feter blanding. Jeg har prøvd å kople vekk "pumpa" på min bare for å se om det var noe forskjell, og jeg merket ingenting.

Det samler kun opp bensindamp, og motoren suger inn denne "bensinlukta" sammen med den andre luften for å brenne den. Tankens eneste funksjon er at bensindamp ikke skal gå ut i friluft. Den kan godt fjernes men da vil det dunste bensinlukt ut av rørene fra tanken. Fetere blanding får du ikke av den, og motoren suger fra tanken hele tiden, det er en taktventil der som øker i frekvens med økt motorturtall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det samler kun opp bensindamp, og motoren suger inn denne "bensinlukta" sammen med den andre luften for å brenne den. Tankens eneste funksjon er at bensindamp ikke skal gå ut i friluft. Den kan godt fjernes men da vil det dunste bensinlukt ut av rørene fra tanken. Fetere blanding får du ikke av den, og motoren suger fra tanken hele tiden, det er en taktventil der som øker i frekvens med økt motorturtall.

Den suger ikke fra tanken hele tiden. Hvis du har en bil der blandingen er feil (for mager), vil den også suge inn mer bensindamp etter verdier fra lambda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den suger ikke fra tanken hele tiden. Hvis du har en bil der blandingen er feil (for mager), vil den også suge inn mer bensindamp etter verdier fra lambda.

Hehe. Det kan være du har rett, men jeg tror ikke noe på det. Og jeg tror i alle fall ikke noe på at det greier å fete opp blandingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit og kvitte seg med unødvendige ting,

og så hadde d vært ein fine plass te catch tanken: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe. Det kan være du har rett, men jeg tror ikke noe på det. Og jeg tror i alle fall ikke noe på at det greier å fete opp blandingen.

Jeg må nok si meg enig med Mr Langhelle her. Kullfilteret samler bare opp bensindamp som kommer av overtrykk som kan oppstå i bensintanken, f.eks under temperaturøkning etc. Denne dampen blir sugd inn i motoren og forbrent.

Når lambdasonden signaliserer at blandingen mellom luft og drivstoff er mager så kompanserer ECU'en for dette ved å øke trykket til dysene. Dette gjøres ved å regulere frekvensventilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorstyringen registrerer feilkode om ventilen til kullfilteret frakobles. La det være i fred, å begynne å tukle med og fjerne sånt gjør bare bilen "söndermekad" som det heter i nabolandet.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorstyringen registrerer feilkode om ventilen til kullfilteret frakobles. La det være i fred, å begynne å tukle med og fjerne sånt gjør bare bilen "söndermekad" som det heter i nabolandet.. ;)

Har hiddensprut, så ventilen er ikke tilkoblet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hiddensprut, så ventilen er ikke tilkoblet..

da har den vel liten misjon å sitte der..

på min bil åpner ventilen når bilen går på tomgang med vakum, hvis jeg gir på litt så det blir trykk i kammeret så stenger den...

at den har noe med å feite opp blandingen har jeg ikke noe tro på, da det ikke er mye å ta av her.. er vel letter å øke åpningstiden med 1 ms på dysene da..

blir fin pass til catch tank detta...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.