Ødelegge dynamo med startkabler? ( ford 1,8 diesel)

Anbefalte innlegg

Lurte på om det går ann å ødelegge en dynamo ved feil bruk av startkabler? En kompis av meg smalt bilen for et par uker siden, og den har stått i ro i nærmere 2 uker pga knust lykt i front. Batteriet har blitt utladet, så han prøvde å starte den selv med startkabler. Han er ikke så dreven med bil så alt gikk nok ikke helt etter planen. Det kom litt røyk og lukt fra motorrommet når han holdt på. Etter dette vil ikke bilen lade lenger. Noe som resulterte i havari midt i den lengste tunnelen i Bergen. Lurte derfor på om det går ann å grille dynamoen ved hjelp av startkabler? Dette gjelder forøvrig en ford 1,8 diesel, men spørsmålet er vel relevant for de fleste biler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man krysser startkablene f.eks vil det gnistre noe jævlig, og det bør vel ryke noe sikringer om man ikke tar de bort med en gang.. (normalt med en liten gnist når man gjør det riktig, masse om man gjør det galt)

 

Utover det så heter det seg vel at om man har en ny bil så bør man ha startkabler med kortslutnings sperre, får du hjelpestart av en gammel bil med feil så kan det ta knekken på moderne teknikk om det er vanlige startkabler..

 

Men om noen av disse alternativene er nok til å ta knekken på en dynamo, det vet jeg rett og slett ikke, men personlig så tviler jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En gammel regel er at BEGGE motorene skal være stoppet ved tilkopling av startkabler, dette for å ikke sprenge diodene i dynamoen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En gammel regel er at BEGGE motorene skal være stoppet ved tilkopling av startkabler...

 

Noe som også var tilfelle såvidt jeg vet.

Hva er diodene i dynamoen forresten?

Er det noe annet som kan ha blitt ødelagt som gjør at bilen ikke lader lengre? Har brukt startkabler mange ganger før men aldri vært borti at man kan ødelegge dynamoen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er diodene i dynamoen forresten?

Er det noe annet som kan ha blitt ødelagt som gjør at bilen ikke lader lengre?

Dynamoen lager vekselspenning med frekvens avhengig av turtallet på dynamoen. For at bilen og batteriet skal kunne nyttegjøre seg av av dynamoen, må vekselspenningen gjøres om til likespenning, og det er dette diodene gjør. Er som regel 6 dioder, 3 for minus og 3 for pluss, og disse sitter på en plate bak rotoren inni dynamoen.

Spenningsregulatoren må også være i orden for at dynamoen skal lade, denne sitter midt bak på dynamoen, er integrert sammen med børstene.

 

EDIT. Om det var Forden som stoppet så er vel det nokså normalt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EDIT. Om det var Forden som stoppet så er vel det nokså normalt ;)

 

Ja vet, men i dette tilfelle skulle forden frakte min vr6 til overhaling idag. (Kunne han ikke hatt en caddy istedet for courier...: rolleyes ). Jæ... typisk at den skulle kødde seg i går kveld. Får vel prøve å få tak i en ny dynamo og skru litt ford i uken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utover det så heter det seg vel at om man har en ny bil så bør man ha startkabler med kortslutnings sperre, får du hjelpestart av en gammel bil med feil så kan det ta knekken på moderne teknikk om det er vanlige startkabler..

 

Det er ikke kortslutning moderne motorer med mye elektronikk ikke liker, dvs. de likker ikke det heller, men det som er et stort problem er spenningstopper.

Dette knekker elektronikken og det finnes derfor spesielle startkabler som har beskyttelse mot spenningstopper.

 

Falck i Danmark har hatt "litt" problemer med dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elektronikken tok kvelden på min ved bruk av startkabler. Mistet bla. langlys : rolleyes 5 store laken å fordøye for bruk av GAMMLE startkabler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting jeg lurte litt på ang. dette her. Er det mulig at bilen rett og slett hadde for lite strøm på batteriet og ikke fikk tid til å lade noe særlig før den døde? Hadde egentlig akutt bruk for bilen så vi ladet batteriet én time og satte oss i bilen og kjørte. Kom ikke lenger enn 4 min unna så døde den pga strømmangel. Ladelyset lyste hele tiden og dette skulle vel tilsi at dynamoen er gåen? Eller kan den ha hatt for lite strøm på batteriet for at den skulle holde seg gående? Skal ikke bilen begynne å lade omtrent idet du kjører avgårde?

Ville jo tro det ettersom man bruker startkabler når bilen er tom, og somoftest går jo det strålende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å bytt regulator og børster å se om den lader da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting jeg lurte litt på ang. dette her. Er det mulig at bilen rett og slett hadde for lite strøm på batteriet og ikke fikk tid til å lade noe særlig før den døde? Hadde egentlig akutt bruk for bilen så vi ladet batteriet én time og satte oss i bilen og kjørte. Kom ikke lenger enn 4 min unna så døde den pga strømmangel. Ladelyset lyste hele tiden og dette skulle vel tilsi at dynamoen er gåen? Eller kan den ha hatt for lite strøm på batteriet for at den skulle holde seg gående? Skal ikke bilen begynne å lade omtrent idet du kjører avgårde?

Ville jo tro det ettersom man bruker startkabler når bilen er tom, og somoftest går jo det strålende.

 

Det jeg lærte på skolen om lading (og dette er jo logisk også) er at batteriet har kun 1 oppgave i bilen, å starte motoren. I det øyeblikk motoren starter, er det dynamoen som skal levere strøm til bilens el.anlegg. Og det er også sånn at dynamoen skal produsere litt mer strøm enn det du klarer å bruke maksimalt (d.v.s. lys, vifte, varmetråder, varme i seter, radio+++). Den strømmen som er til "overs" skal til batteriet (lading)

 

(har en kamerat som faktisk kjørte UTEN batteri)

 

Mulig dette er feil, men JEG mener det er sånn det skal være. Så om du fikk start på bilen, kjørte noen minutter og den døde, så ville jeg sjekket dynamoen (som andre også har skrevet.).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.