#1 Skrevet Mars 19, 2006 Slangen som går inn i toppen på dumpventilen har sprukket/røket rett av. Merker ikke noe forskjell på motoreffekt. Kan noen fortelle meg mer om hensikten med dumpventil og om jeg burde være bekymret? Bilen er en 2002mod S3 som er tunet til 270hk og fåtf ny dumpventil hos TS-racing. Takknemlig for svar/lære litt. mvh. Michael 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 19, 2006 Da du gir gass med bilen lager turboen trykk inn i motoren. ( turbotrykk ). Dette passerer da forbi det åpne gasspjeldet ( du gir gass, spjeldet åpnes ) helt til du slipper gassen for å gire etc. Da stenges gasspjeldet og turbotrykket "stanger" da i det lukkede gasspjeldet. Dette vil medføre at turboen "bremses" ned og du trenger lengre tid ved nytt gasspådrag for å bygge opp trykket igjen. En dump ventil er koblet inn slik at da du slipper gassen åpnes ventilen av vakumet som oppstår mellom gasspjeldet og sylindrene i motoren ved stengt gasspjeld. Ventilen vil da slippe ut dette overtrykket/turbotrykket som står og "stanger" mot gasspjeldet. De originale ventilene er såkalt resirkuleringsventiler som betyr at overtrykket ledes inn i innsugslangen igjen, mens en åpen dump ventil slipper overtrykket ut i friluft. På denne måten fortsetter turboen å spinne uten at den bremses ned. Dermed kommer ladetrykket raskere ved nytt gasspådrag. På biler som benytter en luftmassemåler ( LMM ) anbefales det ikke å benytte åpen dump ventil fordi LMM sender et signal til motorstyreenheten om innsugd luftmasse. Utifra bla. dette signalet tilpasses bensinmengden elektronisk. Ved å slippe noe av den allerede målte luftmasse ut i friluft vil man få for fet bensinblanding på motoren og i noen tilfeller motorfusk. Hvis den tynne vakumslangen på topp av ventilen din er def. vil det si det samme som at ventilen din står konstant stengt. Altså vil turbotrykket " stange" i gasspjeldet da du slipper gassen. Tipper du kanskje kan merke at bilen fusker litt ved girskift eller at den kanskje stopper for deg ved motorbrems og clutching inn mot kryss/ved nedbremsing. Håper dette belyste noe av det du lurte på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 19, 2006 Takk, det var fin info. Motoren har ikke fusket enda, skal fikse slangen imorgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...