Anbefalte innlegg

Et enkelt spørsmål:

 

Hvordan blir reaksjonen i en motor hvis "katten" er tett/defekt? Gjelder Golf'n min, 2.0 8v GTi.

 

Hva er sånn ca levetid på en kat.? Bilen er kjørt ca 155k.

 

I det siste har den begynnt å "henge" igjenn ved hard aks (les: flat fjøl). Som regel "løsner" det ved høyere turtall..... ca 4000 o/min og opp......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis katt'en er tett vil det gå dårligere og dårligere, først og fremst på høyere turtall, ikke "løsne" slik du beskriver.

 

En katalysator har vel omtrent like lang levetid som en... tja.. Fisk?

Spøk til side: En katalysator kan vare meget lenge om den ikke blir utsatt for bensin eller slag/støt.

 

Får du uforbrent bensin i katt'en kan den miste funksjon og tette seg til ganske raskt. Dette kan skje om du tauer i gang bilen eller om den mister tenning på en sylinder. Blyholdig bensin kan også ta livet av katt'en, men det får man vel ikke kjøpt lengre.

 

Dersom katt'en blir utsatt for slag eller støt kan innmaten bli slått i stykker og bli liggende "på tvers" slik at den tetter helt eller delvis.

 

Det er flere måter å løste problem med tette katt'er på. Her er en av dem (bildet har muligens blitt publisert tidligere)

katbank.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm.... Faen, håpet på en GOD grunn til å røske den vekk jeg nå. ;)

 

Men er det noen som har en ide om hva det kan være at bilen "henger" igjen under aks og "løsner"?

 

Mistenker også at det er mye dritt i innsug. Kan det komme av dette? Mistanken om dritt kommer av at bilen jager tidvis endel på tomgang og den er vanskelig å ha med å gjøre også til tider (stopper på tomgang).... Er ikke så sugen på å rive ting ifrahverandre hvis det ikke har så mye for seg.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HB HB HB? Hehe.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en kamerat's 90 Passat så gikk innmaten i oppløsning. Først skranglet den litt, men til slutt mistet den all effekt over 2500 rpm. Kat-innmaten hadde blitt veldig liten, så den la seg på tvers og blokket utløpet på kat-huset. Jeg tok den av og knuste resten så vi fikk ut restene. Dermed gikk bilen fint igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Freddy Svendsen

Hmmmm.... Faen, håpet på en GOD grunn til å røske den vekk jeg nå. ;)

 

Men er det noen som har en ide om hva det kan være at bilen "henger" igjen under aks og "løsner"?

 

Mistenker også at det er mye dritt i innsug. Kan det komme av dette? Mistanken om dritt kommer av at bilen jager tidvis endel på tomgang og den er vanskelig å ha med å gjøre også til tider (stopper på tomgang).... Er ikke så sugen på å rive ting ifrahverandre hvis det ikke har så mye for seg.....

'

 

Prøv å bytt bensinfilter.

 

Hadde samme problem på S2'n min, og det gikk så langt at bensinpumpa gikk. Etter den blei bytta har den gått bedre, bedre respons og billigere faktisk å kjøre med.

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Kåsa Høybø

'

 

Prøv å bytt bensinfilter.

 

Hadde samme problem på S2'n min, og det gikk så langt at bensinpumpa gikk. Etter den blei bytta har den gått bedre, bedre respons og billigere faktisk å kjøre med.

 

Mvh Geir

 

Dumt spørsmål, men hvor står bensin filtret på golf3?

Hvor stor er egentlig sjansen for å klare Eu kontroll uten kat?, kommer vel litt ann på andre ting, men fortsatt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensinfilteret på min sitter bak ved tanken, omtrent 6-7 cm i dia og 10-12 cm langt, med bajonett kobling i hver ende.

 

Skal visst ikke være noe problem uten kat på EU.. Ihvertfall ikke på CO målingen, men de kan jo være kranglete hvis de ser at den/de ikke er der.

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tømme innmaten eller erstatte med rør?

Utgjør vel ikke store forskjellen uansett!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg laget erstatningsrør til mine, syns det er best i tilfellet det skulle bli problemer.

 

Bråker jo en del mer og, så hvis man blir lei, så er det jo bare å sette de på igjen.

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eldre Golf skal bråke:)

Får se om jeg får tak på noen stålrør da!

Takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måles vel bare CO da, så lenge den passerer det så har det vel ikke noe å si om kat'en er borte.

Er vel ikke direkte krav til kat, men krav til avgassen.

 

Kat'en er fjerna på min 90Q (slått istykker). Har ikke målt den, men krysser fingra for at den passerer i Mai ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.