Anbefalte innlegg

Har en del overflate rust på golfen min som jeg har tenkt å begynne på. Har kikket en delpå forumet og ser at det er litt forskjellige meninger om hvordan man bør gjøre dette (skikkelig) .

 

Er det noen som har synspunkter på følgende framgangsmåte:

 

1 sandblåse til rent metall.

2 et lag med brunox

3 et lag til med brunox. Noen vits i dette ?

og hvor lenge kan man vente med å spakle ? (står i varm garasje)

4 spakle og slipe.

5 grunne

6 lakke

 

Er vel bare å prøve seg fram:o men takknemlig for tips :)

 

Kan vel nevne at bilen skal hellakkeres etterhvert (når jeg får råd)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen synspunkter:

 

1. Sandblåser du alt og er sikker på at det ikke er rust i porene i metallet, er det ikke noen vits med brunox.

2. bruker du brunox må du la det tørske skikkelig!

3. Puss ned brunoxens overflate med sandpapir for å forhindre at grunningen slipper.

4. Bruk grunning før sparkel. grunn etter sparkel før lakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dropp brunoxen om du sandblåser. Det er ikke noe poeng å ha på denne da, jeg vil anse Brunox som en dårlig grunning sammenlignet med 2k.

 

Sandblås

2k-grunning

Sparkel

evt. 2k filler

Baselakk

klarlakk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for svar:) :tilber:

 

holder grunning som rustbeskyttelse slik at jeg bare kan sandblåse og grunne ?

 

ref "Sandblåser du alt og er sikker på at det ikke er rust i porene i metallet, er det ikke noen vits med brunox.

"

hvis jeg ikke er sikker på om jeg får bort all rust, er det da noen vits med brunox ?

 

 

2k grunning, er den inkludert rustbeskyttelse ? finner sikkert noen forslag til dette på forumet regner jeg med : klø :

 

er helt fersk på dette, så fortell gjerne om det er noe jeg bør vite : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes ingen lakkprodukter som "fjerner" rust. Rusten blir bare innkapslet. Sandblåser du og får bort jævelskapen vil vanlig grunning holde stålet forseglet og ny rustdannelse vil ikke være noe problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for svar:) :tilber:

 

holder grunning som rustbeskyttelse slik at jeg bare kan sandblåse og grunne ?

 

ref "Sandblåser du alt og er sikker på at det ikke er rust i porene i metallet, er det ikke noen vits med brunox.

"

hvis jeg ikke er sikker på om jeg får bort all rust, er det da noen vits med brunox ?

 

 

2k grunning, er den inkludert rustbeskyttelse ? finner sikkert noen forslag til dette på forumet regner jeg med : klø :

 

er helt fersk på dette, så fortell gjerne om det er noe jeg bør vite : klø :

 

Hei du..

 

Av erfaring så viser det seg at sandblåsinga er mest effektiv, ta deg god tid på dette og påse når du jobber at du får bort alle brune/svarte prikker. Det er rust som ligger i porene.

 

Dra til en fargehandler og spør om de har grunning til bil, de vet som regel hva som er greit å bruke, selv har jeg brukt en rød grunning med navn jeg ikke husker helt. Arcanol er faktisk veldig bra, men dyr!

 

Gjør ellers som nevnt, blåse, grunne, slipe litt, sparkle og farge til sist.

(Haynes tror jeg har en bok om dette)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke Arcanol en ikke-akryl (eller omvendt) grunning som vil reagere med bil-lakk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arcanol reagerer med bil-lakk ja!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg skal redigere meg litt der ja.. Det jeg mente var at jeg hadde brukt arcanol på litt "gjemte" plasser. Dvs hvor det ikke trenger å være bil lakk på. Innerskjermer og sånne plasser..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for oppklarende svar,: smil :

da skal jeg finne meg en grunning som jeg kan ha på etter at rustjævelskapen er blåst bort :evil:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.