#1 Skrevet Mars 22, 2006 Hei. Kjøpte meg en A4-2000mod (quattro) i høst. Fikk dessverre ikke kjørt noe med sommerfelgene før snøen kom. Men jeg fikk testet med dem på noen km. Jeg syns da bilen sporet mye! Slo meg til ro med at det bare var slik når man fikk på bredere dekk(har kjørt mazda konebil i 7år... ). Men nå ser jeg i noen innlegg her på forumet at en del andre med a4 har null sporing, så jeg vil gjerne finne ut hva som gjør min så "flyktig"... Dro da hjem og tok en titt på felgene og noterte ned det som sto på dem. Sa meg ikke så veldig mye, så det er her jeg håper på litt hjelp. 1. Dekkene er Fulda Extremo (eller noe slik) 225/40-18. Er det noen som har erfaring med disse dekkene? 2. Felgene er 8x18, ET36 etter hva jeg kunne se. Dette er jo en del mindre innpress enn orginalt. Kan det ha noe med dette å gjøre? PS - Bilen sporer ikke med vinterdekkene. 16" 205. Så det er vel ikke noe med bilen som er feil da...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 22, 2006 Jeg hadde 235/35/19 på den a4'en jeg hadde. dette sporet ikke i det heletatt. Tror det kan være veldig forskjell på dekkmerkene på sporing. Mulig du må ta en ny forstillingskontroll for å se om denne er litt ute? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 23, 2006 Jeg hadde 235/35/19 på den a4'en jeg hadde. dette sporet ikke i det heletatt.Tror det kan være veldig forskjell på dekkmerkene på sporing. Mulig du må ta en ny forstillingskontroll for å se om denne er litt ute? Men hvilken ET hadde du på dine felger da? Er det noen som har erfaring med disse Fulda-dekkene? Om de er spesiellt utasatt for sporing eller noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 23, 2006 Jeg har 8,5x17 ET13 med 205 dekk på og sporer nesten ikke i det hele tatt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 23, 2006 Spørs akkurat i fra dekk til dekk det og om du har strekk på dekkene eller ikke,prøv og bytt til noen andre dekk så blir det nok bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 23, 2006 Ok. Takk for svar! Dekkene er nesten nye, så jeg får bare holde ut da. Vet ikke hvor lenge slike dekk holder. Er vant med sykkel-dekk som varer 5-7000km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 24, 2006 En liten ting til... Hvorfor står det 5x100 i felgene mine? Burde det ikke stå 5x112? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 24, 2006 Hvilket dekk du har betyr masse, men hjulstilling betyr MASSE! Ett dekk med stiv skulder kan spore fælt, men med my skulder går det mye bedre, men med litt mere senking får du typisk litt negativ camber. Kombinert med litt spissing innover, så skal det ikke spore stort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 25, 2006 Jeg har RS4 replica 8.5x18 et 35 med Fulda Carat Extremo 225/40-18. Dekkene har vel en ganske stiv skulder så vidt jeg kan bedømme, sporer også en del på min bil. Tror ikke Fulda er så mye verre enn andre dekk hva gjelder sporing. Det er del strekk på mine dekk, har nok ikke inntrykk av at dette gjør saken særlig bedre. RS4 replica fra noen produsenter har vel "dobbel boltsirkel", dvs 10 bolthull som gjør at de passer både på 5x100 og 5x112. Det kan være derfor det står 5x100 på dine felger. Felgene kan jo også være feilmerket, for det er vel rimelig usannsynlig at du har klart å få skrudd på felger med feil boltsirkel. Vil anbefale deg å få sjekket at du ikke har noe slark i forstilling, samt å ta en firehjulskontroll hos et verksted med skikkelig utstyr for slikt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 25, 2006 Hvilket dekk du har betyr masse, men hjulstilling betyr MASSE! Ett dekk med stiv skulder kan spore fælt, men med my skulder går det mye bedre, men med litt mere senking får du typisk litt negativ camber. Kombinert med litt spissing innover, så skal det ikke spore stort. Ok. Bilen var ikke senket da jeg testet felgene på bilen. Men asfalten var ganske dårlig, så inntrykket ble sikkert verre enn det var. Kjørte som sagt bare noen km for å teste bilen før jeg kjøpte den. Jeg har RS4 replica 8.5x18 et 35 med Fulda Carat Extremo 225/40-18. Dekkene har vel en ganske stiv skulder så vidt jeg kan bedømme, sporer også en del på min bil. Tror ikke Fulda er så mye verre enn andre dekk hva gjelder sporing. Det er del strekk på mine dekk, har nok ikke inntrykk av at dette gjør saken særlig bedre. RS4 replica fra noen produsenter har vel "dobbel boltsirkel", dvs 10 bolthull som gjør at de passer både på 5x100 og 5x112. Det kan være derfor det står 5x100 på dine felger. Felgene kan jo også være feilmerket, for det er vel rimelig usannsynlig at du har klart å få skrudd på felger med feil boltsirkel. Vil anbefale deg å få sjekket at du ikke har noe slark i forstilling, samt å ta en firehjulskontroll hos et verksted med skikkelig utstyr for slikt. Fint å høre fra noen med erfaring med samme dekkene. Har nok ikke klart å presse på felger med gal boltsirkel. Det er heller ikke dobbel boltsirkel, så da er de sikkert feilmerket. Når det gjelder slark i forstilling. Vil ikke dette kunne merkes med vinterdekkene og? Syns bilen er helt fin å kjøre med disse. Blir nok ikke å bytte verken felger eller dekk med det første selv om jeg har litt lyst på noe tøffere. Men skal montere senkesett samtidig som jeg legger om til sommerdekk. Skal da selvsagt ta 4-hjulskontroll, så får jeg sikkert vite samtidig om det er noe slark i foringer eller noe. Må bare få tak i TÛV-papirer for EU-kontroll er til sommeren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 25, 2006 Jeg hadde akkurat de samme symptomene som deg Claus,med sommerhjulene sporer den sykt. Og når jeg fikk på vinterhjulene trenger jeg nesten ikke holde i rattet. Mine dekk på 18"erne har veldig harde sider og jeg tok 4-hjulskontroll i sommer.De justerte litt men sporer fortsatt med sommerhjulene så er dekkene regner jeg med. Gleeeeder meg til jeg får nye sommerfelger/dekk for å se hvordan det blir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 25, 2006 Men hvilken ET hadde du på dine felger da? Er det noen som har erfaring med disse Fulda-dekkene? Om de er spesiellt utasatt for sporing eller noe? Tok litt tid å svare, men har ikke vært her på en stund. Jeg hadde ET35 på de, det var 8,5x19 ET 35. Har hverken spora med Bridgestone S-03 pp, Michelin Pilot Sport eller BF Goodrich G-force... Hadde også før 8x17 ET 35 og heller ikke noe sporing med de..... Mitt tips er dekkene. Det har jeg iallefall hørt fra folk som "skal" ha greie på det... hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 25, 2006 Ja, da gidder jeg ikke tenke så mye på ET da. Trodde bare det hadde noe å si... Jaja... Blir ikke Fulda neste gang da. Meeen...tar vel sin tid å bruke opp de dekkene. Bruker nesten aldri bil til arbeid, og på sommeren bruker jeg mest honda`en. Hvis jeg ikke plutselig skulle få råd til noen fetere felger da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 25, 2006 En viktig ting å bite seg merke i er at hvis bilen er utstyrt med multilink forstilling ( noe b5 er ) skal det ved en forstillingskontroll justeres noe som kalles sporingskurve. Hvis du ser inn i skjermen på endeleddet/styreleddet ser du at det sitter en 13mm skrue på toppen av det. Denne sitter ikke BARE der for å feste leddet, men er en del av justeringsmulighetene på multilink. Denne skal bla justeres da kunde merker at bilen er meget følsom for spor eller at den rykker/slår i rattet ved ujevnheter i veien. Mulig det er noe galt her.....? Tror nemlig ikke alle verksteder som utfører 4-hjulskontroll er klar over dette da de mest vanlige vinklene å justere er Camber, Caster og spissing. Er antakelig ikke alle som har utstyr for justering av dette heller da det er en spesiell prosedyre med å løfte bilen så så mye foran da en justerer. Ved et evt. verkstedbesøk for 4-hjulskontroll bør du spørre om dette vil bli utført. Hvis de da lurer på hva du prater om så reis et annet sted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...