Manuell justering av selvjusterende Xenon?

Anbefalte innlegg

Har en A8 '98 med selvjusterende Xenon (nærlys), men helt siden jeg kjøpte den, synes jeg at de lyser alt for kort. Var innom min lokale VAG-forhandler for en tid tilbake og der justerte de lysene til noe de kalte grunninnstilling, men var ikke tilstedet slik at jeg kunne se hva de gjorde. Det ble muligens noe bedre, men etter at den var inne på service (skiftet bla registerreim) for et par uker siden, lyser nærlysene knapt 10 meter forran bilen. Selvjusteringen ser ut til å fungere. Er det en muliget for at jeg kan justere disse manuelt litt høyere?

PS På de tidligere bilene jeg har hatt, har jeg alltid justert lysene selv og har aldri fått noen kommentar på for høye nærlys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På biler med originalmontert xenon må man først sette lysene i en såkalt grunninnstilling. Dette gjøres ved å koble til diagnoseapparatet og taste inn riktige kommandoer. Dette fordi de elektriske motorene på hver lampe og styreenheten må lære seg/adaptere den nye posisjonen til reflektoren.

Da lysene står "låst" i grunninnstilling justeres lys som på gamlemåten

Deretter tastes kommandoen for læring/adapsjon og reflektorene inntar sin nye posisjon.

Da tannreima ble skiftet måtte jo frontseksjon og lamper løsnes/settes i servicestilling. De skulle da vært justert på nytt etter at den ble montert sammen igjen. Ville klaget til værkstedet som utførte jobben og nevnt i samme slengen at du vil ha dem justert litt høyt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det ante meg at det ikke skulle være enkelt.

Tusen takk for utfyllende svar. : ja :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er tydeligvis ikke noe i veien for å gjøre dette uten å koble til et diagnoseapparat. Etter 10 sekunders leting etter den riktige justeringsskruen, var det bare justere til ønsket resultat på veggen. Etter av og på med lysene, justerte de seg litt opp og ned som vanlig, men endte opp på ønsket høyde. Hærlig, endelig peker de dit jeg vil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er tydeligvis ikke noe i veien for å gjøre dette uten å koble til et diagnoseapparat. Etter 10 sekunders leting etter den riktige justeringsskruen, var det bare justere til ønsket resultat på veggen. Etter av og på med lysene, justerte de seg litt opp og ned som vanlig, men endte opp på ønsket høyde. Hærlig, endelig peker de dit jeg vil.

Siterer i denne tråden fremfor å starte ny.

Stemmer det som står ovenfor? Min venstre lykt er for høy sammenlignet med høyre. Kan jeg bare bruke justeringsskruen og justere den ned uten å bruke VagCom?

Det verste av alt er at bilen er nettopp kommet fra Møller etter å ha fått skiftet lyktene : eek :.

IMG_18261.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.