Webasto (Tilleggsvarmer) som ikke fungerer.

Anbefalte innlegg

Har orginalmontert webasto på den "nye" A4'n min.

Fant ut om mandagen at det var noe galt med den.

Fikk mistanke når bilen ikke hadde antydning til varme.

 

Satte meg derfor inn og startet den via fjernkontrollen.

Den dro igang, begynte å blåse luft inn i kupeèn, men slo seg av etter

10 sekunder, og hørte så at noe under panseret fyret igang.

Dette varte vel påfølgende 15-20 sekunder, så stoppet dette også.

 

Ringte rundt og fikk beskjed om at noe ikke var som det skulle være.

 

Hadde bilen på verksted idag, og de fant ut at den lille dieselpumpa til webasto'n ikke får strøm, men ikke hvorfor den ikke får det.

En annen ting som var litt rart når jeg parkerte etter siste turen, så gikk den til jeg åpnet døren etter at tenning var slått av. : klø :

 

Noen som har noen tips?

 

Fikk beskjed om at det kan være styreenheten..

 

Heldigvis er det selger av bilen som skal betale, dette kan bli dyrt.

 

alle forslag mottas med takk.. :)

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynn med å sjekke om det kommer puls til pumpen. Hvis du bruker en prøvelampe (ikke multimeter) så skal lampen tenne og slukke.

 

Hvis du får puls uten at den går så er det feil med pumpen.

 

Hvis det ikke kommer puls så er det enten elektronikken eller overopphetningssikringen (termosikring) som er slått ut.

 

Hvis varmeren har vært i drift og du stopper motoren så skal varmeren (viften) gå en stund etterpå for nedkjøling, dette er helt normalt.

 

Det mest vanlige er imidlertid spenningsfall frem til varmeren som gjør at elektronikken tror det er for lite spenning på batteriet.

Når glødepluggen begynner å gløde trekkes det mye strøm og dette kan gjøre at den innebygde batterivakten slår ut.

 

Enkleste måten og teste dette på er å starte bilen eller å koble til en skikkelig batterilader og så prøve å starte varmeren. Hvis den starter nå er det nesten garantert spenningsfall som er årsaken.

Det beste er nok en batterilader da termostaten i varmeren reagerer på kjølevannstemperaturen når motoren går...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom du har originalmontert tilleggsvarmer så har den diagnosefunksjonalitet slik at du kan hente ut feilmeldinger med vag-com (men det var vel kanskje det verkstedet gjorde?). Med vag-com så kan du også justere spenningen som batterivakten slår inn på og enkelte andre parametre.

 

Jeg har sannsynligvis samme varmer som deg i min bil. På undersiden av panseret så sitter det en lapp med hidden på varmeren. I min bil er det en Ardic 4,7kW modell 912-D. Min funket heller ikke dagen etter jeg fikk den nye bilen. Jeg leste ut feilmelding og det stod 'Flame extinguished' eller noe. Jeg tok en titt under bilen og fant ut at eksosen hadde fryst igjen... :). Etter litt varmt vann og fjerning av is så funket den fint. Den var skikkelig røykmaskin de første minuttene etterpå til den fikk brent seg ren :) .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tidligere spurt om tips og råd angående "webastoen" på bilen min.

Den funker rett og slett ikke! : mad :

Hadde bilen på verksted idag, og de holdt på med den uten å finne noen feil.

Det de imidlertidig fant ut er at det er ikke Webasto som har levert denne varmeren, det er Eber, dvs det står det, men var visst et firma som hadde levert til de igjen.

Verkstedet har ringt litt med et VAG verksted på Kongsberg, men hørtes ikke ut som de kunne hjelpe heller, inntil videre ihvertfall.

 

Noen som har tips om hva jeg kan gjøre?

Skal ta turen til et lokalt volkswagen verksted og se om de kan få lest av noe mer i feilminne enn det non-vag verkstedet jeg var hos idag.

 

Er veldig desperat nå da jeg og har problemer med å få motoren ordentlig varm enkelte ganger når det er kaldt pga at denne varmeren ikke virker.

 

Er dette noe som kan bli dekket av Audi selv om det ikke er garanti på bilen, og den har gått 124000 km?

 

 

PS: Venstre hjullager framme var visst også på vei til¨å gå føyken, er dette normalt etter denne km standen?

 

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjullagere på A4/A6 har hatt en tendens til å gå noe tidlig de siste årene ja. (2002->) Biler med store hjul og sportsunderstell har det gått mest utover.

 

Når det gjelder tilleggsvarmeren din ville jeg gjort et forsøk på å finne et spesialistverksted i nærheten hvis ikke merkeverkstedet finner ut av det. Jeg vedder kr 10,- på at merkeverkstedet til slutt kommer til å ende opp med å foreslå at de skal bytte hele enheten for din kostnad... da ringer du i så fall importør/agenturholder av Eberspächer og spør hvem de anbefaler i ditt område. Forutsatt at ikke du greier å krangle gjennom noe på 5-års reklamasjonsretten hvis bilen din er kjøpt ny i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg flyttet innlegget ditt inn i den eksisterende tråden.

 

Jeg ville først ha lest av feilmeldinger med vag-com (hvis noen lokale vacn medlemmer kan hjelpe deg med det) eller diagnose hos forhandleren. Det bør ligge en feilmelding inne på den som kan fortelle noe.

 

Du har sikkert en Ardic varmer (Ardic er kjøpt opp av Eber ja), se innlegget mitt ovenfor.

 

Hvis du vil feilsøke mer selv så finnes det sikkert servicemanual å få kjøpt på erwin (http://erwin.audi.de).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har sikkert en Ardic varmer (Ardic er kjøpt opp av Eber ja), se innlegget mitt ovenfor.

 

Tror ikke Ardic har levert noe til Audi men er ikke sikker. Eberspacher og Webasto kan noen ganger være svært like...tipper det sitter en Eberspacher i denne bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke Ardic har levert noe til Audi men er ikke sikker. Eberspacher og Webasto kan noen ganger være svært like...tipper det sitter en Eberspacher i denne bilen.

 

Det står Ardic under panseret på min bil (som også er en A4 B6 1.9TDI). Modell 912-D 4,7kW.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står Ardic under panseret på min bil (som også er en A4 B6 1.9TDI). Modell 912-D 4,7kW.

 

Den er grei, min feil.

 

De som driver med båtutstyr og har verksted er ofte godt kjent med både Ardic, Eberspacher og Webasto, kanskje et slikt verksted kan hjelpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange tips gutter! :)

 

Ettersom du har originalmontert tilleggsvarmer så har den diagnosefunksjonalitet slik at du kan hente ut feilmeldinger med vag-com (men det var vel kanskje det verkstedet gjorde?). Med vag-com så kan du også justere spenningen som batterivakten slår inn på og enkelte andre parametre.

 

Jeg har sannsynligvis samme varmer som deg i min bil. På undersiden av panseret så sitter det en lapp med hidden på varmeren. I min bil er det en Ardic 4,7kW modell 912-D. Min funket heller ikke dagen etter jeg fikk den nye bilen. Jeg leste ut feilmelding og det stod 'Flame extinguished' eller noe. Jeg tok en titt under bilen og fant ut at eksosen hadde fryst igjen... :). Etter litt varmt vann og fjerning av is så funket den fint. Den var skikkelig røykmaskin de første minuttene etterpå til den fikk brent seg ren :) .

 

Sjekket under panseret nå, og har samme varmeren som deg Bjørn.

Men er vel mer enn fryst eksos her i gården..

hadde den på verksted igjenn om tirsdagen, og de sjekket de punktene som er nevnt over her.

Skal inn til Ljosland Bil i Kongsberg den 20 april.

Håper de blir litt klokere da..

 

Men skal til Skien en tur i løpet av påsken, kansje det er noen med Vag-Com som kan hjelpe meg? :)

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har orginalmontert webasto på den "nye" A4'n min.

Fant ut om mandagen at det var noe galt med den.

Fikk mistanke når bilen ikke hadde antydning til varme.

 

Satte meg derfor inn og startet den via fjernkontrollen.

Den dro igang, begynte å blåse luft inn i kupeèn, men slo seg av etter

10 sekunder, og hørte så at noe under panseret fyret igang.

Dette varte vel påfølgende 15-20 sekunder, så stoppet dette også.

 

Ringte rundt og fikk beskjed om at noe ikke var som det skulle være.

 

Hadde bilen på verksted idag, og de fant ut at den lille dieselpumpa til webasto'n ikke får strøm, men ikke hvorfor den ikke får det.

En annen ting som var litt rart når jeg parkerte etter siste turen, så gikk den til jeg åpnet døren etter at tenning var slått av. : klø :

 

Noen som har noen tips?

 

Fikk beskjed om at det kan være styreenheten..

 

Heldigvis er det selger av bilen som skal betale, dette kan bli dyrt.

 

alle forslag mottas med takk.. :)

 

Mvh Geir

 

Hadde samme problemet som du beskriver her på min -05 Sharan.

 

Først fikk de feilmelding om at tenneren var gåen, skiftet denne men ingen forskjell.

Da bestemte de seg( etter å ha snakket med produsent av varmeren) for å skifte styreenheten. Tok over en måned før jeg fikk den, men når den ble skiftet var alt ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange tips gutter! :)

 

 

 

Sjekket under panseret nå, og har samme varmeren som deg Bjørn.

Men er vel mer enn fryst eksos her i gården..

hadde den på verksted igjenn om tirsdagen, og de sjekket de punktene som er nevnt over her.

Skal inn til Ljosland Bil i Kongsberg den 20 april.

Håper de blir litt klokere da..

 

Men skal til Skien en tur i løpet av påsken, kansje det er noen med Vag-Com som kan hjelpe meg? :)

 

Mvh Geir

Bare å si fra det Geir så kan jeg sikkert vag-come bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ikke feilmelding på min om at det var noe galt med styreenheten, men dette er vel en garantisak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å si fra det Geir så kan jeg sikkert vag-come bilen.

 

Hei Christian.

 

Så ikke meldingen din før nå jeg.

Men er du til Rjukan i nærmeste fremtid eller? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Christian.

 

Så ikke meldingen din før nå jeg.

Men er du til Rjukan i nærmeste fremtid eller? :)

Skal ikke se bort ifra det...slår på tråden om jeg er oppi traktene jeg.

Ellers er det bare å slå på tråden om du er i byen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er varmeren i orden. :) Den trengte en real rens.

Var helt igjensotet, og anbefalingen om å ungå dette er som følger:

start den og la den brenne seg ren minst 1 gang i måneden, ihvertfall om sommeren, da det er så varmt at den ikke starter automatisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. har en t4 med eber dieselvarmer med ur med lignende problemer. Har testet litt og problemet er som følger: Varmeren starter og brenner fint om jeg starter bilen, men hvis jeg skal starte den med uret uten motor i gang så starter kupevifta, vannpumpen og viften til varmeren, men viften til varmeren slår seg av igjen etter 3-4 sekunder, mens vannpumpe og kupevifte fortsetter å gå. har prøvd å "jumpe" temp føler til varmeren men hjelper ikke. noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.