#1 Skrevet Mars 23, 2006 Siden jeg nå har kjøpt en nyere bil (S4 -92) så trenger jeg også ny reparasjonsmanual. Da jeg begynte å skru på A100 Q kjøpte jeg Haynes sin bok for denne bilmodellen. Den har også blitt flittig brukt til reparasjon av 200'n. Har lest og bladd gjennom denne boken mange ganger nå. Den har vært til god hjelp og har vært en fin "nybegynner" bok. Men etter hvert så har jeg opplevd at Haynes-boken kommer til kort og ikke er grundig nok, samt at den ikke er helt patent angående el.skjema osv. Til S4'n vil jeg ha en større/bedre/grundigere manual. Aller helst fabrikk-manualer på norsk, men dette finnes jo neppe. Men uansett hva det måtte bli så skal det være en engelsk-språklig manual. Hva har jeg da å velge i? Og hvor/hvordan skaffer jeg meg dette? ¨ Har forstått det slik at Bentley sine manualer er temmelig grundige saker? Det er noe slik jeg kan tenke meg. Men lurer litt på disse Bentley-manualene; - Er det Bentley som produserer de orginale fabrikk-manualene til VAG/Audi? - Eller er de "bare" nesten fullgode med de orginale rep manualene? - Hva er forskjellen på elektronisk manual (CD) og papirmanual (bok) ? Har lest litt på SJM Autoteknic, men er fortsatt usikker på dette. Håper noen vet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 23, 2006 Bentley-manualen er offisiell verkstedhåndbok, godkjent av Audi men er gitt ut av Audi of America, hvilket betyr at den kun dekker USA-spesifikasjoner. Siden S4 også ble solgt i statene burde ikke dette by på store problemer. Bøkene er tykkere enn telefonkataloger, og prisen er også deretter. I Norge kanav den bestilles fra Automobilia, men det er ikke den billigste løsningen. Den kan også kjøpes direkte fra forlaget (http://www.rb.com) eller fra Amazon.com. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 23, 2006 Må si at Bentley'en er svært detaljert på det meste, men anbefaler CD-utgaven. (Du vet uansett hva du skal skru på, og kan evt. printe ut de sidene du trenger og ikke grise til resten. Enkelt å søke ogå, og følger du med på blauparts.com er de 'stadig' på salg til rett rundt $69.. $100 er heler ingen upris, spør du meg.. Fikk endatil mailet sidene for ufo-bremsene, da jeg påpekte at de ikke var med, med en beklagelse om at 'all american UrS4 cars have retrofittet these brakes by now, so they have been omitted..' RB ruler.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 23, 2006 Bentley-manualen er offisiell verkstedhåndbok, godkjent av Audi men er gitt ut av Audi of America, hvilket betyr at den kun dekker USA-spesifikasjoner. Siden S4 også ble solgt i statene burde ikke dette by på store problemer. Bøkene er tykkere enn telefonkataloger, og prisen er også deretter. I Norge kanav den bestilles fra Automobilia, men det er ikke den billigste løsningen. Den kan også kjøpes direkte fra forlaget (http://www.rb.com) eller fra Amazon.com. Finnes det ingen offisiel verkstedhåndbok for europa da? hørtes litt merkelig ut Den verkstedhåndbøken du nå tenkte på, gjelder den flere modeller? eller kun S4 ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 23, 2006 Må si at Bentley'en er svært detaljert på det meste, men anbefaler CD-utgaven. (Du vet uansett hva du skal skru på, og kan evt. printe ut de sidene du trenger og ikke grise til resten. Enkelt å søke ogå, og følger du med på blauparts.com er de 'stadig' på salg til rett rundt $69.. $100 er heler ingen upris, spør du meg.. Fikk endatil mailet sidene for ufo-bremsene, da jeg påpekte at de ikke var med, med en beklagelse om at 'all american UrS4 cars have retrofittet these brakes by now, so they have been omitted..' RB ruler.. Vet du om CD-utgaven inneholder alt man finner i papir-utgaven? eller har den tilogmed mer? CD.. skal vel la seg gjøre å laste ned med eMule, aMule etc.. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 23, 2006 Finnes det ingen offisiel verkstedhåndbok for europa da? hørtes litt merkelig ut Den verkstedhåndbøken du nå tenkte på, gjelder den flere modeller? eller kun S4 ? Dekker A100, S4, A6, S6 92-97, og A6 stasjonsvogn 92-98 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 23, 2006 CD'n har litt mer rotete elektriske skjema, men ellers skal vel 'det meste' være der. Søkefunksjonen er i seg selv verdt 'ulempen' det medfølger å ikke ha over 1000 sider å bla i, men det meste er linket på en fin måte. Ja, ja.. Du kan sikkert laste den ned et sted, men jeg synes nå den er verdt å betale litt for, det er ikke sååå stort marked der ute og RB har faktisk gjort en god jobb! Jeg har en liten filosofi på det, og det er at hvis jeg har stor glede av noe, eller kan tjene penger ved å skaffe det, er det verdt å betale for. U decide.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 24, 2006 her kjøpte jeg min cd-rom : http://rep.speedycarparts.com/parts/speedycarparts/wizard.jsp?year=1992&make=AU&model=S4--001&category=Z&part=CD-ROM%20Repair%20Manual&dp=false 76 dollars ca. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 24, 2006 Dekker A100, S4, A6, S6 92-97, og A6 stasjonsvogn 92-98 Ja, men bare 2.8 12V og 2.2 20VT, for det var de eneste motorene som ble levert i C4 i statene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 25, 2006 Men dinnes det ingen ofisielle håndbøker for modellene levert i europa da? Har ikke RB for de vanlige C4-modellene, slik som 100 med 2.3 E osv ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 25, 2006 Jeg kjøpte "Audi/VW Official Factory Repair Manual" på eBay... Det viste seg å være en dårlig piratkopi av noe som heter ELSA WIN eller noe sånt... Følte meg litt snytt kan du si, skjønner ikke all verden av dette programmet, og det var ihvertfall ikke det jeg trodde jeg kjøpte. Sikkert bare jeg som ikke var flink nok med researchen før jeg bød, men men, bare 250kr "tapt"... Blir nok en Bentley på meg også tenker jeg, hvis jeg bestemmer meg for å beholde bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 26, 2006 Men dinnes det ingen ofisielle håndbøker for modellene levert i europa da? Så vidt jeg vet finnes ikke det. Da må du kjøpe dokumenter på tjenesten http://erwin.audi.de/ Har ikke RB for de vanlige C4-modellene, slik som 100 med 2.3 E osv ? Nei, siden Bentley Publishers er et amerikansk forlag så har de ikke noen Europeiske versjoner. De har et samarbeid med Audi of America (og VW of America) og gir ut bøker fra dem, ikke Audi/VW i Tyskland. Hvis du kan lese tysk så er bøkene i serien "So wirds gemacht..." et meget godt alternativ, de er mye bedre og langt mere detaljert enn Haynes, men langt i fra en offisiell verkstedhåndbok fra Audi/VW. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 26, 2006 Takk for svar Mr Lindgren. Kjekt med kunnskapsrike hoder som vet en del om dette. Men det var en ting til jeg kom på. Jeg har jo ETKA, altså dele-programmet. Men så har jeg også fått tak i ELSA, dvs min bror har skaffet det. En stund siden jeg har vært hos ham og sett på ELSA nå, men er dette en form for verkstedhåndbok? Lurer litt på hva ELSA egentlig er. Er det f.eks bare program med el. skjema og tekniske spesifikasjoner? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 9, 2008 Blåser liv i denne eg, noe som vet hvor eg får tak i verksteds/reperasjons manual for Audi S4/S6 C4? Finner noe når eg søker på Google men da som utsolgt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 9, 2008 Har den i hvertfall her: http://www.bentleypublishers.com/product.htm?code=AC45 Husk at det ikke er moms på 'litteratur', så denne skal du få rett hjem uten 25% påslag! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 9, 2008 Har en CD versjon av Bentley'en liggende som jeg ikke trenger lengre. Om noen vil gi noen kroner er det bare å gi en lyd. Jeg kjøpte også oppgradering til versjon 3. Har du ELSA allerede, er egentlig alt du trenger der R 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 9, 2008 Har selv Bentleyen. Den kommer med to lisenser, slik at man kan spleise på en CD. Det har jeg og en kompis gjort. Problemet mitt er at jeg har byttet maskin siden den gang jeg kjøpte CD'n og installerte den på den stasjonære maskinen. Nå sliter jeg med at jeg ikke får brukt den på min bærbare maskin som er mest kurrant siden man kan ta den med ut mens man skrur. Er det noen som vet hvordan jeg fikser dette? Finner ingen instillinger for å bytte maskin på kontoen min hos Bentley. Får heller ikke deaktivert den da jeg trenger en deaktiveringskode som ikke er å oppdrive. Noen som har vært innom dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 9, 2008 Send en mail til dem, de er svært behjelpelige på Bentley! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 12, 2008 Har en CD versjon av Bentley'en liggende som jeg ikke trenger lengre. Om noen vil gi noen kroner er det bare å gi en lyd. Jeg kjøpte også oppgradering til versjon 3. Har sendt deg en PM. Dette finnes ikke noen manualer tilgjengelig på nettet noe sted? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 15, 2008 Finnes denne tilgjengelig noe sted? http://www.bentleypublishers.com/product.htm?code=a697 Og innholder eventuelt denne det samme? http://www.bentleypublishers.com/product.htm?code=ac45 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 15, 2008 Samme innehold. Den første er de 3 bøkene, nr to er CD-ROM. Bøkene har vel vært ute av produksjon en stund, spørs om det blir laget et nytt opplag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 16, 2008 Jeg kjøpte "Audi/VW Official Factory Repair Manual" på eBay... Det viste seg å være en dårlig piratkopi av noe som heter ELSA WIN eller noe sånt... Følte meg litt snytt kan du si, skjønner ikke all verden av dette programmet, og det var ihvertfall ikke det jeg trodde jeg kjøpte.Sikkert bare jeg som ikke var flink nok med researchen før jeg bød, men men, bare 250kr "tapt"... Blir nok en Bentley på meg også tenker jeg, hvis jeg bestemmer meg for å beholde bilen. kjøpte også akkurat det samme... men jeg får ikke frem noen av bilene: bråk : sendt også fårespørsel om en permanet kode, jo da jeg fikk en kode, men den funket ikke: mad : føler mei også ganske lurt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 25, 2008 Noen som vet om et billig og bra sted å handle denne? http://www.bentleypublishers.com/product.htm?code=AC45 Og som sender til Norge? Dette er det eneste eg finner til S6 2,2T? Det finnes ikke noen slike manualer som ligger "gratis" for nedlasting noe sted? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 25, 2008 Hvor ellers: http://www.autohausaz.com/search/product.aspx?sid=ln1sxp55llmbzqm4t1uwpm2t&makeid=800002@Audi&modelid=1009325@S4%20&year=1992&cid=97@Repair%20Manuals&gid=8888@Repair%20Manuals%20-%20CD%20Rom%20Versions Du kan sikkert finne den 'gratis', men med supporten de har (sendte meg uten videre PDF for Ufobremsene til 200tq) og at du faktisk sparer penger på å kunne gjøre ting riktig med denne, ser jeg ikke helt vitsen.. Ingen moms på denne. (går som litteratur sist jeg sjekket) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 25, 2008 kjøpte cdrom saken fra bentleypub, men det supre flaksen min gjorde til at jeg fikk levert fra posten en cd i 7 biter fikk igjen penga fra posten, men det hjelper lite når en trenger manualen Må vel prøve en gang til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...