Anbefalte innlegg

har kjørt på 5/40, men er det lurt av meg og gå opp til 10/40 på oljen?,

vill den sviver finere/styggere?

golf 1,8 94mod

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har kjørt på 5/40, men er det lurt av meg og gå opp til 10/40 på oljen?,

vill den sviver finere/styggere?

golf 1,8 94mod

 

Hei Rune.

 

5/40 oljen er mer tyntflytende ved vinterforhold enn 10/40 oljen.

Ved vinterforhold er det tallet før / som gjelder.

Ved sommerforhold er det tallet etter / som gjelder.

 

Tror du selv kan ta beslutningen ut fra dette ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tallene gir en indikasjon på hvor tyntflytende/tyktflytende en olje er. Som Tormod skriver gir det første tallet oljens evne til å være tynn når det er kaldt, mens det siste tallet oljens evne til ikke å bli for tynn når det er varmt (inni motoren). Et stort spekter er ideelt, f. eks 0W-80, men det finnes ikke. Å skifte til en olje med mindre spekter er ikke lurt. I min ungdom skiftet man olje sommer og vinter fordi oljene hadde et lite spekter. Typisk da var 15W-30 om vinteren og 20W-40 om sommeren. Et sort spekter er alltid gunstig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker 0-30 olje på min rs2 hele året.Er det ok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker 0-30 olje på min rs2 hele året.Er det ok?
Hvis oljen har VW502.00 og/eller ACEA A3/B3, A3/B4 godkjenning, er det sikkert greit. Ville ikke brukt oljer med ACEA A1 eller A5 godkjenning siden disse har lavere HTHS@150C verdi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha kjørt på en tykkere oje på sommeren ihvertfall. Med litt hardkjør på varme sommerdager på banen ville jeg ha kjørt 10 - 50 eller aller helst Castrol sin racingolje 10 - 60 som vi bruker på urquattroen med RS2 motor.

Jeg bruker 0-30 olje på min rs2 hele året.Er det ok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.