#1 Skrevet Mars 24, 2006 har kjørt på 5/40, men er det lurt av meg og gå opp til 10/40 på oljen?, vill den sviver finere/styggere? golf 1,8 94mod 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 24, 2006 har kjørt på 5/40, men er det lurt av meg og gå opp til 10/40 på oljen?,vill den sviver finere/styggere? golf 1,8 94mod Hei Rune. 5/40 oljen er mer tyntflytende ved vinterforhold enn 10/40 oljen. Ved vinterforhold er det tallet før / som gjelder. Ved sommerforhold er det tallet etter / som gjelder. Tror du selv kan ta beslutningen ut fra dette ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 24, 2006 Tallene gir en indikasjon på hvor tyntflytende/tyktflytende en olje er. Som Tormod skriver gir det første tallet oljens evne til å være tynn når det er kaldt, mens det siste tallet oljens evne til ikke å bli for tynn når det er varmt (inni motoren). Et stort spekter er ideelt, f. eks 0W-80, men det finnes ikke. Å skifte til en olje med mindre spekter er ikke lurt. I min ungdom skiftet man olje sommer og vinter fordi oljene hadde et lite spekter. Typisk da var 15W-30 om vinteren og 20W-40 om sommeren. Et sort spekter er alltid gunstig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 24, 2006 Jeg bruker 0-30 olje på min rs2 hele året.Er det ok? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 24, 2006 Jeg bruker 0-30 olje på min rs2 hele året.Er det ok?Hvis oljen har VW502.00 og/eller ACEA A3/B3, A3/B4 godkjenning, er det sikkert greit. Ville ikke brukt oljer med ACEA A1 eller A5 godkjenning siden disse har lavere HTHS@150C verdi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 26, 2006 Jeg ville ha kjørt på en tykkere oje på sommeren ihvertfall. Med litt hardkjør på varme sommerdager på banen ville jeg ha kjørt 10 - 50 eller aller helst Castrol sin racingolje 10 - 60 som vi bruker på urquattroen med RS2 motor. Jeg bruker 0-30 olje på min rs2 hele året.Er det ok? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...