Tappeplugg på motor sitter fast

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode ideer om kossen eg kan få laust tappepluggen

på motoren? Har klart og runde bolten og prøvd med rørtang, men går

ikke for bolten er for myk..

 

mvh kenneth

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noen gode ideer om kossen eg kan få laust tappepluggen

på motoren? Har klart og runde bolten og prøvd med rørtang, men går

ikke for bolten er for myk..

 

mvh kenneth

 

meisel da??? ellers er vel neste steg å sveise på mutter da....

 

Lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sveisa på ein mutter hørtes ut så ein goe ide.

 

Takk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg ville vært forsiktig med å slå på den greia der. Tappepluggen sitter i ganske tynt gods og du vil ikke at bunnpanna skal sprekke (antar at du har alu-bunnpanne). Det finnes egne verktøy for å løsne bolter med rundt hode, jeg har et selv fra biltema som fungerer utmerket (finner ikke igjen på biltema.no akkurat nå).

Nå skal ikke den pluggen settes så innmari godt fast, så er du uheldig kan det tenkes at gjengene er ferdige i bunnpanna. Men det finner du vel fort nok ut npr bolten er løs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sveisa på ein mutter hørtes ut så ein goe ide.

 

Takk:)

 

Pussig...kompis av meg har akkurat lik bil og der sitter også pluggen fast. Si ifra når/om du får den opp og hvordan a!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg ville vært forsiktig med å slå på den greia der. Tappepluggen sitter i ganske tynt gods og du vil ikke at bunnpanna skal sprekke (antar at du har alu-bunnpanne). Det finnes egne verktøy for å løsne bolter med rundt hode, jeg har et selv fra biltema som fungerer utmerket (finner ikke igjen på biltema.no akkurat nå).

Nå skal ikke den pluggen settes så innmari godt fast, så er du uheldig kan det tenkes at gjengene er ferdige i bunnpanna. Men det finner du vel fort nok ut npr bolten er løs.

 

Slik en du tenkte på? Jeg kjøpte en slik og den kar fungert utmerket. (så lenge den varte)

http://www.biltema.no/Archive/Product_images/19/Large/19-1243_l.jpg

Ser nå at dem kaller det en mutterklyver, men jeg bare skrudde den litt inn i hodet på bolten også banka jeg på den med hammer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge den varte ja... har hatt litt problemer med spesialverktøy fra biltema. Godset er rett og slett for dårlig og ryker.., ref. endeleddsavdrager

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik en du tenkte på? Jeg kjøpte en slik og den kar fungert utmerket. (så lenge den varte)

http://www.biltema.no/Archive/Product_images/19/Large/19-1243_l.jpg

Ser nå at dem kaller det en mutterklyver, men jeg bare skrudde den litt inn i hodet på bolten også banka jeg på den med hammer.

 

Nei den der klyver jo muttre. jeg tenkte på en sak som du trer utapå et rundet bolthode. Saken har innfesting til 19mm fastnøkkel, og jo mere kraft du legger på verktøyet jo bedre griper det tak i bolten. Skulle gått ut i bilen og tatt bilde av det, men den befinner seg under litt for mye snø til at det er aktuelt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har også denne "papegøye"-tanga. den er genial til å gripe tak i runde muttere o.l. jo mer kraft du utøver på den jo hardere biter den seg fast.

12-450_l.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å begynne med sveising der ville ikke jeg gjort... prøvd med ei vanlig tang?

men en sånn "mutter-klyver" er ikke så dumt å bruke,, trenger jo ikke å skru til så mye at muttra klyves.. jaja,, lykke til uansett!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers kan du dremle av flensen, evt. bare kobberskiva, og et lett kakk med plasthammer løsner den så du kan skru den ut med fingrene. Det er bare galvanisk feste som holder den, selve gjengene er 'alltid' intakte og godt smurt av oljen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har også denne "papegøye"-tanga. den er genial til å gripe tak i runde muttere o.l. jo mer kraft du utøver på den jo hardere biter den seg fast.

 

bytta nettop bunn plugg på min egen bil ved hjelp av en slik tang

meget effektiv.. selv ikke rørtang størelse gigant klarte løsne min . men den lille pappegøye tanga gjorde susen.. dog måtte det til enorm kraft for og få den løs.. men det gikk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men en sånn "mutter-klyver" er ikke så dumt å bruke,, trenger jo ikke å skru til så mye at muttra klyves.. jaja,, lykke til uansett!

 

Men nå er det vel ikke noen mutter på tappepluggen til olja. Og dermed blir en slik mutterklyver unyttig i dette tilfellet. Men ja, til muttere er slike mutterklyvere så å si et "må ha" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noen gode ideer om kossen eg kan få laust tappepluggen

på motoren? Har klart og runde bolten og prøvd med rørtang, men går

ikke for bolten er for myk..

 

mvh kenneth

 

 

Riktig verktøy hadde jo løst denne saken i utgangspunktet;)

 

Disse pluggene på 2.2'n har en tendens til å gro fast virker det som. hver gang jeg skifter på min så må det latmannsarm til og bruk av føttene.. eneste måten den løsner på... helt merkelig.

 

Men meisel/borre den ut blir det neste ja:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller ei "Wise-Grip" sveisetang, som du får låst først, og så kan du bruke kraft på den etterpå. Pleier å ta det meste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte sveise på en mutter på tappepluggen på en 200 20v jeg hadde en gang.. Var bare å pusse litt, holde den inntil og kjøre på "inni" mutteren sånn at den satte seg fint fast. Funket som bare det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problem på en aan motor for en stund siden, holdt på 1 time med den, var klar til å sveise på en mutter. Slo til den med rør tanga og gjorde et siste forsøk... da løsna den med et pang og jeg planta trynet i fronten. Kan si det sånn at den mutteren ple pælma til h******* rimelig fort. Grunnen til at den satt så j****** var fordi det ikke var brukt kobberpakning i mellom og sikkert stramma som f*** for at det skulle bli tett. Skift alltid kobberpakning hver gang du skifter olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.