Rustfjerning; sandblåsing, zink osv

Anbefalte innlegg

Har nettopp gått til innkjøp av en punktblåser.

Men er litt usikker på hva slags blåsemiddel som er best for rustfjerning.

Sand er jo en ting, men hva med aluminiumsilikat ?

Er dette egnet til rustfjerning på biler? er det bedre/dårligere enn sand?

Eller legger det igjen et aluminiumsbelegg utenpå stålet?

 

Rustflekkene det er snakk om er ikke veldig store, men vil helst gjøre reparasjonen på best mulig måte.

Etter blåsing, bør jeg da grunne (f.eks zink-grunning for best mulig rustbeskyttelse?) før jeg sparkler for å få en glatt overflate der det har rustet?

 

eller er det best å sparkle først?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alu.silikat er mye "kvassere" enn sand. Jobben går derfor fortere men overflaten blir også grovere. Om det ligger igjen noe tror jeg ikke du skal bekymre deg over, annet enn ved sandblåsing av alu. Da er det viktig med ny sand, så du ikke får jern/rust partikler i aluen. Denne vil da senere ruste.

 

Og du skal alltid ha grunning under sparkel. Sparkel trekker til seg vann, og det vil du vel ikke ha rett på stålet? 2k grunninger eller 1k Etsegrunning er bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alu.silikat er mye "kvassere" enn sand. Jobben går derfor fortere men overflaten blir også grovere. Om det ligger igjen noe tror jeg ikke du skal bekymre deg over, annet enn ved sandblåsing av alu. Da er det viktig med ny sand, så du ikke får jern/rust partikler i aluen. Denne vil da senere ruste.

 

Og du skal alltid ha grunning under sparkel. Sparkel trekker til seg vann, og det vil du vel ikke ha rett på stålet? 2k grunninger eller 1k Etsegrunning er bra.

 

Takk for tipsene :)

Etsegrunning har jeg ikke hørt om. Men regner med zink-grunning duger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etse eller syregrunning. Zink funker vel det også, men pass på så du får et produkt som funker bra på bil! De zink grunningene jeg har vært borti legges på tykt, også dannes det et lag utenpå zinken som ikke sitter så veldig godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.