Ulyd og dårlig drag 2001 S4

Anbefalte innlegg

Det skjedde jo selvfølgelig noe galt i går kveld.

 

Jeg kjørte oppover en bakke med litt pådrag (ikke grisekjøring i det hele tatt), første pådraget (50-70km/t) gikk greit, det andre gjorde ikke.

 

Etter det andre pådraget går bilen skikkelig dårlig (0-100 15sek?) og det kommer en pipe/blåse/dure -lyd når motoren egentlig skal ha ladetrykk.

 

Det kommer ikke svart røyk i det hele tatt og det er ingen feil på VAG-COM, så jeg tipper det er en slange eller en ventil som er årsaken, men er jo redd for turboras.

Er det noen her som har hatt turboras og kan avkrefte med stor sikkerhet at det er det som har skjedd her?

 

Hva tror dere? Slange, ventil, turbo eller noe annet?

 

Bilen har forøvrig MTM chip, ingen feilkoder etter test med VAG-COM, temperaturer virker ok og ikke vann/oljeforbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt på bilen og vil bare si at lyden sannsynligvis kommer fra venstre side av motoren, hvis det kan hjelpe noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert berre lekkasje på trykksiden.

Slange lekkasje, kobling ?

Har du orginal muffe fra turboer og inn på innsug.

Har du orginale avlastningsventiler? Da kan du evt med fordel bytte desse uansett. Bytt til feks orginale Audi TT 225 Hk heller Forge.

 

Alt dette er vanlege feil på desse bilene som ikke har byttet dette med noe bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligner veldig på symptomene jeg hadde på S4èn min når "michelin" (trykk) slangen røk, lyden starter/øker til lett hørbart, etter at ladetrykket har oppnådd (0,1 bar og oppover)..

 

Bare ikke lade turbotrykk med den, da kan vist turboen få for høy hastighet og gå i stykker så en PG på forumet her til meg den gangen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til informasjon så var det turboras venstre side..

 

:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var kjedelig. Er det ikke slik at en bør bytte begge turboer når en først skal bytte også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var kjedelig. Er det ikke slik at en bør bytte begge turboer når en først skal bytte også?

 

 

Det stemmer. Prisestimat på ca 60000,- : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer. Prisestimat på ca 60000,- : gråter :

 

er dem laget av gull? : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer. Prisestimat på ca 60000,- : gråter :

 

Den prisen har du sikkert fått av Møller. Tror de rekner seg 25000.- kun for arbeid ut/inn med motor. I tilleg kommer evt anna arbeid pluss deler.

 

Du kan nok nesten halvere den summen med å få andre til å ta jobben og kjøpe turboene i USA heller Tyskland.

 

Men lure litt, hvordan fant de ut att ene turboen var rast uten demontering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til informasjon så var det turboras venstre side..

 

:(

 

Trist å høre. Føler med deg, akkurat fått tak i grombilen og så skjer dette. Trodde det ble mer ulyd/røyk mm ved ras, men det er vel mange variasjoner på det. Prisoverslaget var det fra AudiSentrum?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist å høre. Føler med deg, akkurat fått tak i grombilen og så skjer dette. Trodde det ble mer ulyd/røyk mm ved ras, men det er vel mange variasjoner på det. Prisoverslaget var det fra AudiSentrum?

 

Raskt og _MIDLERTIDIG_ prisoverslag fra Audisentrum.

 

Endelig pris kommer imorgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan ikke bruke forsikriga di da?

hvet at en slektnig av meg brukte kaskoforsikringa når de fikk registerreim ras

på motorn sin betalte bare vanlig egenandel dette var hos if men hvet ikke om det var noe bonus tap og sånn,

men er hvert og undersøke synes jeg da 60000,- er mye penger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff da... Noe så surt. Føler med deg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kondolerer. Noen åpenbar årsak til havariet? Har du originale bypassventiler? Børge Olsen snakket om at de originale ikke bare kunne ryke, men også slippe membranen ned i turboene med innlysende resultat...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vanvittig kjipt Kristian, føler med deg! Får håpe det ordner seg på et gunstig vis for deg..... :( triste saker dette når go` bilen endelig stod på gården..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelig sak. Har ikke du kjøpt bilen nå nylig? : gråter :

Du bør kjøpe RS-4 turboer fra tyskland. Billigere det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan skaffe deg turboer++ fra RS4 Kristian! Bare si ifra! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ai ai ai....jeg føler med deg...Alltid kjedelig når slike ting skjer....

Men skaden har oppstått og det er tid for å vurdere hva man skal gjøre....

Hvis du tenker på\har råd til å trimme er dette en god anledning....Bytter du til rs4 turboer bør\må du oppgradere diverse annet også....Da kommer også spørsmålet om å bruke større turboer enn de "små" rs4.....Ikke sikkert det blir noe dyrere...

 

Hvis du går for å kun bytte turboer har jeg noen snart nyoverhalte kkk k03 turboer fra min 99 S4 tilsalgs....Grei pris skal det bli på de....

 

Uansett hva du gjør lykke til og spør gjerne.

 

Mvh.

Stian.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva må mer gjøres hvis jeg setter på rs4-turboer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Det er vel ett individuelt spørsmål, med mange mulige svar etter hvilken person du snakker med......Men jeg gjorde som følger når jeg byttet til rs4 turboer;

-Nye dyser.

-Nye intercoolere.

-Nye grenrør.

-Nytt bipipe kit.

-Ny clutch.

-Nye silikon slanger, motorfester og gearkase fester pluss pluss...

-Da må du ha ny programmvare også...

-Og har du ikke byttet de orginale dumpvalvene så bør du gjøre det...

-Og selvfølgelig ett ordentlig eksosanlegg fra turboene og bakover....

Så det blir fort litt penger....

 

Sjekk min prosjekt tråd....

 

Mvh.

Stian.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Hadde samme problem på min biturbo. Jeg byttet begge turboene, du får bytte turboer får ca 6500 pr stykk og en som heter JC Racing tlf 93031222kunne bytte dem for ca 16000 kr. OBS Han er flink men det tar litt tid med han. Lykke til med bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er km.stand på S4 din da? Dette var triste greier, ikke akkurat så lite

arbeid å bytte turboer på disse bilene. : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Km standen var vel 140 tusen tror jeg. men det var byttet turboer 2 ganger før meg. Det var pga Chip og gammel type eksos manifold. Har du chip og eksos manifold eldre en 2000 må du ha effekt anlegg. slik at du får varmen ut og eksosen ut. Det er det som dreper disse små turboene på biturbo.

 

bare spør hvis det er noe mer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du chip og eksos manifold eldre en 2000 må du ha effekt anlegg. slik at du får varmen ut og eksosen ut. Det er det som dreper disse små turboene på biturbo.

Det som hovedsaklig gjør at pre-facelift har så hyppig turboras er at det løsner små partikler fra legeringen i manifoldene! Turboene er IKKE glade i disse småbitene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 2001 utgave.

 

Kilometerstanden var 151k.

 

Grunnen er nok koks, da forrige eier har vært litt uforsiktig med å stoppe bilen for tidlig etter bruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.