#1 Skrevet Mars 25, 2006 En viktig ting å bite seg merke i er at hvis bilen er utstyrt med multilink forstilling ( noe a4, a6, a8, passat osv er ) skal det ved en forstillingskontroll justeres noe som kalles sporingskurve. Hvis en ser inn i skjermen på endeleddet/styreleddet ser man at det sitter en 13mm skrue på toppen av det. Denne sitter ikke BARE der for å feste leddet, men er en del av justeringsmulighetene på multilink. Tror nemlig ikke alle verksteder som utfører 4-hjulskontroll er klar over dette da de mest vanlige vinklene å justere er Camber, Caster og spissing. Er antakelig ikke alle som har utstyr for justering av dette heller da det er en spesiell prosedyre med å løfte bilen så så mye foran da en justerer. Ved et evt. verkstedbesøk for 4-hjulskontroll bør man spørre om dette vil bli utført. Hvis de da lurer på hva man prater om så reis et annet sted. Dette er ment som et tips fra min side og hvor du velger å ta kontrollen bestemmer du selvfølgelig selv. __________________ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 23, 2008 En viktig ting å bite seg merke i er at hvis bilen er utstyrt med multilink forstilling ( noe a4, a6, a8, passat osv er ) skal det ved en forstillingskontroll justeres noe som kalles sporingskurve. Hvis en ser inn i skjermen på endeleddet/styreleddet ser man at det sitter en 13mm skrue på toppen av det. Denne sitter ikke BARE der for å feste leddet, men er en del av justeringsmulighetene på multilink. Tror nemlig ikke alle verksteder som utfører 4-hjulskontroll er klar over dette da de mest vanlige vinklene å justere er Camber, Caster og spissing. Er antakelig ikke alle som har utstyr for justering av dette heller da det er en spesiell prosedyre med å løfte bilen så så mye foran da en justerer. Ved et evt. verkstedbesøk for 4-hjulskontroll bør man spørre om dette vil bli utført. Hvis de da lurer på hva man prater om så reis et annet sted. Dette er ment som et tips fra min side og hvor du velger å ta kontrollen bestemmer du selvfølgelig selv. __________________ Lurer på kva som vil skje om denne ikkje blir justert? vil dette hjelpe på og få camber innfor gitte verdier? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 23, 2008 Interessant.. kanskje du kunne gitt en forklaring på hva dette går ut på? er vel kanskje dette som også kalles "spredning i sving"...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 23, 2008 (endret) Fjerna da eg skreiv her i går eg. So spør eg heller om dette utgjer noko på ein bil som blir senket, der hjulstillinga før var heilt innenfor? Og ein utføre hjulstilling uten å juster høgden på ytre endeledd? Eventuelt kva som skjer om ein ikkje justere dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 24, 2008 vidar: du kan rekne med at eg kommer innom og prate med deg seinere i dag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...