Angående 4-hjulskontroll og multilink

Anbefalte innlegg

En viktig ting å bite seg merke i er at hvis bilen er utstyrt med multilink forstilling ( noe a4, a6, a8, passat osv er ) skal det ved en forstillingskontroll justeres noe som kalles sporingskurve. Hvis en ser inn i skjermen på endeleddet/styreleddet ser man at det sitter en 13mm skrue på toppen av det. Denne sitter ikke BARE der for å feste leddet, men er en del av justeringsmulighetene på multilink.

 

Tror nemlig ikke alle verksteder som utfører 4-hjulskontroll er klar over dette da de mest vanlige vinklene å justere er Camber, Caster og spissing. Er antakelig ikke alle som har utstyr for justering av dette heller da det er en spesiell prosedyre med å løfte bilen så så mye foran da en justerer.

 

Ved et evt. verkstedbesøk for 4-hjulskontroll bør man spørre om dette vil bli utført. Hvis de da lurer på hva man prater om så reis et annet sted.

 

Dette er ment som et tips fra min side og hvor du velger å ta kontrollen bestemmer du selvfølgelig selv.

__________________

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En viktig ting å bite seg merke i er at hvis bilen er utstyrt med multilink forstilling ( noe a4, a6, a8, passat osv er ) skal det ved en forstillingskontroll justeres noe som kalles sporingskurve. Hvis en ser inn i skjermen på endeleddet/styreleddet ser man at det sitter en 13mm skrue på toppen av det. Denne sitter ikke BARE der for å feste leddet, men er en del av justeringsmulighetene på multilink.

 

Tror nemlig ikke alle verksteder som utfører 4-hjulskontroll er klar over dette da de mest vanlige vinklene å justere er Camber, Caster og spissing. Er antakelig ikke alle som har utstyr for justering av dette heller da det er en spesiell prosedyre med å løfte bilen så så mye foran da en justerer.

 

Ved et evt. verkstedbesøk for 4-hjulskontroll bør man spørre om dette vil bli utført. Hvis de da lurer på hva man prater om så reis et annet sted.

 

Dette er ment som et tips fra min side og hvor du velger å ta kontrollen bestemmer du selvfølgelig selv.

__________________

 

 

Lurer på kva som vil skje om denne ikkje blir justert? vil dette hjelpe på og få camber innfor gitte verdier?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant.. kanskje du kunne gitt en forklaring på hva dette går ut på?

er vel kanskje dette som også kalles "spredning i sving"...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjerna da eg skreiv her i går eg. So spør eg heller om dette utgjer noko på ein bil som blir senket, der hjulstillinga før var heilt innenfor? Og ein utføre hjulstilling uten å juster høgden på ytre endeledd? Eventuelt kva som skjer om ein ikkje justere dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vidar: du kan rekne med at eg kommer innom og prate med deg seinere i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.