#1 Skrevet Mars 26, 2006 Nå kommer jeg med enda et spørsmål angående min A80 Motoren har plutselig begynt å få "rykkninger" på tomgang. Dette skjer kun når bilen er varm. Turtallet ligger normalt og den stopper ikke, men det kjennes ut som jeg sitter i en gammel amcar når den star å går. Den fusker ikke når jeg kjører, så det virker ikke som det kan være tenningsfeil. når den er kald går den helt fint. Noen som kan hjelpe meg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 26, 2006 begynn med og fortelle oss hvilken motor som sitter i denne bilen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 26, 2006 Motor står i overskriften. 1.8 l monojetronic 90 hk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 26, 2006 ikke her.... ?? står: Irriterende tomgang på 1,8s her... men men.. har samma greia med min 1.8 monojet... og ingenting ser ut til å gjøre noe forskjell på hva jeg har bytta... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 26, 2006 Det er en 1.8l forgasser motor. er ikke så oppegående at jeg aner hva benevnelsen på denne motoren. Irriterer meg også at den "henger" på turtallet. ruser jeg til ca 1500rpm i noen sekunder, blir den hengende i 4-5 sek før den faller ned. virker også som at den ikke bremser særlig på girene i nedoverbakke. det gjorde den bedre før synes jeg.. samenheng?? ikke vet jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 26, 2006 sjekk først om gummien mellom forgasser og innsugingsmanifolden er tett. det kan du sjekke med å løfte litt/ vri litt på forgasseren, dersom du ser sprekker, hører suselyd eller att motorgangen forandrer seg er den defekt. Du kan og spraye rundt med startgass, er det lekkasje vil du få en merkbar forandring i motorgangen. Sjekk også alle vakumslanger og slangen som går til bremsekraftforsterker. Overslag på pluggkabler eller i fordeler kan av og til være mest merkbart på tomgang. Du kan bruke ett skrujern med god isolasjon og sette imellom plugghettene og toppen, da vil det slå over visst det er dårlige plugghetter eller kabler. Er det overslag inni fordeleren vil du sannsynligvis høre tikkelyd fra fordeleren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 26, 2006 sjekk først om gummien mellom forgasser og innsugingsmanifolden er tett.det kan du sjekke med å løfte litt/ vri litt på forgasseren, dersom du ser sprekker, hører suselyd eller att motorgangen forandrer seg er den defekt. Du kan og spraye rundt med startgass, er det lekkasje vil du få en merkbar forandring i motorgangen. Sjekk også alle vakumslanger og slangen som går til bremsekraftforsterker. Overslag på pluggkabler eller i fordeler kan av og til være mest merkbart på tomgang. Du kan bruke ett skrujern med god isolasjon og sette imellom plugghettene og toppen, da vil det slå over visst det er dårlige plugghetter eller kabler. Er det overslag inni fordeleren vil du sannsynligvis høre tikkelyd fra fordeleren. Den gummien har jeg bytta. Forgasseren datt helt av og det tok fyr i insuget da jeg sto å fylte bensin. er det mulig at det ikke har blitt helt tett da jeg bytta? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 26, 2006 hva er nøyaktige spesifikasjoner på motoren din? er det vanlig forgasser eller er det monojet elektronisk forgasser? har de samme symptomene på min monojet.. så det kunne jo hende det er samme "motor" det er snakk om på en måte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 26, 2006 Spesifikasjon har jeg desverre ikke peil på. hva er forskjellen? kan du fortelle synlige forskjeller, så kan jeg si deg det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 26, 2006 Alle Typ 89 1,8s har en 90hk monojetronic motor. Så dere to har samme motor for å si det sånn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 26, 2006 ok, da er det vel det jeg har..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 26, 2006 Spesifikasjon har jeg desverre ikke peil på. hva er forskjellen? kan du fortelle synlige forskjeller, så kan jeg si deg det... Motorkoden står på motorblokka! Nærmere bestemt framfor fordeleren under tennpluggene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 26, 2006 ok, får se på det når det blir lyst ute da. skal se på vakumslanger og div også. har sett på rotor/ fordeler. ser ut som det er modent for utbytting. mulig jeg prøver med litt "pakning på tube" mellom forgasser/gummi/innsug også. har noen bedre forslag så rop gjerne ut... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 28, 2006 Da har jeg bytta plugger, pluggkabler, fordeler og rotor. ble ikke noe bedre!! Hva kan det være???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 28, 2006 Hvordan reagerer motoren på en defekt lambda? Kan det være årsaken til ujevn tomgang på varm motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 28, 2006 Motorkoden står på motorblokka! Nærmere bestemt framfor fordeleren under tennpluggene. Glemte det i sted. motorkode er PM 213 867 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 29, 2006 Snakket med ett bilelektro verksted i dag, de påsto de skulle finne feilen med feilsøking på motoren. 395,- for en test. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 29, 2006 Har nå snakket med en person som hadde en litt rar forklaring. når jeg tenker etter kom fuskingen en liten stund etter motorvask. han mener at det har kommet fukt på noen kontakter, så motoren registrerer feil på en føler eller noe. han mener også at den feilmeldingen blir værende til hjernen blir nullstillt. kan det være noe i denne forklaringen eller er det usannsynelig? jeg synes det høres rart ut men... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 31, 2006 Hm, litt flau nå gitt..... Alle mine tomgangs problemer ble løst i dag. Var en 1cm lang sprekk i vakumslangen som går inn på bremsekraft forsterkeren...... hehe.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 31, 2006 Hm, litt flau nå gitt..... Alle mine tomgangs problemer ble løst i dag. Var en 1cm lang sprekk i vakumslangen som går inn på bremsekraft forsterkeren...... hehe.... "Sjekk alle vakumslanger og røret til bremsekraftforsterker" Leste du ikkje meldinga eg skreiv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 31, 2006 hmm.. det prøvde jeg og.. var ingen sprekk.. og bytta likeså greit hele slangen.. men fortsatt jalla tomgang på min 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 31, 2006 "Sjekk alle vakumslanger og røret til bremsekraftforsterker" Leste du ikkje meldinga eg skreiv? eh,joda. men så ikke noe sprekk da. vistes ikke før slangen ble bøyd. men tusen takk for tips... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...