#1 Skrevet Mars 27, 2006 På tross av kraftig snøfall over Sørlandet de siste dagene har jeg begynt å tenke på sommerhjul. Seat Alhambra/VW Sharan har et originalt innpress ET55. På tross av en kurant boltsirkel (5-112*) er det ikke lett å finne felger med lovlig innpress. Hva gjør folket? Kjøper felger med mindre innpress og satser på at det går greit? Får med TÜV-papirer og får felgene ført inn i vognkortet? Lurer litt hva jeg skal gjøre, og håper noen kan dele sine erfaringer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 27, 2006 På tross av kraftig snøfall over Sørlandet de siste dagene har jeg begynt å tenke på sommerhjul.Seat Alhambra/VW Sharan har et originalt innpress ET55. På tross av en kurant boltsirkel (5-112*) er det ikke lett å finne felger med lovlig innpress. Hva gjør folket? Kjøper felger med mindre innpress og satser på at det går greit? Får med TÜV-papirer og får felgene ført inn i vognkortet? Lurer litt hva jeg skal gjøre, og håper noen kan dele sine erfaringer. Er det en gammel bil du har? Har selv en Sharan 01, og det finnes masse felger der ute. Jeg selv skal ha CMS C6 felger (det er 8x17 med et impress på 45), felgen er fra Felgimport, disse ser ut som 18 toms p.g.a eikene går helt ut. Disse ser mye finere ut i virkligheten. Har selv prøvd de på med 225/45-17. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 27, 2006 Det er en -01 Seat Alhambra 1,9TDI. Mulig Sharan har et annet originalt innpress? Jeg mente bestemt at -01 Sharan også har ET55? ET45 blir litt lite med mindre det følger med TÜV-papirer som du får biltilsynet til å godta? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 27, 2006 Det er en -01 Seat Alhambra 1,9TDI.Mulig Sharan har et annet originalt innpress? Jeg mente bestemt at -01 Sharan også har ET55? ET45 blir litt lite med mindre det følger med TÜV-papirer som du får biltilsynet til å godta? Han i butikken mente det skulle gå bra, så lenge de ikke tar i noe plass og at de ikke stikker utenfor skjermbuene. De står i vognlista til Felgimport med ET 45 og jeg har hatt de på. Skal se om jeg får lastet opp noen bilder etterhvert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 27, 2006 Skal også ha meg felger (til en 2001 Sharan TDI). Denne har originalt 195/65-15. Jeg tror også at original ET er 55. Er det noen som vet hva som er godkjent dimensjon i 17" og 18"? Hva ET blir godkjent? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 27, 2006 er vel +- 7.5 en har lov å ha i innpress i forhold til orginalt.. dette uten å trenge TUV papirer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 27, 2006 Her har du et bilde som er av bilen min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 27, 2006 Og her er ett til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 27, 2006 Her har du et bilde som er av bilen min. Kan du legge ut dette bildet på nytt? Det andre bildet så veldig bra ut! Hvor mye måtte du gi for felger og dekk? Hva slags dekk har du? Regner med du har loadindex på 95 eller høyere?' Har du tenkt til å senke bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 27, 2006 Her har jeg et utdrag av kjøretøyforskriftene. Følg linken: http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-013.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 27, 2006 Har nå sjekket med CMS-wheels i tyskland og de har godkjennings papirer (TUV) for Sharan,Alhambra og Galaxy på denne type felg i størrelse: 7x16, 8x17, 8x18 med ET35 og 8x18 med ET45. Så da er det bare å løp og kjøp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 27, 2006 Kan du legge ut dette bildet på nytt? Det andre bildet så veldig bra ut! Hvor mye måtte du gi for felger og dekk? Hva slags dekk har du? Regner med du har loadindex på 95 eller høyere?' Har du tenkt til å senke bilen? Nå kan du se lengre opp! Li er på 93. Dekkene blir vel Hankook Ventus sport 225/45-17. Felger og dekk kommer på kr.11500,- hos Sharif. Men kommer antakelig å kjøpe de her oppe i Bodø, hos Autoparts, for kr 12500,-. Blir litt enklere vist jeg skulle reklamere på de..... Bilen har jeg veldig lyst å senke, men må godsnakke med kjerringa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 28, 2006 Nå kan du se lengre opp!Li er på 93. Dekkene blir vel Hankook Ventus sport 225/45-17. Felger og dekk kommer på kr.11500,- hos Sharif. Men kommer antakelig å kjøpe de her oppe i Bodø, hos Autoparts, for kr 12500,-. Blir litt enklere vist jeg skulle reklamere på de..... Bilen har jeg veldig lyst å senke, men må godsnakke med kjerringa. Med LI på 93 får du vel ikke dette godkjent? Vet du noe om det er mulig å gå ned litt og fortsatt få det godkjent? Felgene så veldig bra ut på bilen! Jeg vurderte å ikke gå for 18" for å slippe å senke, men det ser ut som senk er påkrevd også ved 17" Vurderer selv RS6 felgene... Får ta en tur innom Sharif en dag vel... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 28, 2006 Med LI på 93 får du vel ikke dette godkjent? Vet du noe om det er mulig å gå ned litt og fortsatt få det godkjent? Felgene så veldig bra ut på bilen! Jeg vurderte å ikke gå for 18" for å slippe å senke, men det ser ut som senk er påkrevd også ved 17" Vurderer selv RS6 felgene... Får ta en tur innom Sharif en dag vel... De dekkene som jeg skrev om har LI på 94 og det som står i vognkortet er LI på 93, alt over 93 er godkjent. Det finnes mye dekk i denne størrelse, med riktig Li i forskjellig pris klasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 28, 2006 De dekkene som jeg skrev om har LI på 94 og det som står i vognkortet er LI på 93, alt over 93 er godkjent.Det finnes mye dekk i denne størrelse, med riktig Li i forskjellig pris klasse. Hmmm... I mitt vognkort står det LI på 95 Har på følelsen at det blir vanskeligere å finne "billige" dekk som samtidig har høy LI... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 28, 2006 Hmmm... I mitt vognkort står det LI på 95 Har på følelsen at det blir vanskeligere å finne "billige" dekk som samtidig har høy LI... Det var rart? I min står det 93. Det finnes "mye" dekk der også, men det begynner å begrense seg ja..... Hadde en Caravelle før og det var muligheter der også, den hadde Li på 98. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 28, 2006 Kjører en Sharan TDI 2002 mod 4Motion og den har en vekt kode på 94 og utvalget blir rimlig fort lite ja.Pass ihvertfald på å ha riktig vekt kode det halv året bilen skal inn til eu kontroll.Dekk 215/55-16 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 28, 2006 Kjører en Sharan TDI 2002 mod 4Motion og den har en vekt kode på 94 og utvalget blir rimlig fort lite ja.Pass ihvertfald på å ha riktig vekt kode det halv året bilen skal inn til eu kontroll.Dekk 215/55-16 Li 94 finnes det ganske mye dekk, i vert fall på 17 og 18 tommer. Jeg har sjekket en del, og her er noen dekk: Falken,Nankang,Hankook og Goodyear F1 leverer med Li 94, på 225/45-17 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 28, 2006 Da jeg er meget usikker på valget mellom 16" og 17" har valget (ihvertfall i denne omgang) falt på disse i 17", se vedlagte bilde. Ikke det beste bildet, men litt vask og polering så tror jeg dette kan bli bra på en varebil. Data: 7x17, 5-112, ET54 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 28, 2006 Da jeg er meget usikker på valget mellom 16" og 17" har valget (ihvertfall i denne omgang) falt på disse i 17", se vedlagte bilde. Ikke det beste bildet, men litt vask og polering så tror jeg dette kan bli bra på en varebil. Data: 7x17, 5-112, ET54 De blir nok fine på Sharan'en de!!! Jeg tror jeg velger RS6. Ringte Sharif i dag og de mente de skulle kunne levere RS6 med Nokian i 18" (med LI 95) til ca. 8.500,-. Måtte ringe igjen om ett par uker, da de ikke hadde fått inn felger og manglet prisliste på Nokian... De skulle også ha TUV godkjenning på felgene, så da håper jeg å få litt lavere ET, slik at jeg får fløtta hjula litt lenger ut (uten bruk av spacere). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 28, 2006 Da jeg er meget usikker på valget mellom 16" og 17" har valget (ihvertfall i denne omgang) falt på disse i 17", se vedlagte bilde. Ikke det beste bildet, men litt vask og polering så tror jeg dette kan bli bra på en varebil. Data: 7x17, 5-112, ET54 De blir veldig fin på bilen, så på noe lignende, hos Interdekk.no. Hva heter de foresten? De slipper du å vise til biltisynet sånn som jeg tolker lova. Du slipper i vert fall og ha papirer (TUV), da de øker sporvidda med 2mm, Jeg trur det står stemlet impress på alle felger. Grensen var på 15mm (7,5mm pr. side), sto det i kjøretøyforskriftene, før man måtte vise. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 28, 2006 De blir nok fine på Sharan'en de!!! Jeg tror jeg velger RS6. Ringte Sharif i dag og de mente de skulle kunne levere RS6 med Nokian i 18" (med LI 95) til ca. 8.500,-. Måtte ringe igjen om ett par uker, da de ikke hadde fått inn felger og manglet prisliste på Nokian... De skulle også ha TUV godkjenning på felgene, så da håper jeg å få litt lavere ET, slik at jeg får fløtta hjula litt lenger ut (uten bruk av spacere). De blir sikkert fine de også. Offtopic: Har du flere bilder av bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 31, 2006 De blir veldig fin på bilen, så på noe lignende, hos Interdekk.no.Hva heter de foresten? De slipper du å vise til biltisynet sånn som jeg tolker lova. Du slipper i vert fall og ha papirer (TUV), da de øker sporvidda med 2mm, Jeg trur det står stemlet impress på alle felger. Grensen var på 15mm (7,5mm pr. side), sto det i kjøretøyforskriftene, før man måtte vise. Det er originale VW lettisser. VW har i sitt deleprogram kalt dem for ESTORIL. Felgene er laget av RONAL og har visstnok modellbetegnelsen R01 ?? Så lenge rulleomkretsen er innenfor 5% avvik fra typegodkjent dekkdimmensjon (i mitt tilfelle 205/60R15) og sporviddeendringen er Dekkdimmensjonen som står på viser seg å være litt utenom det vanlige (205/50R17) selv om den er innenfor 5% av originaldimmensjon. 2 av dem er meget bra (Nankang NS2), mens de 2 andre (Pirelli et-eller-annet) ikke er verd å montere på bilen en gang. Har ikke klart å finne noen dekkforhandler i rimelig nærhet av Kristiansand som kan levere Nankang 205/50R17. Alternativet er å sette på dekk av et annet merke i samme dimmensjon eller skifte alle 4 dekkene (selv om 2 er meget bra) til 225/45R17 eller 235/45R17. Synes 225/45R17 er bredt nok på en varebil. Skal ut til en dekkforhandler etter jobb i dag og se om vi kan finne en løsning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 2, 2006 big-wheels.no har 17" rs4 med 235-45-17 nokian nry LAST:97 med tuv papirer til sharan/alhambra til 9990,- gratis levert over hele landet.-500 til VACN medlemmer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 2, 2006 De blir sikkert fine de også.Offtopic: Har du flere bilder av bilen? Det er bare å søke på Sharan på Galleriet det! Min er den eneste med bilder Hvis du er litt lat, har jeg hjulpet litt her http://www.vwaudi-club.no/?s=CarProfile&CarID=5108 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...