#1 Skrevet Mars 28, 2006 Er det mulig å bytte dette lageret uten å ta ut fjærbeinet? Noen som har prøvd og vet hvor mye knot det evnt. er? Bilen er en 100 2,6 Q. På forhånd takk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 28, 2006 Fjærbeinslageret er festet med tre muttre under den sorte kappen på støtdempertårnet fremme. I tillegg løsner du mutteren til demperen. Så er det bare å dra lageret rett opp og av. MEN merk at dette lageret er justerbart, og at posisjonen på det bestemmer cambervinkelen din, så det kan være lurt å merke seg hvordan det stod. Kan være lurt å jekke opp så ikke bilen hviler på dekket, det legger i så fall ganske mye press på fjærbeinslageret (sideveis). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 28, 2006 Takker! Det hørtes veldig greit ut... Hvor burde jeg kjøpe lager? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 28, 2006 Lager kan du kjøpe på Mekonomen f.eks. siden vi har grei rabatt der. Ellers går det jo an å høre litt rundt. Orginalt er jo et alternativt, men er redd det blir dyrere. Må få presisere litt det forrige innlegget forresten: IKKE jekk opp bilen så mye at hjulet slipper bakken, da forsvinner demperen ned i hullet Ikke at det har så mye å si, men du slipper ekstraarbeidet å krangle den opp i hullet igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 28, 2006 Hmm.. Var sikker på at delen du sikter til Kay, var støtdemperlageret, og ikke fjærbeinslageret.. Det er nemlig nesten 10cm i diameter og er kun en plastring med en masse kuler i, og ligger mellom fjærskåla og delen som sitter inn fra undersiden av skjermen. Eller er det kun på S'ene? Noen med AKTE-bilde på dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 28, 2006 Bilde kan vi alltids trylle Delen jeg snakker om er nr. 36 (fjærbeinslager). Det er det som er tilgjengelig fra oversida av støtdempertårnene. Del 33 er den som er skrudd fast i støtdempertårnene som igjen nr.36 er skrudd fast i. Det lageret du tenker på Bjørn er nr.32 (aksialrillekulelager) og er det som gjør at fjæra kan svinge uten støtdempertårnet trenger å følge med. For å bytte dette må fjæra ned, det kan i prinsippet også gjøres uten å ta ut fjærbeinet, men er straks litt mer knoting å få til. Dette opplegget er likt på alle typ44 og C4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 29, 2006 På bilen min er det nok da dette "aksialrillekulelager" som er dårlig. Hvis jeg gir fullt rattutslag mot høyre kommer det et "klonk" fra fjæra/beinet og bilen dra så mot høyre. Jeg må da svinge litt til venstre og høre et lite klonk for at bilen da ikke skal dra til siden. Hvis jeg skal greie å bytte dette uten å ta ut fjærbeinet må jeg presse sammen fjæra så mye at jeg greier å løfte av det som er nr. 33 på tegningen i innerskjermen. Hørtes ut som mye knot... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 29, 2006 Med mindre fjærbeinslageret ditt da er løst så er det nok heller det kulelageret ja. Du må jo først løsne demperen, siden lageret må forbi den, og med demperen løs skal jo fjæra kunne slippe fjærskåla øverst bare fjærbeinet presses langt nok ned. Trikset om du vil prøve, er å løfte bilen opp fra bakken på begge forhjulene slik at ikke stabstaget presser opp fjærbeinet du skal jobbe med. Så må du jo sikte godt når alt skal sammen igjen Ja, det er knoting. Men jeg vet ikke hva som er værst jeg, alternativet er vel å løsne driaksel, styrestag, opphengskula og bremsekalipter for å ta ut hele fjærbeinet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 29, 2006 Hei! Hadde samme på min S4. Da var det aksialrillekulelager (som jeg trodde var fjærbeislager) som var gåent. Alle kulene trilla ut når vi fikk ut fjærbenet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 29, 2006 Takker for god hjelp! Var akkurat på Møller i Horten og bestilte nytt aksialtrillekulelager, får det i morgen til den nette som av ca 250,- Vet hvor mye jobb og banning det er å ta ut hele fjærbeinet så blir nok heller knoting ja... Et problem til: Etter Eu-kontroll fikk jeg bedskjed om at ytre/fremre foring i bærearm i bakstilling må byttes. Var på møller og hørte, han slå opp i etka og for meg ser det ut som det må være 18a på bildet men denne heter "brakett" og koster 2200,- + mva. Noen som har tips her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 29, 2006 Hvis delemannen hadde sett to linjer lenger ned står det (uten henvisning til nr på tegninga) 4A0 511 247 B lager (I) 4A0 511 249 lager (II) 8 tenner. Litt avhengig om det du har har 8 tenner eller ikke (sikker noen markeringer) skal du ha 2 stk av ett av disse delenummerene. Dette er selve foringene som skal stå i braketten du allerede har fått pris på. Braketten er sikkert ok, så den trenger du ikke ny. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 29, 2006 Takker nok en gang for god hjelp! Men hvordan ser jeg forskjell på om jeg skal ha den foringa med 8 tenner eller ikke? Hva er forskjellen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 29, 2006 Takker nok en gang for god hjelp!Men hvordan ser jeg forskjell på om jeg skal ha den foringa med 8 tenner eller ikke? Hva er forskjellen? Forskjellen er nok minimal. Hvordan du ser det aner jeg ikke. Men det er enten snakk om 8 små bulker/utstikkere eller lignende på de orginale foringene eller på braketten. Forhåpentligvis er det noe på braketten da disse foringene erfaringsmessig kan være helt borte etter noen års slitasje. Ta av braketten og ta den med til delepushern sammen med chassinummeret ditt. Da er han ansvarlig for at foringene han bestiller passer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 29, 2006 Ta av braketten og ta den med til delepushern sammen med chassinummeret ditt. Da er han ansvarlig for at foringene han bestiller passer God idé!! Men det er jo tross alt bruksbilen så den må jo være kjørbar stort sett hver dag... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 3, 2006 Er ikke mulig å se hvilken av de 2 foringene du skal ha. Du må plukke det fra hverandre for å se det. Ganske så idiotisk spør du meg.. nok en stjerne i boka til tyskerene: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...