#1 Skrevet April 12, 2004 Hei, På vei hjem fra fjellet igår var jeg nødt til å legge meg helt ut i grøften for å forhindre en front mot front kollisjon med en svenske i en Saab :mad: Det var noen smågreiner langs veien og jeg var mer opptatt av å få stoppet bilen for å sjekke skadene enn jeg var å ta opp jakten på idioten som lå midt i veien. Jeg har fått vasket bilen idag og resultatet etter møtet med greinene er masse riper fra støtfangeren, langs hele skjermen til midt på passasjerdøren. Flere av ripene er dessverre så dype at rubbing er utelukket:( Så hva gjør jeg nå? Er det slikt at jeg kan kontakte forsikrings selskapet mitt og få taksert skadene, betale egenandelen og deretter få lakkert bilen? Eller må jeg ut med hele kostnaden for en lakkering selv? Har forsikringsselskapene egne lakkeringsverksted eller kan du velge et lakkeringsverksted selv som du har god erfaring med? Håper det finns noen har som har erfaring fra slikt og som kan hjelpe! Mvh KMR A4 Tdi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 12, 2004 Hvis du har kasko dekker vel selskapet ditt det her. Mht. valg av lakkeringsverksted er det ofte slik at selskapene har et fast verksted de bruker. Vil du benytte et annet verksted dekker selskapet det det koster på "deres eget". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 12, 2004 Har du kasko så kan du benytte deg av denne, men du får bonus tap. Det hjelper heller ikke om du hadde hatt regnummeret til den møtende bilen, ei heller om du hadde snakket med han etc. Faktum er at så lengde det ikke har vært kontakt mellom bilene så er det din skyld at du måtte i grøfta. Jeg har selv vært rask i tankegangen og hindret en større ulykke ved å dra av veien i stedet for å torpedere en fyr med 2 unger i baksetet. Etter 8 mnd med saksgang så fikk han skylden da med hjelp av skriftlig uttalelse fra vitne, lakkrester på bilen min ( jeg var så vidt borti han ) samt at jeg hadde tilkalt politiet etter at han forlot åstedet. Det virket ikke som om han hadde tenkt til å stoppe engang.... Jeg prøvde å forklare at jeg hadde spart ungene hans, noe han selvsagt ikke kunne forstå. Kort fortalt, han kom fra en høyre vei som hadde vikeplikt, krysset 2 felt uten blinklys... oi, der var jeg gitt. Skadesum; 72.000.- Moralen er; Så lenge det ikke er kontakt mellom bilene og du ikke har uavhengige vitner så blir det ditt problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 12, 2004 Hvis du har full kasko, og ikke del-kasko så dekker vel selskapet ditt skaden mot egenandel (også må du regne med ett bonustap). Når det gjelder valg av verksted så varierer dette litt fra selskap til selskap tror jeg. Jeg hadde en mindre skade på min bil i romjulen, bestemte meg for å ta det på kaskoen, og spurte selskapet mitt (Sparebank1) om det var noe spesielt verksted de brukte. Jeg fikk til svar at det var opp til meg hvilket verksted jeg brukte, de dekket hele beløpet allikevel. Så jeg kjørte inn på det lokale VW-Audi-verkstedet. . . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 12, 2004 Opprinnelig postet av Eskild Leikanger Hvis du har full kasko, og ikke del-kasko så dekker vel selskapet ditt skaden mot egenandel (også må du regne med ett bonustap). Når det gjelder valg av verksted så varierer dette litt fra selskap til selskap tror jeg. Jeg hadde en mindre skade på min bil i romjulen, bestemte meg for å ta det på kaskoen, og spurte selskapet mitt (Sparebank1) om det var noe spesielt verksted de brukte. Jeg fikk til svar at det var opp til meg hvilket verksted jeg brukte, de dekket hele beløpet allikevel. Så jeg kjørte inn på det lokale VW-Audi-verkstedet. . . Jeg har også SpB1, og når de takserte etter et innbrudd/tyveriforsøk jeg hadde sist høst, så ble det beregnet etter alternativt verksted, så lenge jeg ville gjøre jobben selv. Dermed, 50% av 500 kr som de beregnet. Jeg mente jeg burde få 50% av timeprisen, men slik var det ikke. Låser osv fikk jeg fiksa på møller, og den regninga betalte de derimot uten å spørre. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 12, 2004 Sukk... nok et urettferdig tilfelle (Paul sitt)! Jeg ble torpedert i en rundtkjøring av en som kjørte ALT for fort. Hvem fikk skylden, jo jeg. Urettferdig. Enda jeg hadde et uavhengig vitne. Trafikkjustis fungerer ikke. Rett eller galt, det spørs hvordan man fyller ut skademeldingen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 12, 2004 Takk for alle svar!! Jeg har full kasko på bilen så det blir vel å ta en telefon til IF i morgen. Jeg regner med at jeg blir bedt om å henvende meg til deres takstgarasje og deretter henvist til et lakkeringsverksted:( Jeg har egne kontakter innen lakkering som jeg mye heller vil skal lakke og jeg håper det lar seg gjøre. Mvh KMR Oslo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 12, 2004 Mulig dine kontaker er godkjent som takserere hos if. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...