Anbefalte innlegg

Som tittelen sier; passer denne dimensjonen felg på A6 C4, eller må jeg space de ut?

Eventuelt, er det noen dekkdimensjoner som ikke passer mht klaring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bruke spacer foran så det ikke skal kræsje med der styreleddet er montert i fjærbeinet.. Bør bruke spacer bak for å ikke få "Volvo 240-looken".. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ai ai.. Det jeg var redd for... Holder det å space 15mm på hver side?

 

De gamle felgene var 7x17, ET35. De nye er 8x18 ET48. Regner med 15mm spacere da, som et eksempel.

Stemmer det da at jeg får en endring av sporvidden på 14,7mm pr side, altså totalt 29,4mm , som er omtrent det dobbelte av det som er lov...? :confused:

 

Etter min eminente hoderegning så skulle disse felgene, uten spacere, komme 0,3mm lengre inn enn de originale, altså ingen merkbar endring av sporvidden. Men hvis jeg må space ut mer enn 7,8mm pr side, så blir det jo plutselig ulovlig... Ikke at det noen gang har bekymret meg egentlig, men blir sporvidden på bilen noen gang målt?

 

Edit: Og har det noen betydning her at bilen er senka 35mm?

 

Edit2: Etter å ha lest litt ( http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=50197 ) så tror jeg igrunn at jeg fikk svar på spørsmålet mitt. Det er altså kun innpresset på felgen som forandrer sporvidden, bredden har ikke noe å si? Da skulle jeg jo isåfall ende opp med bare 2mm økning av sporvidden på hver side, forutsatt 15mm spacers :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med øking av sporvidden regnes ikke økning av bredde på felga, kun edring av ofset eller der hvor felgen starter i navet om du vil. Altså har du et 35 orginalt kan du ha et 30 osv. Men du kan fortsatt ha 10" breie felger. Men det er skjeldent at sporvidden blir målt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 9x18 jeg, husker ikke innpresset men det funker fint, dekket tar såvidt borti innerskjermen ved fullt rattutslag når bilen står på skrå i bakker. men det oppleves ikke som problematisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vel 8,5x18 med ET45, og det går såvidt med en mm eller to klaring på innsiden foran, med ET48 ville de ikke gått på. Jeg skal space ut 10mm på alle hjul til ET35 i år for å bli kvitt den nevnte 'Volvo 240-looken'..

 

Aner ikke helt hvordan det vil gå mtp subbing dog, bilen er blitt 55 mm lavere foran siden sist de hjulene var på bilen, men regner vel ikke med at det skal bli noe stort problem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vel 8,5x18 med ET45, og det går såvidt med en mm eller to klaring på innsiden foran, med ET48 ville de ikke gått på. Jeg skal space ut 10mm på alle hjul til ET35 i år for å bli kvitt den nevnte 'Volvo 240-looken'..

 

Aner ikke helt hvordan det vil gå mtp subbing dog, bilen er blitt 55 mm lavere foran siden sist de hjulene var på bilen, men regner vel ikke med at det skal bli noe stort problem..

 

Men hvis 8,5x18 ET45 ikke butter innover, så gjør ikke 8x18 ET48 det heller. Dette pga den smalere felg som gir 3mm ekstra plass innover selv med 3mm høyere offset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som noe rart et sted, for jeg prøvde mine 8x17 ET48 på en Audi 100, og det passet overhodet ikke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lovlig sporvidde eller ei.....

 

Jeg mener det er slik at en kan forandre sporvidden med inntil 15mm UTEN godkjenning fra f.eks TUV eller importør av bilmerke.

 

Men en KAN vel strengt tatt forandre MER enn 15mm hvis en har TUV på denne forandringen?

 

Mulig jeg har feiltolket forskriftene, da kan noen eventuelt korrigere meg (den versjonen av krav til kjøretøy jeg har er noe gammel da....:o )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lovlig sporvidde eller ei.....

 

Jeg mener det er slik at en kan forandre sporvidden med inntil 15mm UTEN godkjenning fra f.eks TUV eller importør av bilmerke.

 

Men en KAN vel strengt tatt forandre MER enn 15mm hvis en har TUV på denne forandringen?

 

Mulig jeg har feiltolket forskriftene, da kan noen eventuelt korrigere meg (den versjonen av krav til kjøretøy jeg har er noe gammel da....:o )

Sånn jeg tolker forskriftene så tror jeg du har rett ja. Kan vel få godkjent bortimot hva som helst så lenge du har papirer som beviser at det er OK :P

 

Jeg får vel prøve å få tak i felgene først, så får man heller bare tilpasse det som trenger å tilpasses for å få det til :) Må vel gå an å få mekka seg noen billige spacere også hvis det skulle trengs. Hvis jeg fikser en CAD-tegning så koster det vel neppe 500kr stk å få de produsert hos den lokale fresern?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn jeg tolker forskriftene så tror jeg du har rett ja. Kan vel få godkjent bortimot hva som helst så lenge du har papirer som beviser at det er OK :P

 

Jeg får vel prøve å få tak i felgene først, så får man heller bare tilpasse det som trenger å tilpasses for å få det til :) Må vel gå an å få mekka seg noen billige spacere også hvis det skulle trengs. Hvis jeg fikser en CAD-tegning så koster det vel neppe 500kr stk å få de produsert hos den lokale fresern?

 

Tror ikke det er tillatt å sette på hjemmesnekra spacere selv om de er aldri så bra som de med papirer.

 

Generelt tror jeg man bare legger stein til byrden hvis man dukker opp på Biltilsynet med spacere i tillegg til at man prøver å få skrevet inn hjula på bilen med TUV eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er tillatt å sette på hjemmesnekra spacere selv om de er aldri så bra som de med papirer.

 

Generelt tror jeg man bare legger stein til byrden hvis man dukker opp på Biltilsynet med spacere i tillegg til at man prøver å få skrevet inn hjula på bilen med TUV eller ikke.

En ting er hvertfall sikkert, og det er at jeg ikke beveger meg frivillig inn på Statens Vegvesens Trafikkstasjon en gang til. Så godkjenning tror jeg at jeg tar som det kommer... Skulle jeg bli stoppa og bli nødt til å vise bilen så får jeg sørge for at ting er som det skal innen jeg viser den.

 

Det som har prioritet nå er å få tak i noen spacere som kan brukes... 15mm er vel det ideelle, men regner med at alt er bedre enn ikke noe.. Vil kanskje se dumt ut med for tynne spacere.. Vil jo helst ikke ha hjula midt under bilen heller, men samtidig må de vel være innenfor hjulbuene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:bump: Hvilke spacere? Kjøpe hvor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.