Anbefalte innlegg

Skulle på harrytur igår......kona røyker = Sverigetur!

Midt inne i Helltunellen, like før fotoboksen piper alarmen og batteriet kommer opp i displayet på "kjørecomputeren".

Slår straks av AC........og batteriet forsvinner.

Ut av tunellen piper det igjen og batteriet lyser igjen. Vi bestemmer oss for at det ikke blir noe svenskerøyk......tar av til Værnes. I fart skjekker jeg om bilen starter......slår av tenning og vrir tilbake for å høre om startmotoren drar rundt..........helt dødt!

Jeg slår av lys.......slipper clutchen og bilen går. - Vet jeg har et "reservebatteri" som er til webastoen.......kan bytte til det når "bilbatteriet" er tomt.............må jo hjem!!!!

Turen hjem er ca 35 km........det ble en "spennende" tur........uten lys. - Ingen blinker til meg for at jeg skal slå på lysene mine!

Kona synes det ble kalt...........vifta ble jo avslått.

Vel hjemme, uten å skifte batteri (flaks), skrur jeg av børstene.........de måler enda 16mm!

->Tror ikke det er noe galt med de!?

Vet at det og kan være kondensatoren (en liten svart plastkloss, med en kort ledning og en "hunn"kabelsko i enden, som festes til en "hann" på dynamoen?)

Har ladet batteriet så jeg tar sjansen på å kjøre til Hellanor eller Møller i morgen. Må vel få målt feil i børster og i kondensator?

Skjønner noen noe av dette, takker jeg masse for gode tips!

s4.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet bare at harrytur og S4 passer dårlig!!!

 

På min røk bensinpumpa i Moss, 20 mil hjemmefra-Grrr!

 

Har man S4, tror jeg man får ta til takke med dyre røyk :D :D :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond Gundersen

Vet bare at harrytur og S4 passer dårlig!!!

 

På min røk bensinpumpa i Moss, 20 mil hjemmefra-Grrr!

 

Har man S4, tror jeg man får ta til takke med dyre røyk :D :D :D

 

Du burde vel vurdere å ta danskebåten fra Larvik da!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om kondensator på dynamo er gåen skal den vel likevel lade. Kondensatoren sitter vel der bare for å glatte spenninga, så det ikke pulserer så mye...

 

Høres ut som om dynamoen rett å slett er kaputt om den ikke klarer å lade noe lengre.

Sjekk voltmeter og spenning på den... Skal være over 12.5V for at det skal lade. Vanlig er jo litt over 14V.

Ta så en skifnøkkel og hamre lett på dynamoen og resjekk spenninga. Om den går opp etter hamring så er det nok dynamon.

 

Om dynamoen er grei, så kan det jo evt være en kortslutning noe sted også da, som ligger å suger litt strøm. Det skal ikke være noe som skjer plutselig at dynamoen ikke vil mere da. Det kommer somregel litt gradvis.

 

goodluck...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent er kondensatoren et støyfilter, men det er jeg litt i tvil om.

 

Tipper det er regulatoren din som er defekt i og med at børstene er ok.

 

Forøvrig kan man ikke si annet om ladespenning enn at den skal være 14,4 volt ved 20 grader celsius.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Preben Hannevold

Du burde vel vurdere å ta danskebåten fra Larvik da!!!

 

Neida, bensinpumpe havari er jo mer tilfeldig enn vanlig vel?

 

Måtte bare fortelle om det, etter den tragiske stoppen vet du ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond Gundersen

Neida, bensinpumpe havari er jo mer tilfeldig enn vanlig vel?

 

Måtte bare fortelle om det, etter den tragiske stoppen vet du ;)

 

 

Så lenge enden er god.............osv

 

Skjønne ka du mene sjø!!!!!!!!!!!!!*ler*

 

 

 

 

.......men får ikke disse "icon-ene" til å virke!.Hvordan fungerer det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Så vidt meg bekjent er kondensatoren et støyfilter, men det er jeg litt i tvil om.

 

Tipper det er regulatoren din som er defekt i og med at børstene er ok.

 

Forøvrig kan man ikke si annet om ladespenning enn at den skal være 14,4 volt ved 20 grader celsius.

 

 

 

Du har rett..........har undersøkt litt i dag. Har kjøpt ny regulator i dag. Har kjøpt en fra Bosch.....det er det vel og orginalt? Den som stod i var av et "humbugmerke" (CARGO).Den skal lade med 14,6 v. Greit å ha litt å gå på om man har litt spenningstap!

Skal ut på testtur nå i ettermiddag.

 

Takker for tips, foreløpig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er Bosch originalt ja.

 

Men den oppgitte ladespenningen er ut fra regulatoren...så spørs det hvor stort spenningsfallet er frem til batteriet...:rolleyes:

 

Forøvrig er det hyggelig å kunne hjelpe litt innimellom, føler stort sett at det er jeg som får hjelp her og ikke omvendt... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ikke du dele hele dynamoen for å komme til regulatoren?

 

Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er normalt sett ikke nødvendig å demontere dynamoen.

 

Regulatoren sitter vanligvis festet med 2 skruer på baksiden er er grei å ta ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vanligvis ja. Men har forstått det som at det ikke er tilfellet på akkurat denne dynamoen, mulig jeg ble lurt men jeg ble bedt om at det like greit var bare å skifte hele driten så det gjorde jeg.

Jeg fikk jo dynamoen til 3000 til slutt så det var jo kansje like greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis noe er feil på en dynamo er det som regel regulatoren, men det kan også hende at en diode på likeretteren ryker...

 

Hvis det er regulatoren ville jeg byttet denne, er det dioder anbefaler jeg å skifte dynamo hvis man ikke jobber med bilelektro til daglig.

 

I Preben's tilfelle er det sannsynligvis regulatoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tror jeg at vi alle har lært noe.

Regulatoren ....... selv om den har meget gode børster, kan i noen tilfeller svikte! - Kanskje kan det lønne seg å kjøpe orginaldeler i forhold til "piratkopier"!

Har målt på batteriet.........14,6 v

 

Håper og tror leketøyet til far er i orden igjen, så JEG TAKKER OG BUKKER FOR HJELP OG STØTTE PÅ VEIEN TIL SUKSESS!

audi_100_s4.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.